HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    AVforum skribent Bjørn Erik Forberg sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen

Da er det på tide å få kommet med en oppsummering av innrykkende fra München 2012. Når man har fått messen litt mer på avstand kommer de tingene som skilte seg ut litt tydeligere fram. Denne oppsummeringen blir ingen best-of-liste, mer hva som sitter igjen av inntrykk og tanker etter messen.

Før vil jeg nok si at messen i år skuffet meg litt, kanskje var det jeg som hadde håpet og oppele et lyd nirvana som var lenge siden man hadde opplevd. Jeg synes det ble veldig mye rom med store og dyre oppsette som leverte nærsagt null lyd. Jeg vet det er snakk om messe og messelyd er ikke alltid den beste lyden. Her mener jeg at produsentene og utstillerne kan takke seg selv, det er fult mulig å behandle disse rommene man setter inn utstyr for flere hundrede tusen eller for den saks skyld millioner, med litt akustiske tiltak som sikkert hadde kostet langt under en tiendedel av hva oppsettet koster. Da er det ingen unnskyldning for at oppsettet ikke spiller bra. Det var også flere leverandører som ikke hadde så stort fokus på demo av utstyr mer utstillinger. De som kjørte demoer var det positivt å se at det var stor variasjon hva de brukte som kilde, her gikk det i alt fra plates spillere, CD spillere, bånd opptagere og alle mulige slags musikkservere, men man så langt færre Ipad’er der i år enn i fjor. I fjor var det slik at nesten alle sto med en Ipad for å få lyd.

Det var som vanlig mye folk på messen og gledelig var det å se/høre så mye nordmenn. Vi fikk tid til mange hyggelige samtaler med andre nordmenn der nede i år og det er alltid like hyggelig.

Hva sitter igjen da som sterke opplevelsene fra messen i år.

TAD, fikk hørt deres nye modell Evolution One. Det er ekstremt bra slik som sin storebror, og man kan kort oppsummere den har alt som sin storebror har bare litt mindre av alt, men fortsatt står den fram som en ekstremt bra høyttaler. Har du sjangsen til å få hørt på den, så gjør det! TAD brukte kun elektronikk fra egne serier i år og vil nok si at kombinasjonen er ingen dårlig kombinasjon, verken hva gjelder ytelses eller utsende.

Audioquest, DragonFly var en meget stor og positiv overraskelse, så hører du mye musikk via PC er dette virkelig et ”må-ha-produkt” som jeg i alle fall skal investere i når den er på markedet. Det er en DAC og hodetelefon forsterker i en og samme "brikke" og den er ikke større enn en normal memorystikk og har en vekt som er 3-4ganger av en memorystikk, du trenger ingen ekstra programmer eller gjøre noen form for installasjon. Vi fikk en demo av den både over noen aktive Dynaudio høyttalere og via hodetelefon, å ja den imponerte. Absolutt alt ble forbedret og til prisen som blir rundt 2000,- vil den være et meget stort løft for lyden.

Ocean Way Audio, var å en hyggelig opplevelse. Dette var nok de største dynamikk bombende på messen i år og leverte en lyd som faller mitt hjerte nært. Den er brutal samtidig som den er raffinert. Jeg tror jeg ikke så en person innom dette rommet som ikke trampet lett til takten av musikk som ble presentert over systemet. Den modellen som imponerte mest var AS1, den passet meget godt til rommet og leverte en meget linjer, åpen og detaljert lyd, man drømte seg fort bort mens man satt der å nøyt lyden fra dem. Deres største modell HR3 fant ikke sin plass like godt i rommet, men man hørte at den hadde veldig mye å gå på i alle registre.

Dynamikks, var også en overraskelse, de hadde gjort lite ut av sitt rom å fanget ikke lett oppmerksomheten til de forbipasserende som nok tittet etter mer raffinerte systemer enn hva guttene fra Dynamikks kunne varte opp med. Det hjelpte heller ikke at de til tider spilte musikk som ikke fikk fram noe dynamikk fra disse dynamikk bombene. Fikk spilt noe medbrakt på oppsette deres og da kom det fram ting i systemet som var veldig morsomt. Skulle gjerne hørt mer på dem under litt andre forhold.

Dali, med sin nye Epicon serie var å en meget positiv overraskelse. Fikk hørt en del på deres minste modell Epicon 2, jeg har nok sjelden vært mer imponert over et par stativ høyttalere enn hva jeg fikk som første inntrykk av disse. Dette er en høyttaler jeg må få tatt en nærmere kikk på i høst.

amphion, klarte i år som i fjor å få fram smilet. I år klarte de det med de minste høyttalerne dem spilte på, Ion+, sammen med en liten integrert forsterker fra NuForce, DDA-100 på 2x50watt. Det er bare noe helt magisk med lyden disse små høyttalerne klarte å trylle fram, åpent, luftig og detaljert, samtidig som de har godt med fylde uten å bli for pompøs. Som alle andre høyttalere fra amphion kan man få de i en rekke forskjellige finisher, noe for enhver smak.

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7281-jpg

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7279-jpg

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7276-jpg

Canton, sist men ikke minst må man si, Canton ble en av de store overraskelsen på messa. Jeg fikk hørt noen minutter på deres nye Reference Jubilée, dette var virkelig tøft og morsomt på en og samme tid. For å si litt om Reference Jubilée, er dette en Limited Edition utgave som er gjort i forbindelse med Canton sitt 40års jubileum, serien er nummerert og vi fikk vite at par nummer en er faktisk solgt til en i Norge. Jeg skulle gjerne hørt hva Canton Reference serie hadde gjort som et komplett surround oppsett. En ting er sikkert, jeg skal høre mer på Canton sine modeller i løpet av høsten.

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7219-jpg

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7208-jpg

HighEnd Munchen 2012, oppsummering av messen-img_7212-jpg

München skuffet nok litt i år, men det er en messe man må få med seg vis man er noe over snittet opptatt av lyd. For her får man virkelig oppleve mye lyd, i både positiv og negativ forstand. Gleder meg allerede til neste vår, for jeg kommer i 2013 igjen til München og HIGH END 2013, vi ses!

AVforum skribent Bjørn Erik Forberg sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Reservert