Stille inn parabol og sånn...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stille inn parabol og sånn...

OK!!! Nå har jeg holdt på i HELE dag med Canal Digital sin fantastiske bruksanvisning, chattet med fire forskjellige "support-folk" på CD og sjekka det som er av kabler flere ganger... På "microbølgehodet" til parabolen er det fire plasser å feste antenneledningen, og jeg har forsøkt de som er... Har det noe å si hvem man har antenneledningen koblet i?

Har satt den opp mot sør, som det står i bruksanvisningen og har stilt den cm for cm fra venstre mot høyre... Gradene den står innstilt på er få flotte 21,5 som etter deres egen hjemmeside har fortalt meg... MEN: Jeg får ikke inn NOENTING! Ikke en bitteliten rød strek engang!:evil:

Spurte om de kunne sende meg en installatør, men det kosta 1000 spenn og han kunne ikke garanteres å være her før neste fredag... Imårra har jeg bursdag og satser på at lykken smiler mot meg med ett fetere glis da enn den har gjort idag...

Anyone? Noen som veit hva jeg mest sannsynlig gjør feil?:-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Christersan
    OK!!! Nå har jeg holdt på i HELE dag med Canal Digital sin fantastiske bruksanvisning, chattet med fire forskjellige "support-folk" på CD og sjekka det som er av kabler flere ganger... På "microbølgehodet" til parabolen er det fire plasser å feste antenneledningen, og jeg har forsøkt de som er... Har det noe å si hvem man har antenneledningen koblet i?

Har satt den opp mot sør, som det står i bruksanvisningen og har stilt den cm for cm fra venstre mot høyre... Gradene den står innstilt på er få flotte 21,5 som etter deres egen hjemmeside har fortalt meg... MEN: Jeg får ikke inn NOENTING! Ikke en bitteliten rød strek engang!:evil:

Spurte om de kunne sende meg en installatør, men det kosta 1000 spenn og han kunne ikke garanteres å være her før neste fredag... Imårra har jeg bursdag og satser på at lykken smiler mot meg med ett fetere glis da enn den har gjort idag...

Anyone? Noen som veit hva jeg mest sannsynlig gjør feil?:-D
    har ikke peiling...har hatt parabol i over 10 år, og flyttet en gang...
    Og overlater sånt til folk som kan det...dvs folk som har som jobb å sette opp parabol for sånne som ikke kan det...det koster noen kroner....men så funker det...år etter år etter år....Lykke til :-)
    Søk på nettet eller se i Gule sider....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en sat beeper? Kan være ganske tricky uten.

Komplett.no - Sat Beeper

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Snakka med en kompis som sa at det fantes noe sånt på Clas Ohlson også, men vet ikke helt.... Kanskje jeg må ta meg en tur til Sandefjord i morgen.. 195 var jo ingen upris!

OG; Ja....ser den... best å la de som veit hva de holder på med ta seg av innstaleringen.. Greia var den at på Lefdal så sa selgermannen at: "det var null problem å fikse det der selv..." så jeg beit på.. Angrer nu ja.. hehe..

SAP Beeper it is!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å justere cm for cm er i meste laget, gå ned til mm for mm ,og jeg regner med den er montert skikkelig ?

Sat Beeper kan også være kjekt ja, selv har jeg en med skala + lyd for signalstyrke /kvalitet....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    å justere cm for cm er i meste laget, gå ned til mm for mm ,og jeg regner med den er montert skikkelig ?

Sat Beeper kan også være kjekt ja, selv har jeg en med skala + lyd for signalstyrke /kvalitet....

Ja det finnes jo mange varianter. Men uansett modell du kjøper er jeg sikker på du kommer i mål

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja , montert skikkelig: Trur det! Festet er i vater og den står rimelig støtt ja.. Har flydd inn og ut av huset for å sjekke signal selv, frem til kjerringa kom hjem, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja , montert skikkelig: Trur det! Festet er i vater og den står rimelig støtt ja.. Har flydd inn og ut av huset for å sjekke signal selv, frem til kjerringa kom hjem, hehe

Hvis du har prøvd aleine uten å se tvskjermen skjønner jeg godt du ikke får signal Bra du har fått hjelp!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det var bare for å utelukke at den hang montert på en vindskeiv staur.
    Men om du har drevet å justert uten "assistanse" innenfra så sier det seg selv at det blir håpløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det var bare for å utelukke at den hang montert på en vindskeiv staur.
    Men om du har drevet å justert uten "assistanse" innenfra så sier det seg selv at det blir håpløst.

hehe... ja... jeg stilte den, gikk ned fra krakken min, inn i stua, "ARGH!" gikk ut igjen, opp på krakken min, stilte litt til, ned fra krakken... Og sånn holdt jeg på hehe... Tolmodighet er en dyd! Og jaggu ble det sport av det au.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en skala på hellingen ( opp og ned) av antennen og den skal stå på ca 21 grader.
    Så tar du fram kompasset, å sikter inn armen til ca 10 grader vest. da er du veldig nære thor som ligger på 0,8 gr. vest i parabolverden. ikke ha kompasset for nærme antennen, da antennen påvirker kompasset
    Har du dette som utgangspunkt, en inne til å se på signalkvalitet, så skal det ikke være vansklig å få det til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at hodet står på riktig vei? Grunnen til jeg spør er at kompis monterte parabol i julen, og etter timer med feiling ringte han for "assistanse". Eg kom ut og han hadde satt hodet feil vei Den "runde delen" skal inn mot tallerkenen.
    Du kan bruke hvilken som helst av de 4 uttakene. Å sette den rett sør for så å gå til venstre er en grei måte for å finne 1gr vest. Du kan også prøve å justere vertikalen mellom 20 og 22 grader. Er ikke helt presis den 21,5 som de opererer med på siden sin (avhengig av hvor du er i landet).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hertis
    Å sette den rett sør for så å gå til venstre er en grei måte for å finne 1gr vest.
    Hvis han gjør du som du sier så kommer han nok ikke i mål. Det er det mange gjør feil, fordi rett syd på kompasset er faktisk 9-10 gr.øst i parabolverden, det betyr at antennen skal vries 10 grader mot høyre (vestover) ikke mot venstre (østover)som du sier. Dette gjelder hvis du står med nesen mot syd , (mulig du tenkte at du hadde antenne forran deg for da ville det blitt riktig å vri mot venstre)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp trenger du! :)

Du må nok ha noen som står inne å følger med på skjermen. Å drive på alene, er ganske så vanskelig.
    Det er samme hvilken utgang på hodet du velger. Husk at hodet (LNB) skal peke mot skjermen. Google parabol og bilder, så ser du hvordan. Å bruke kompass er ikke alltid like enkelt. Er veldig mye som kan forstyrre kompasset, men det gir deg en indikasjon på retningen. For å få en pekepinn på retning, gå inn på Satellite Finder / Dish Pointing Calculator with Google Maps | DishPointer.com Der får du også opp gradene på et 360 graders kompass (Oslo= 191 grader)
    Husk at koblinger må være riktige. Skjermingen/ kappa rundt kabelen må ikke være i kontakt med kobbertråden i midten. Dette kan kortslutte hode (LNB) eller tuner. Kabel må heller ikke ligge i en kveil. Dette vil forvrenge signalene.
    Vinklingen på skjermen (opp/ned) er avhengig av at du har en vegg som er 100% rett og vil påvirkes etter skjevheter i fester o.l. Satbeeper kan du godt prøve, men ja... ehh.. den piper uansett hvilken satelitt du finner. :?

PS! har du montert braketten som du setter bak på antennen riktig vei? Den som har et hakk i seg og viser gradene?
    PS2! Har du fri sikt? Ingen trær ellerno i veien?

Lykke til! Neste steg blir vel gule sider evt? hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha lest dette er det jo ett under at jeg har fått noe signal etter å ha bare slengt den opp på en vegg de 2 gangene jeg har flyttet og sett på tallerkner i nabolaget..hmmm

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips for å sjekke fri sikt er å brette et ark 2 ggr på tvers. da får du en vinkel på 90:2:2 = 22,5 grader. Bruk vater og sikt etter kanten for å se at du klar av shit (trær,hus,fjell osv) som kan være i veien.
    Ellers er standard feil fra ukyndige IF kontakten, at den er montert feil.
    Enten ikke kontakt med gjordingskappa eller kortslutning mot senterleder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterlederen kan også være for kort slik at den ikke får kontakt i det hele tatt.

Bor du i nærheten Sandefjord skal høydevinkelen være på 22,26 grader og kompasskurs på 192,78 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ein
    Senterlederen kan også være for kort slik at den ikke får kontakt i det hele tatt.

Bor du i nærheten Sandefjord skal høydevinkelen være på 22,26 grader og kompasskurs på 192,78 grader.
    Kanskje denne kan hjelpe. "How to fit F Connectors...."
    How to fit F Connectors to coaxial cable

Active rstave sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at strømpen rundt kabelen skal ha kontakt med pluggen ellers får du ikke signal i det hele tatt.Ta bort alluminiumen og brett strømpen bakover,sett så på pluggen og se at lederen er langt nok fremme.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått signal?