Reportasje: High End Plaza 2011

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: High End Plaza 2011

For ca ett år siden dukket det opp en spennende annonse hvor Acoustic Tuning i samarbeid med det svenske firmaet Audio Nor inviterte til High End event på Oslo Plaza. Dessverre måtte de senere avlyse da en askesky fra Island forhindret utstyr og personell å komme seg til Norge i tide. Gleden var derfor stor når det denne helgen ble lagt opp til et nytt arrangement med presentasjon av et anlegg i en prisklasse de fleste av oss kun kan fantasere om, og med folkene bak konstruksjonene som foredragsholdere.
    Det er ikke hver dag en mulighet som dette dukker opp her oppe i det kalde nord, så her var det bare å pakke kamerabagen og tinge en plass på første session.

Det som skulle presenteres var intet mindre enn de topptestede Magico Q5 drevet av monoblokkene NHB-485 fra sveitsiske DartZeel og med preamp og kilde fra Audio Research. Det hele var sydd sammen med kabler fra Synergistic Research.

Dessverre viste det seg at strømnettet på hotell Plaza ikke var kraftig nok til å drive de enormt kraftige monoblokkene NHB-485, noe som ifølge Frode Olsen fra Acoustic Tuning endte med at de kortsluttet under justeringen av anlegget. Dette var selvfølgelig uheldig da disse blokkene nettopp var ankommet fra Sveits for å bli presentert på denne eventen. Dette er et av de første ferdigproduserte parene i verden, og paret som ble presentert under Arken messen i fjor var prototyper som enda ikke var godkjent for produksjon. Når man i tillegg tar med at utsalgsprisen på disse blokkene er 1150000,- kr paret kan jeg tenke meg at det var noen som svettet litt når de sviktet.
    De måtte derfor isteden bruke den integrerte 2-kanals forsterkeren CHT-8550 som er minstemann i forsterkerserien fra DartZeel og leverer 220w i 8 ohm.Dette er med andre ord heller ingen smågutt, og den selges for den nette sum av ca 160000,- kr. Vi snakker altså fortsatt om hifi for voksne karer.

Oppsettet som ble presentert

YairTammam er mannen bak hele konstruksjonen av Magico Q serien, og da er ekstra morsomt at han hadde tatt turen hit til Norge for å prate litt om disse og hva Magico speakers står for. Deres grundleggende filosofi er “Ingen Kompromisser”, og dette er tatt helt ut i Q-5. Den ser ikke så spesiell ut ved første øyekast, men denne 120 cm høye aluminiumskonstruksjonen veier hele 190 kg. Den er bestykket med en 1" diskant, en 6" mellomtone og hele 3 stk 9" basselementer hvorav det øverste er dedikert til midbass. Høyttaleren er 100% selvutviklet hos Magico, og coatingen på elementene er så stiv at det er umulig å penetrere dem med en kniv.
    Dette er en stor konstruksjon men de er likevel tilpasset det europeiske markedet og våre middels store rom.
    Selv til en pris på 540000,- riksdaler er det 5 mnd ventetid om du ønsker et par Q5 hjem i stua. Skulle du likevel kjøpe et par er levering, utpakking og justering med i prisen.

Skulle man finne at prisen blir litt i stiveste laget selv med levering inkludert er den mindre modellen Q3 allerede på markedet, og en stativutgave kalt Q1 på vei.

Yair Tammam fra Magico

Coating på basselement

Frank Vermeylen er Europasjef for Synergistic Research Inc. og var med for å presentere deres nye Thesla serie med aktiv skjerming.

Thelsa Series strømkabler med eksterne filtre (de små sylinderene) Sort gir mørkere lyd, og sølv gir lysere lyd. Grå er basisfiltret. Her er det bare å prøve seg frem. Pris fra 8500,-

DartZeel NHB-458

I tillegg var det en presentasjon av den spennende designforsterkeren D-Premier fra Devialet som er en lekkert utformet hybridforsterker som kombinerer Kl.A teknologi med Kl.D på utgangstrinnene. Resultet et en usedvanlig lekker konstruksjon som driver det aller meste med glans, og som i tillegg ikke vil ha noen som helst problemer med å få innpass selv hos de mest kresne koner.

Forsterkeren var ikke koblet opp under presentasjonen denne gangen, men jeg fikk en demo på den på messen i Munchen i fjor hvor den drev et par Magico V3. Dette var faktisk et av de anleggene som utmerket seg best lydmessig, og på en messe med det mangfoldet som HighEnd Munchen har så sier det en del. Denne forsterkeren vant også en Eisa Award for Best Product HighEnd Audio i 2010-2011.

Gjengen bak eventen
    Yair Tammam, Leif Häggemark, Frode Olsen og Frank Vermeylen

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin reportasje! Har du noen lyd inntrykk du kunne delt med oss?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, forsterkeren kortslutter fordi strømnettet er for svakt? Og dette vil folk gi 1,2 mill for? Hvis det er tilfelle høres det ut som en seriøs designsvakhet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Det var litt sprikende forklaringer fra AudioNor og Acoustic Tuning.
    Regner med de som kjøper noe sånt som dette ikke har problemer med å få alt tilrettelagt så det fungerer optimalt. For min del er dette ingen problemstilling da jeg måtte ha solgt huset for å få råd til dem, og det hadde blitt tungvindt å bruke dem i en campingvogn etterpå....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Fin reportasje! Har du noen lyd inntrykk du kunne delt med oss?
    Jeg hadde planer om å skrive mer over her, men etter å ha slitt over 4 timer for å få lagt inn det lille det ble kastet jeg inn håndkle..... :evil:

Når det gjelder lytteinntrykk så kan jeg bare sammenligne med de to gangene jeg har hørt dette oppsettet før, og da må jeg si at dette var en helt annen verden. Tidligere har det kun stått å putret på taffelmusikk, mens vi denne gangen fikk servert dynamikk på høyt volum. Under pressekonferansen fikk vi dra på litt, og siden jeg fikk en liten runde i sweetspot må jeg her skryte av det gutta hedde fått til hva gjelder plassering og 3-dimensjonalitet i lydbildet. Rommet var stort og vanskelig med himlet tak, så mye av den dypeste bassen forsvant ut av veggene. Likevel leverte anlegget en enorm dynamikk i området rundt sweetspot. Jeg dro helt klare paraleller til TAD R1, selv om jeg nok fortsatt ville satt pengene mine på dem når det gjelder dynamikk. Oppløsningen, luftighet og overgangen mellom øvre mellomtone og diskant var derimot noe jeg bare har hørt fra CLX fulltonepaneler tidligere. Fullstendig sømløshet, men likevel flott attack. Det var mye av alt, men aldri for mye.
    Jeg ble igjen litt etter pressekonferansen for å notere litt mer, og satt da bakerst i rommet. Når det i tillegg kom endel mannesker for å lytte ble det klart at den integrerte forsterkeren fra DartZeel ikke var så kraftig som man skulle ønske, så ved litt volum falt det litt sammen. Dette er vanlig på de fleste messer jeg har vært på, og siden de ikke fikk blokkene til å spille får vi ha dem litt unskyldt. Den lille forsterkeren var tross alt en nødløsning, og i et normalt rom ville den holdt i massevis.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset også litt over dette med strømmen og forsterkerne, det er jo 5A sikring på blokkene, men det behøver jo ikke være noe mer enn at sikringene på hotellet har for rask karakteristikk.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven steike. Nesten like bra som mitt klipsch oppsett :P

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Devialet forsterkeren hadde nok drevet høyttalerne med stålkontroll.
    DartZeel boksene er noe av det styggeste jeg har sett....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DartZeel-boksene får vel neppe pris som en designperle nei!
    Jeg følte meg mer eller mindre hensatt til en forgangen "happening" der oppe i Vikingeskipet på Hamar, ved første øyekast.

Ellers en (grov) copy&paste, fra innlegget på "sentralen":

High-end på Oslo Plaza 7-8 mai.

Først og fremst takk til Frode for et flott event, med utstyr som i alle fall jeg, bare kan drømme om!
    Skjønt - man vet jo aldri? LOTTO-kuponger leveres jo jevnlig.

Lydopplevelsen var i alle fall svært bra, men rommet ødela kanskje noe av basspotensialet som Magico Q5 bør besitte?
    Det ble i alle fall i miner ører, tidvis litt "boomy".
    Mellomtone / diskant og dynamikk, ble derimot presentert på en måte som ikke levnet noe tvil om hva som bor i et slikt oppsett!
    Hadde de lavere frekvenser blitt presentert på samme måte, hadde jeg ikke nølt med å bytte ut ovenstående "svært bra" med "fantastisk"!
    Noe man strengt tatt bør forvente, den prisklassen man her befinner seg i?
    Antakelig vil man neppe nøle med slike begrep, i en riktig setting.

Mer enn synd var det jo at man ikke fikk lyttet til monoblokkene fra darTZeel, selv om jeg mistenker at alternativet darTZeel CTH-8850, gjorde en helt grei jobb.
    Beklager å si det, men det lukter vel litt av dårlig forberedelse?

Angivelig var årsaken for dårlige strømkurser på Plaza. Men slikt kan / bør jo kunne ordnes av teknisk avdeling på hotellet?
    Jeg tør si det, ettersom jeg er "in the game" hva sånt angår. ;-)

Presentasjonen av Devaliet D-Premiere var jo også svært interessant, og får vel stå som et understatement på hva man kanskje skal / bør forholde seg til, etterhvert?
    Det bor i alle fall nok av muligheter i et slikt konsept, selv om man i regelen vil stille seg litt skeptisk til slike "kvasi-løsninger"?
    Jeg synes uansett at man bør gi et slikt konsept en sjanse, og erkjenne at verden går videre.
    Takk igjen til Frode & Co, for en hyggelig seanse!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg stusset også litt over dette med strømmen og forsterkerne, det er jo 5A sikring på blokkene, men det behøver jo ikke være noe mer enn at sikringene på hotellet har for rask karakteristikk.
    Jeg har vel en misstanke om at problemet lå på noe de ikke hadde lyst til å diskutere. Forklaringen rundt strømmen var ganske difus
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Softstart" kan jo være et godt alternativ / løsning, og bør jo ikke fordyre produktet nevneverdig?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Presentasjonen av Devaliet D-Premiere var jo også svært interessant, og får vel stå som et understatement på hva man kanskje skal / bør forholde seg til, etterhvert?
    Det bor i alle fall nok av muligheter i et slikt konsept, selv om man i regelen vil stille seg litt skeptisk til slike "kvasi-løsninger"?
    Jeg synes uansett at man bør gi et slikt konsept en sjanse, og erkjenne at verden går videre.
    Jeg fikk som tidligere nevnt et par demoer på denne forsterkeren under messen i Munchen i fjor, og jeg var veldig skeptisk i utgangspunktet for å si det mildt. Likevel ble det en av lydopplevelsene fra messen som virkelig sitter igjen i ettertid. NAT får trolig inn en av disse innen kort tid, så ta dere for all del tid til å ta en lytt. Hærligheten legger seg på en listepris på 105000. Mye penger, men så vidt jeg forstår skal den ha mange fugsjonelle muligheter. Kan den ersatte 2-3 store bokser under tven, ja så kan det være det som skal til for å få et ja fra den bedre halvdel
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i huleste er folk så skeptisk med en gang det sitter klasse D i sluttrinnet?
    Kombinasjon klass A og klasse D er jo genial. Devialet-D er dyr, men ikke så gale i forhold til hva man får. Er etter min mening et av de få virkelig spennende produktene som har kommet på elektonikksiden de senere årene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er vel ikke "stue-rent", enda? 8)
    Men man venner seg vel til slikt etterhvert, for det spiller jo ikke akkurat dårlig!
    Jeg hadde derimot litt tungt for å svelge krom-finishen på unikumet, men den kan sikkert leveres i andre utgaver også.
    Et meget interessant produkt, uansett!
    Synd den koster såpass som den gjør, men det kan vel hende at det skjer noe omkring det også, etterhvert?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Klasse D er vel ikke "stue-rent", enda? 8)
    Men man venner seg vel til slikt etterhvert, for det spiller jo ikke akkurat dårlig!
    Jeg hadde derimot litt tungt for å svelge krom-finishen på unikumet, men den kan sikkert leveres i andre utgaver også.
    Et meget interessant produkt, uansett!
    Synd den koster såpass som den gjør, men det kan vel hende at det skjer noe omkring det også, etterhvert?
    Det er ikke stue-rent i garvede hifi miljøer, men folk er på gli. Gode demoer med klasse D er viktig.

Enig angående krom finishen. Ikke så begeistret for den.

Tja. Jeg tror ikke prisen på Devialet-D vill falle i nærmeste fremtid. Da må det i så fall komme andre som lager et tilsvarende produkt med lavere prislapp.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Devialet forsterkeren ser ut som en sånn gamer PC tennåringer drasser med seg på LAN-party.
    Artig med tilbakemeldinger på Q5, virker på meg som lytteinntrykkene til Devil er litt annerledes enn forfatteren til Stereophile.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at Stereophile har hatt disse i lytterommet sitt, mens jeg hørte dem i et konferanserom på plaza med dårlig akustikk. Høyttalerene spiller nok betarktelig anderledes under kontrollerte forhold. Messelyd vil alltid være messelyd, men her hadde de likevel fått mye mer ut av oppsettet enn hva jeg har hørt Q5 spille tidligere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Regner med at Stereophile har hatt disse i lytterommet sitt, mens jeg hørte dem i et konferanserom på plaza med dårlig akustikk. Høyttalerene spiller nok betarktelig anderledes under kontrollerte forhold. Messelyd vil alltid være messelyd, men her hadde de likevel fått mye mer ut av oppsettet enn hva jeg har hørt Q5 spille tidligere
    Utifra bildene, ser jo egentlig rommet langt mer ideelt enn hva de fleste har tilgang på i sine hjem. Rommet er stort med god avstand til alle veggene. Det gir både mindre tidlige refleksjoner og færre bassproblemer.
    I tillegg er frontveggen behandlet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men det er ikke lett å få bassen skikkelig til i et rom som dette, og spesielt med himlingsplatene i taket. Hadde disse vært stilt opp i f.eks kinoen til Hjemmekino, så hadde det nok vært lettere å få et riktig inntrykk av dem. De hadde sikkert hatt godt av litt mer strøm enn de fikk denne gangen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med orso: Trur ikkje ein skal legga for mykje "skyld" på romet i dette tilfellet (sjølv om det sikkert kunne vorte betre), i alle fall i forhold til folk flest sine stuer.

Viss ein skal legga "skyld" på noko så tipper eg nok heller det må vera darTZeel. darTZeel koster skjorta på tross av at dei har ein veldig stygg tendens til å måla dårleg, jamfør eksempelvis
    darTZeel CTH-8550 integrated amplifier Measurements | Stereophile.com

Eg hadde foretrukke at dei hadde brukt Devialetforsterkaren.

Når det gjeld høgttalarar så hadde eg heller kjøpt TAD Reference 1 eller JBL DD66000 i staden for Magico Q5. Dei koster om lag det same. Dette på tross av at eg synes at Magico Q5 var betre enn toppmodellane til Burmester (B100, B99 og B80) og Avantgarde Acoustic (Trio, Mezzo med fleire).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •