Hvordan best koble hodetelefonforsterker til receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan best koble hodetelefonforsterker til receiver?

Jeg ser en del film på sen kveldstid, og bruker da hodetelefoner for ikke å vekke familie og naboer. Vurderer nå å oppgradere hodetelefonene, og det virker som om man ikke kommer utenom en egen hodetelefonforsterker dersom man skal ha litt ordentlige hodetelefoner.

Det jeg da lurer på er hvordan man smartest mulig kobler en slik hodetelefonforsterker til receiveren?

Jeg kunne tenke meg å automatisk få mutet høyttalerene slik receiveren gjør når jeg plugger inn vanlige hodetelefoner.

Jeg bruker en ekstern effektforsterker som slås av/på via 12V signal fra receiver, og innbiller meg at jeg kan bruke dette på et vis, men det hadde vært greit å få tips fra andre som er/har vært i samme situasjon og har noen lure løsninger.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk Tape Out og skru ned volumen.....

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men konverterer forsterkeren lyden ned til tape-out da?
    Jeg har et Surround-headset som ble brukt mye før.
    Da tappet jeg toslink out.
    Når jeg så nylig skulle se en blu-ray, så viser det seg at forsterkeren min (RX-V3900) ikke konverterer ned lyden, så det kommer ikke noe signal ved optisk ut.
    Kun når jeg kjører standard signaler som Dolby Digital og vanlig DTS.

Så mitt spørsmål blir jo da hvis han skal se en Blu-Ray, om overhodet det kommer noe signal på tape-out?

På den annen side, så tror jeg ikke det er så veldig viktig med en egen hodetelefonforsterker om man har en kurrant forsterker.
    Trodde hodetelefonforsterkere var kun for de helt kresne, og da er de ikke snakk om å koble til tape-out. Da skal hodetelefonforsterkeren direkte i singalkilden, som en cd-spiller eller annet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har et point, vet ikke om den konverterer.....
    Hodetelefonforsterkere er ikke bare forbeholdt de helt kresne tror jeg, jeh hadde et Stax Signature sett plugget i tape out, fungerte glimrende da jeg da kunne lytte til alle kilder....
    Men, TS, om din receiver har hodetelefon utgang er det jo bare å velge et bra headset der ikke er for vanskelg å drive. Jeg prøvde Sennheiser HD580 på min Bryston, og selvom de gikk bra kunne jeg tenkt meg noen der var lettere å drive da Brystonen ikke har noen hodetelefonforsterker, de drives av forforsterkertrinet alene.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, å bare skru ned volumet er ikke 'trygt' nok. Jeg har egne kommandoer på fjernkontrollen som setter volumet til 0dB og -20dB i forhold til referanse direkte, og kommer jeg borti en av de knappene en sen kveldsstund så vekker jeg nok flere enn jeg setter pris på... Så høyttalerene må være slått av.

Har imidlertid lest litt i manualen, og tror jeg kan bruke Zone 2 til formålet (har en Denon 2908). Zone 2 kan være på uten at 'Main Zone' er aktiv, så dermed unngår jeg utilsiktet lyd på høyttalerene.

Imidlertid sendes ikke lyd som kommer inn over HDMI ut på Zone 2, så jeg må til med analogkabler. Den perfekte receiver finnes åpenbart ikke enda

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke så mye til disse surround receivere, men på vanlige receivere har man høyttalervelger til A og B sett f.eks., går det ikke an å slå av de av da? Sikkert ikke....
    Skal du bare se film kan du kanskje tilslutte den Blu-Ray spillerens analog utgang om den har det....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen

På den annen side, så tror jeg ikke det er så veldig viktig med en egen hodetelefonforsterker om man har en kurrant forsterker.
    Trodde hodetelefonforsterkere var kun for de helt kresne, og da er de ikke snakk om å koble til tape-out. Da skal hodetelefonforsterkeren direkte i singalkilden, som en cd-spiller eller annet.
    Her varierer det veldig fra produsent til produsent...
    De mest "kresne" har egne "looper" der de kan koble den inn i signalkjeden (feks. mellom signalkilde og forsterker) sånn at det bare er å switche når du skal bruke den sånn.

En hardbarka "audiofil" hadde vel enten skippa den receiveren til fordel for en annen løsning som gav bedre lyd?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •