Distriktsendingen NRK1/NRK2 kvalitet på bilde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Distriktsendingen NRK1/NRK2 kvalitet på bilde.

Merker at bilde er bedre når distriktsendingen sendes i reprise på NRK 2. Det jeg lurer på er hvorfor de sender dårligere signal på NRK 1?

NRK1

NRK 2

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Merker at bilde er bedre når distriktsendingen sendes i reprise på NRK 2. Det jeg lurer på er hvorfor de sender dårligere signal på NRK 1?
    Svaret er enkelt. Når det sendes på NRK1 så sender NRK ut 11 forskjellige NRK1 kanaler. Det er ikke plass til like god kvalitet på direkte sendingene siden det da i praksis sendes 13 unike kanaler i samme transponder.

Når NRK2 sender reprisen så er det kun 3 unike kanaler i transponderen (NRK1,NRK2,NRK3/Super) mens ledig båndbredde i transponderen utnyttes til å sende NRK1 HD.

Løsningen NRK har for regionale sendinger er forresten veldig smart og bra siden det gir NRK ekstremt bra kvalitet når det ikke sendes regionalsendinger (dvs. stort sett alltid).

I England gjør f.eks. ikke BBC & ITV dette på samme måte og da er resultatet at det allltid er "regionaltv" kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er (etter det jeg vet) p.g.a. at Nrk 1 deles opp i en haug distriktssendinger som sendes parralellt med hverandre, mens når det ikke sendes distriktssendinger er det det samme signalet som brukes på alle Nrk1-kanalene. Denne oppdelingen i distriktssendinger gjør at det blir lite plass til hver enkelt, og man må gå ned på kvalitet. På Nrk 2 sendes distriktssendingene etter hverandre, og trenger ikke dele opp i mange forskjellige sendinger, slik at det er mulig å bruke mer av den tilgjengelige båndbredden.

Mulig jeg har rotet meg fullstendig bort her, men det er slik jeg har oppfattet det.
    Ser forresten at Bobben1 kom før meg med en bedre forklaring enn min.
    Vantage HD8000S | Nad | Dali | Samsung

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •