Hi-Fi Klubben inviterte til presselansering av Epicon serien fra DALI. Siden lanseringen i 2002, har DALI Euphonia serien vært et bevis på hva som kan oppnås i form av ytelse og byggekvalitet. Dette var den første serien der det ble brukt DALI sine egne trefiber membraner, og den serien som inspirerte DALI til videre forskning og utvikling. Dette resulterte i et gjennombrudd i ny teknologi, som gjør det mulig å oppnå mer enn hva som tidligere var innen rekkevidde. Tiden er nå kommet for en ny referanse høyttaler fra DALI - DALI Epicon 6. Bygget på kunnskap fra nesten 30 år med forskning, utvikling, og produksjon av høyttalere, og på resultater fra eksperimentering med både nye og kjent teknologi, kommer Epicon serien til å vise bare hvor langt DALI har kommet i søket etter naturlig lydgjengivelse.

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4875-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4816-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4797-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4862-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4870-jpg

Det var som vanlig en meget engasjerende og humørfylt Lars Worre fra DALI som ledet oss gjennom presentasjonen av de nye vidundrene. De vil i komme i 3 utgaver, der Epicon 6 befinner seg i midten. DALI vil i tilleg lage produkter for surround til denne serien. Den vil være endelig ute i butikk til våren. Resten av serien håper DALI og ha ferdig slik at de kan presenteres på HIGH END 2012 Munchen i starten av Mai.

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4826-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4850-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-_mg_4838-jpg

Epicon 6 er intet mindre enn DALI sin nye referanse høyttalere. Det er ikke et lite ansvar som legges på Epicon 6, den skal tross alt ta over for den kritikerroste Euphonia serien. Hva gjør så Epicon 6 spesiell? DALI har utviklet en helt ny type magnet, som de også har patentert. Linear Drive MagnetSystem, som reduserer harmonisk forvrengning i mellomtone elementet. Dette er mulig ved hjelp av en helt annen teknologi rundt det å lage en magnet, der man oppnår er en mykere magnetisk forbindelse mellom de enkelte delene i magnetsystemet, får mindre variasjoner i magnetisk styrke, jevnere mekaniske egenskaper gjennom hele frekvensområdet, og til slutt aluminiumsringen rundt senter delen reduseres, og gir svingspolen lavere induktans. Dette gir deg gleden av å høre en forbausende virkelighetstro lydgjengivelse. Du kommer ennå nærmere hva som faktisk er på opptaket, verken mer eller mindre.

Presselansering av Epicon serien fra DALI-3-jpg

I tillegg har de jobbet mye med det akustiske på høyttaleren. DALI ønsker å gjøre så lite som mulig i signal veien i høyttaleren, men heller bruke resurser på å endre konstruksjonen, for å forbedre høyttalerens egenskaper. Dette gjør de ved å la elementene jobbe under så optimale forhold som mulig. Epicon 6 har fått solide og gode bi-wire terminaler, med egenutviklede spader mellom terminalene. Den er bygget opp som en 2,5-veis konstruksjon, der nedre bass runder av ved 700Hz, øvre bass mot mellomtonen på 2500Hz, mens ”delingen” mellom mellomtonen og bånddiskanten er naturlig akustisk på 15000Hz.

Presselansering av Epicon serien fra DALI-1-jpg

Presselansering av Epicon serien fra DALI-2-jpg

Det ble tid for litt lytting til det nye mesterverket, og det skuffet ikke det som kom ut av lyd. Det første som slo meg var den roen de hadde i lydbilde, meget åpent og detaljert. Jeg vil ikke lage en anmeldelse av lyden på Epicon 6 her og nå, da ønsker jeg heller dem velkommen inn i kjente omgivelser for meg med kjent elektronikk til. Det er i alle fall en meget lovende høyttaler som jeg tror mange vil få et meget godt og nært forhold til i årene som kommer.

Presselansering av Epicon serien fra DALI-4-jpg