Hva farger mest - effekt eller surroundprosessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva farger mest - effekt eller surroundprosessor?

Etter mange lange runder havnet jeg på beslutningen om å kaste rørforsterker på dør sammen med cd-spiller, og i stedet bygge opp et underholdningssenter med en PS3 i senter sammen med en Onkyo Tx-SR705, siden jeg hadde hørt Onkyo var en bra surround-match sammen med mine SA1750.

Onkyoen har bare briljert når det gjelder både 5.1, TrueHD og Master, da er lyden helt fantastisk! Frontene er bi-ampet via de ekstra surroundkanalene, og føler virkelig høyttalerene kommer til sin rett med dette oppsettet.

Men; på musikk via CD eller DAC så faller det plutselig igjennnom. Jeg må skru ganske høyt opp før jeg føler høyttalerene "vekkes" til live, og jeg savner et lydbilde med mer attack, luft og som ligger mer "frempå" mot lytter enn det jeg opplever nå som et mer tett og bakpåliggende lydbilde.

Er Onkyoen bare veldig kresen på kilder/Materiale? Når det er musikk i fokus på filmene jeg ser i de nyere formatene, så høres det ut som jeg ønsker; luftig, engasjerende, detaljert, frampå - selv ved moderat volum.

So, what to do? Jeg vet at jeg ikke vil få den samme detaljeringen fra lavt volum som fra rørforsterker (men motbevis gjerne dette for meg om det er mulig!)

1. Jeg vil gjerne beholde Onkyo som "sjefen" i anlegget. Det er rett og slett veldig praktisk, og den gjør virkelig jobben på film.

2. Effektforsterker til frontene? Vil denne endre lydbildet nok? Og hva kan passe innenfor et budsjett på 3-5000 nytt/brukt?

3. Målet mitt er å få detaljen og luften tilbake ved lavt/moderat volum. Så nærmt rør som mulig (?)

Takker på forhånd for all hjelp! Om det forresten er noen i Bergen som føler de har kontroll på plassering av høyttalere, så steller jeg gjerne i stand kaffe og kake til vedkommende

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har lite gain fra din cd spiller og dac, kanskje noen Xindak rca trafoer kan gjøre susen, disse fås i forskjellige gain varianter fra audioaktøren.
    Mangler man gain gjør det hele lydbildet dødt, som du opplever.

Ellers, ja, du opplever sikkert som mange andre at surrerundt receivere ikke alltid gjør stereo så bra.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å spille musikk gjennom PS3, hvordan synes du dette låter i forhold?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er primært PS3 som spiller cd-er her nå, så det er der lytteinntrykkene er fra. Den er koblet til Onkyoen via HDMI. Vil det gi bedre lyd å koble med optisk?

Min gamle Densen-spiller var nok overlegen PS3, men jeg opplever ikke at noen cd-spillere former lydbildet slik jeg opplever det her nå.

Ellers kjører jeg mye Spotify (betal-versjonen) gjennom min MacBook via en ProJect USB-box. Denne kombinasjonen var veldig bra med min gamle rørforsterker, men nå syns jeg det låter svakt og platt, BORTSETT fra heeeeeeeeelt perfekte innspillinger (Iver Kleive, Reiersrud, Lofgren) som høres bra ut på høyt volum.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er typiske tilbakemeldinger fra de der går fra dedikert stereo til surround...., men jeg synes titlen på din tråd er litt misvisende. Jeg mener jo det er forforsterkerdelen der er for dårlig i mange surround receivere, men samtidig krever dine høyttalere en forsterker med god kontroll om de skal spille fint på lavt volum.....
    Det er ikke unormalt at filmlyd lyder veldig bra , og stereo dårligt på en suround receiver, derfor bruker mange en integrert forsterker med prosessor inngang også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forventet klart at lydbildet ville endre seg når jeg skiftet forsterker, men jeg syns likevel det er for stor forskjell fra lyden som kommer ut (også i stereo) på DTS, TrueHD, etc og hva den klarer å formidle på cd og dac...

Ser integrert forsterker med prosessorinngang blir nevnt her, men eneste jeg vet om der er Hegel, og jeg har ikke tenkt å legge ut så mye penger her...

Kan det være verdt et forsøk å sette inn en Rotel eller Primare effekt for å drive frontene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå virker det jo som om du sammenligner lyden du har nå med minnene om rørforsterker-lyden.

Da bør du ta med i beregningen at rør tilfører lyden noe som ikke finnes på innspillingen. Kanskje er det mangelen på harmonisk forvrengning (og høyere bakgrunnsstøy, som det i alle fall har vært på de rørforsterkerne jeg har hørt) du savner?

I så fall vil hverken mere kraft eller høyere signalnivå hjelpe deg -- lyd med mindre HF er rett og slett "tynnere" og "kaldere", og uten det ekstra "laget" rørforsterkeren legger på, hører du forskjeller på gode og dårlige innspillinger, som rørlyden kamuflerer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen:
    Må nesten si at jeg opplevde det motsatte; at innspillinger ble enda mer avslørt med rør (en "ullen" innspilling ble virkelig grøtete, etc)

Det er ingen tvil om at Onkyoen har bedre kontroll på høyttalerene enn 65-rørwatt, men jeg savner klarheten og luften. Og dette vet jeg er mulig å få til med transistorforsterkere også.

Spørsmålet er da om løsningen er en kvalitets effektforsterker, eller om man må ta Onkyoen fullstendig ut av drift i stereo med en integrert forsterker med prosessorinngang.

Akkurat nå virker det som lydbildet ligger "bakpå" på all musikk/innspillinger, selv de gode (selv om det bedrer seg ved høyt volum).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte taper man mye på lydblildet, når man kjører igjennom en surr.receiver.
    Musikken mister høyde, bredde, presisjon og dynamikk. Dette får du sannsynligvis ikke tilbake uten å kjøre ren stereo på cd.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvor den er, men der var en tråd om SA høyttalere og det med lydkvalitet på lavt volum...men ellers, det du opplever tyder helt klart på for lav gain med de kilder du finder dårlige.
    Gain er livsviktig for et system for å få frem dynamikken, uten dynamikk skjer der jo ingenting, alt blir flatt, og det hjelper ikke så mye heller å vri opp volum.
    Jeg føler meg litt atypisk når det kommer til lyd, med Tina Turner sin "Live" dvd og cd f.eks., da spiller jeg heller dvd`en enn cd`en, der er mye mer dynamikk, bedre lyd og "drive" på dvd`en enn når man spiller cd`en, så jeg tror kanskje også det har å gjøre med hvilken lyd øret foretrekker.
    Med dvd`en har jeg jo den mulighet enten å bruke DD eller DTS, eller kjøre digitalt ut til min Bryston.
    Setter jeg derimot min MacBookpro til anlegget med digital ut, og spiller cd`en, da synes jeg det er vanvittig bra, jeg har nemlig oppjustert preamp gain i iTunes litegran og det virker. Samtidig bruker jeg litegran eq i iTunes også. Jeg har jo Inguz romkorreksjon på mine lydfiler streamet fra pc`en så det blir ca. samme eq.
    Så nei, jeg tror ikke du vil oppleve noen forskjell med et effekttrinn, forskjellene ligger i kildematerialet....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kan det da forklares at PS3 gir høyere gain ved DTS-materiale vs vanlig cd-avspilling?

DAC'en er også den samme som før, og den ga gode resultater med både transistor og rør...

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest enn plass at PS3 har 10 dB lavere output på PCM enn ved bitstream, rett meg om jeg tar feil.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er generelt "spilt inn" med høyere volum. Bare sett på en film med både DD og DTS og bytt i mellom. Forskjellen er merkbar. Kanskje det er noe sånt med CD'er også.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokerman81
    Fahnsen:
    Må nesten si at jeg opplevde det motsatte; at innspillinger ble enda mer avslørt med rør (en "ullen" innspilling ble virkelig grøtete, etc)

Det er ingen tvil om at Onkyoen har bedre kontroll på høyttalerene enn 65-rørwatt, men jeg savner klarheten og luften. Og dette vet jeg er mulig å få til med transistorforsterkere også.

Spørsmålet er da om løsningen er en kvalitets effektforsterker, eller om man må ta Onkyoen fullstendig ut av drift i stereo med en integrert forsterker med prosessorinngang.

Akkurat nå virker det som lydbildet ligger "bakpå" på all musikk/innspillinger, selv de gode (selv om det bedrer seg ved høyt volum).

Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, bare at jeg gikk andre veien :-D

Hadde Yamaha rx-v3900 og primare A30,5 effektforsterker koplet opp mot Yba design CD-spiller på mine nåværende høytalere. Fikk "låne" med meg en Ayon Spirit hjem fra en snill mann på Resonans og fikk fullstendig hakeslepp av den store forskjellen. Nå er det kun stereo som gjelder .

Er også veldig enig i det du sier om gode innspillinger på CD'er. De dårlige CD'ene mine er helt ånnas nå.

Jeg kommer aldri til å prøve å blande stereo og surround mer, da må det være med en integrert som kan brukes som en effektforsterker, om noe.

Venter på å komme meg i en enebolig så jeg kan ha en dedikert kino, og stereo, som jeg liker klart best, i stuen.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Jeg mener å ha lest enn plass at PS3 har 10 dB lavere output på PCM enn ved bitstream, rett meg om jeg tar feil.
    Dette blir boostet i receiver så lenge en har en rimelig ny receiver eller oppdatert firmware på en eldre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Dette blir boostet i receiver så lenge en har en rimelig ny receiver eller oppdatert firmware på en eldre.

Dette er veldig interessant, om receiveren ikke "booster" PCM så er det kanskje ikke rart at det høres slappt ut. Dette må testet, vil gjerne ha mere dynamikk da jeg synes det er litt tamt selv på min Onkyo NR807 med Vincent SP-331 som effekttrinn.

Kom gjerne med flere mulige løsninger.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, at det høres slappt ut tyder jo på lav gain.
    Gain er forskjellig fra kilde til kilde, selvom tekniske data kan være identiske. Jeg har etterlyst dacs med justerbar gain, men det findes ikke...
    Et eksempel på noe "uforståeligt", jeg fikk en Get HD-PVR og brukte analog lyd ut fra denne, syntes dette var veldig bra lyd faktisk.
    Etter en stund ville jeg prøve den digitale utgang til min dac, tenkte det ville være kanon, men, jeg blev veldig skuffet, gain var så lavt at volum måtte skrues veldig høyt opp, og lyden blev ikke dynamisk og levende.
    I høst sendte Get ut oppdatering av firmware på Get boksene, og jamen gjorde de ikke noe med dette problem, som vel ingen hadde klaget på....nå er der høyere gain via digital ut og lyden er veldig bra.
    Fra min Squeezeboks er gain også litt lavt, så albums med lav gain lyder ikke spesielt imponerende. Så og si all lyd er bedre direkte fra min MacbookPro til min dac...mer levende, høyere gain, frigjort lyd.
    At dvd lyd er bedre er ikke noen overraskelse, dvd er mye bedre egnet til lyd enn cd, høyere bitrate bl.a.
    Men ja, jeg mener at de fleste surround receivere ikke duger til stereo, men med dvd og Blu-Ray kan resultatet være spektakulært.
    Xindak MC-10

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken som er i filmer, og da ofte på rulleteksten til slutt, er ofte mye bedre enn det jeg får fra MP3 og FLAC fra PC'en. Mye renere og penere lyd. Jeg kan dessuten spille mye høyere uten at det blir masete enn på FLAC og MP3. MP3 kan jeg forstå, men FLAC skal jo være rimelig greit, men...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på hva som kommer ut av en dyrere cd-spiller og en PS3. Playstation ble ikke laget i hovedsak for å spille av cd-plater, og når den må dele plass og strømforsyning med harddisk, bildeprosessering, cpu ol så blir det ikke mye plass eller penger til lyd. Vil tro at Densen kosta rundt 10K og da får man ofte solide strømforsyninger og utgangstrinn kombinert med ett bedre avstivet drivverk. Lyden blir oftere klarere og bedre enn det man får fra rimeligere spillere.

Når det gjelder rørforsterkere så er det både hummer og kanari her. Og om det er så Fahnsen sier at den forvrenger så mye mere enn feks transistor så må jeg bare si som så: Lyd er subjektivt.. og kan ikke bestandig sees ut ifra et måleresultat. Og den lyden som jeg har hørt fra mange rørforsterkere har vært mere oppløst enn mange transistorforsterkere. Skal man få samme lyden som en rørforsterker så blir enten klasse-A konstruksjoner eller over 50-60K.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lyden fra PS3 ikke akkurat er high-end kan vi nok alle være enig om, men jeg opplever lydbildet som "likt" både fra DAC og PS3 her nå, og DAC'en gjorde iallefall en veldig bra jobb sammen med rørforsterkeren.

Så jeg tror nok det er receiveren som er problemet. Men den gjør en god jobb allround, og den gjør livet lettere for en med tvbenken full av kabler og kilder...

Så; løsningen er da en integrert forsterker med prosessorinngang?

I så fall; anbefalinger?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •