Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt

Kontrapunkt AS hadde kunde kveld 29.mars med Hjemmekino som tema. Tok turen til Kontrapunkt for å se hva de hadde for noe spennende og presentere. De hadde fått med seg leverandør representanter fra Projectiondesign og Special Elektronik.

Projectiondesign viste fram sine produkter for hjemme markedet, Avielo. Avielo er virkelig en Hi End projektor leverandør som har som fokus og levere et mest mulig korrekt bilde. Dette betyr at projektorene er meget godt oppbygget og kan justeres opp til perfeksjon. Projektorene de viste fram i dag var quantum M og optix superWide 235 M. Optix superWide 235 M er en helt ny og unik projektor på markedet. Den har en brikke som gjør at den kan vise et fult 2.35:1 bilde uten noe sort kant over/under bildet eller over skyte bildet. Det de har gjort er å legge til 700.000 ekstra pixler slik at bilde de viser i 2,35:1 er 1080 linjer i høyden og 2538 linjer bredt. Det holder ikke bare med en godt bilde brikke, elektronikken bak må å kunne takle denne spesielle oppløsningen, her er det guttene ned hos Projectiondesign i Fredrikstad er meget dyktige. Når dette er på plass har man da et produkt som gjør at alle pixler er like store og du får langt flere pixler i bilde. Resultatet er et meget skarpt bilde som gir deg en mye bedre dybde følelse enn på noe tilsvarende produkt. Lerretet som ble brukt under demo var fra Screen Research med akustisk duk.

Thomas fra Projectiondesign, Avielo

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1544-jpg

optix superWide 235 M på toppen og quantum M under

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1485-jpg

Special Elektronik presenterte Kaleidescape, som er nok den fremste leverandøren av medie servere på markedet i dag. Den har en godt utviklet programvare som gjør det enkelt for deg som bruker å manøvrere seg i menyene. Det som er det største minuset med produktet pr.dd er Blu-Ray løsningen. På grunn av kopi beskyttelsen av Blu-Ray kan den ikke spilles av uten at platen ligger fysisk inne i CD-skuffen.

Meny oversikten til Kaleidescape

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1530-jpg

Servere med Blu-Ray shuffler på toppen

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1550-jpg

Fjernkontroller, en vanlig og en barne kontroller som bare gir tilgang på det barna får lov til å se.

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1555-jpg

Lyden under demoen ble levert av Procella Audio, oppsettet besto av 5stk P6 høyttaler og 1stk P15 sub. Gjensto nok litt justering for at det skulle spille opp mot sitt optimale, men man hører at dette systemet har et enormt potensial!

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1503-jpg

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1504-jpg

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1512-jpg

Reportasje: Projectiondesign hos Kontrapunkt-_mg_1479-jpg

Det var nok en hyggelig kveld på Kontrapunkt og jeg blir å ta turen tilbake ved en senere anledning.

Linker for mere info, avielo - by projectiondesign, Kaleidescape , Procella Audio og Kontrapunkt

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende at Procella er tilgjengelig i Norge, virker som veldig spennende høyttalere, har fått mye skryt i utlandet. Ble det sagt noe om prisnivå?

Projectiondesign sin nye 235 virket også veldig spennde, men den hørtes ganske kostbart ut ops:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Spennende at Procella er tilgjengelig i Norge, virker som veldig spennende høyttalere, har fått mye skryt i utlandet. Ble det sagt noe om prisnivå?

Jeg spurte ikke om pris på dem, billig er de ikke.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Projectiondesign sin nye 235 virket også veldig spennde, men den hørtes ganske kostbart ut ops:
    Ja det er et utrolig bra produkt som er mye større og mere anerkjent i USA enn hva det er her hjemme, den er heller ikke billig.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Ja det er et utrolig bra produkt som er mye større og mere anerkjent i USA enn hva det er her hjemme, den er heller ikke billig.
    Ble det sagt noe ang. utvikling/kvalitet når det gjelder denne 2.35:1 chipen ?
    Flere på AVS som mener denne DMD'en har svakheter som igjen har ført til at de andre DLP-projektor produsentene har droppet denne chipen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Ble det sagt noe ang. utvikling/kvalitet når det gjelder denne 2.35:1 chipen ?
    Flere på AVS som mener denne DMD'en har svakheter som igjen har ført til at de andre DLP-projektor produsentene har droppet denne chipen.
    Chipen er utviklet av Texas Instrument og Projectiondesign har enerett på denne chipen, jeg fikk ikke helt med meg hvor lenge de hadde enerett på den. Denne type løsning har sikkert sine fordeler og ulemper, det er en diskusjon man heller bør ta i et annet fora

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Chipen er utviklet av Texas Instrument og Projectiondesign har enerett på denne chipen, jeg fikk ikke helt med meg hvor lenge de hadde enerett på den. Denne type løsning har sikkert sine fordeler og ulemper, det er en diskusjon man heller bør ta i et annet fora
    Ifølge Projectiondesign har de bidratt med utviklingen i sammarbeid med TI.
    Det forklarer sikkert også det at de har enerett.

Det var mere de spesifikke "data" på denne 2.35:1 chipen,som jeg synes er interessant og som jeg kanskje også trodde var av interesse for andre lesere av denne artikkelen (Hvordan er spesifikasjonene/kvaliteten i forhold til en DC4)

Er jo en mulighet for at PD leser dette og vil svare selv

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Ifølge Projectiondesign har de bidratt med utviklingen i sammarbeid med TI.
    Det forklarer sikkert også det at de har enerett.

Det var mere de spesifikke "data" på denne 2.35:1 chipen,som jeg synes er interessant og som jeg kanskje også trodde var av interesse for andre lesere av denne artikkelen (Hvordan er spesifikasjonene/kvaliteten i forhold til en DC4)

Er jo en mulighet for at PD leser dette og vil svare selv

Ja Projectiondesign hadde et ord med i spillet på utviklingen av den chipen. Hvordan den er i forhold til andre kan jeg dessverre ikke gi deg noe svar på.

Snakket forøvrig med Thomas om å få til en tur ned til Projectiondesign for å se mere på deres produkter, så dere skal ikke se bort ifra at det kommer en reportasje fra et fabrikk besøk der.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,en reportasje i forbindelse med et besøk hos Projectiondesign hadde jo vært supert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •