Audiovector: Si3-serien

Audiovector er et høyttaler merke jeg har hatt et forhold til siden jeg fikk øynene opp for god lyd. Firmaet startet sin virksomhet under navnet F3 lyd deres ”legendariske” Trapez var det som fikk ørene mine til å forstå at god lyd det er gøy det. Mange år har gått siden den gang og F3 lyd har blitt til Audiovector og erobret et mye større market og fått et stort navn i hifi-verden. Selv er det lenge siden jeg har fått hørt Audiovector foruten noen messe demoer de siste årene. Så når Isak Strand hos Ljudtema inviterte Einar Johnsen og undertegnede til demo av Si3-serien var vi raske med å takke ja.

Demo : Audiovector Si3 serien-3j2a3489-jpg

Hele serien oppstilt, fra venstre til høyre, Si3 standard, Si3 super, Si3 Signature og Si3 Avantgarde Arreté. Si3 Avantgarde var ikke inne under demo

Si3-serien er bygget opp på 5 modeller som alle har det samme kabinettet som utgangspunkt, prisen går ifra ca 17.000,- til 58.000,- paret. Så kan man jo lure på hvorfor vil en leverandør benytte seg av et kabinett i hele serien, framfor og heller kunne lage 5 høyttalere fra liten til stor, slik at kunden kunne få den lyden man ønsker. Det Audiovector har gjort er nok ganske så smart. De har brukt mye tid og resurser på å utvikle et kabinett som har kurvede former, slik at man unngår parallelle flater inne i kabinettet. Dette gjør at man eliminerer resonanser, som er det som svekker lydkvaliteten i de fleste høyttalere. Med dette designet gir minimum av dempning, noe som gjør at all energien går til ren og klar lyd. Modellen har å en meget sofistikert bassport, som er utviklet slik at man kan redusere kabinettet størrelse med ca 40%. Dermed har de et meget godt kabinett de kan ta utgangs punkt i. Da er det bare å utstyre disse flotte kabinettene med elementer og filter som kan passe for enhver lommebok.

Demo : Audiovector Si3 serien-3j2a3500-jpg

Da var det tid for lytting, Isak ønsket å demonstrere dem fra den rimeligste til den dyreste i serien. Vi skulle få høre en sang to ganger, så bytte modell til neste modell i serien. Det blir brukt elektronikk fra Naim under demoen, vi spiller musikk via nettverksspiller til en integrert forsterker.

Først ut er da Si3 standard, den har bassene er 2 x 6,5” og 1” diskant, med bassport ut under kabinettet, elementene er montert rett i kabinettet. Lyden som kommer er meget stor og luftig, det er faktisk så stort og åpent at jeg nesten ”skvetter” litt i stolen, for dette hadde jeg ikke regnet med. Når første inntrykket har roet seg litt er det den luftige og åpne diskanten som utmerker seg, noe av det bedre jeg har hørt i prisklassen. Bassen er kraftfull og kontant, men sliter i de nederste oktavene med litt upresist rommel uten at det sklir helt ut. Det blir spilt relativt høyt og jeg er faktisk meget imponert hvor godt den leverer til sine 17.000,- for paret.

Neste par ut, Si3 super heter den, denne er noe oppgradert og har fått stivere front baffel som elementene er montert på, bass elementene er oppgradert og fått karbon i membranen og en bedre høyttaler terminal bak. Hva gir så disse ”små” oppgraderingene? Må innrømme at nå kom dagens andre overraskelse, lydbildet var fortsatt like stort og åpent. Det ble tegnet opp ennå bedre, med betraktelig mer detaljer. Den største oppgraderingen var nok i bassen, den er ennå mer tørr og kontant, rommlingen som var standard er borte. Diskant og mellomtone var ennå mer oppløst og hadde en større ro, noe som gjorde detaljnivået bedre. Nå har Audiovector sjokket lagt seg litt og jeg sitter å nyter musikken som strømmer ut. Audiovector har meget stor spilleglede og det er gøy å høre på musikken, denne musikk gleden koster 23.000,- paret.

Demo : Audiovector Si3 serien-3j2a3522-jpg

Da er vi klar for neste mann ut, Si3 Signature, Her er det gjort litt flere oppgraderinger det har kommet en ny sokkel med en litt annen utforming av bassporten, bakbaffel og ny diskant. Denne gangen er jeg forberedt på å bli overasket og når lyden møter meg gliser jeg bare. Det er helt rått for en forvandling som møter enn, de små tingene som jeg følte ikke var helt på plass på de to foregående modellene bare detter på plass. Det spiller tøft, dynamisk, åpent og kontrollert. Bassen er tørr, kontant og dyp, den har ikke noe problem med og levere varene. Diskanten og øvre mellomtone er blitt ennå mer detaljert og har mye mindre farging av lyden. Dette er så gøy og høre på, så får Isak til og sette på noen andre spor også. Høyttaler bare leverer og leverer, her er det ekte spilleglede og man får virkelig lyst å høre hele platesamlingen på nytt. Denne gleden koster 31.000,- paret, noe den absolutt er verd!

Neste hakk i modell serien heter Si3 Avantgarde, denne var ikke inne, så vi gi videre til Si3 Avantgarde Arreté som er topp modellen i Si3 serien. Her er det gjort en del reelle oppgraderinger nye basser og diskant, diskanten er en AMT diskant. Jeg trekker pusten i det jeg ser Isak trykker play og forbereder meg på dagens siste sjokk. Lydbilde er stort og roen som kommer nå er enorm, dette er en mye mer ren hi-end høyttaler en de foregående. Bassen er ekstremt tørr og kontant, den går kjeller dypt, såpass dypt at man nesten kan lure på om det står noen små subber i hjørnene. Her må vi høre en del forskjellige spor. Man merker fort at den er som andre kvalitets høyttalere, å skiller innspillingene og kvaliteten veldig. Denne herligheten koster 58.000,- for paret.
Demo : Audiovector Si3 serien-21-04-jpg

Dette var virkelig en morsom opplevelse. At det skulle skille så mye fra modell til modell er bare rett og slett imponerende. Vis man da legger til at ingen av modellene spiller dårlig, så blir det ikke mindre imponerende. Skulle jeg ha kjøpt meg en ny gulvstående høyttaler i pris klassen 15.000-100.000,- skulle Audiovector Si3-serien stått på listen over aktuelle kandidater. Den modellen som nok imponerte meg mest var Si3 Signature, den spilte bare utrolig morsomt og engasjerende, til prisen er den et kupp.

Link for mere info: Audiovector, Just Listen & Ljudtema