Hva farger mest - effekt eller surroundprosessor? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayon Audio Spirit.
    Blir ikke bedre enn det :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne mens jeg trykte litt rundt på ulike hifi-sider:
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha og det er stor forskjell på lydkvaliteten med EQ av og på. Med EQ på så blir lyden smal og mørk. Slår jeg den av åpner lyden seg opp og blir mye penere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokerman81
    At lyden fra PS3 ikke akkurat er high-end kan vi nok alle være enig om, men jeg opplever lydbildet som "likt" både fra DAC og PS3 her nå, og DAC'en gjorde iallefall en veldig bra jobb sammen med rørforsterkeren.

Så jeg tror nok det er receiveren som er problemet. Men den gjør en god jobb allround, og den gjør livet lettere for en med tvbenken full av kabler og kilder...

Så; løsningen er da en integrert forsterker med prosessorinngang?

I så fall; anbefalinger?
    Du har helt rett!
    forforsterkerdelen på budsjettreceivere er ikke laget for high-end lyd, og da blir fort resultatet tilsvarende.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg har Yamaha og det er stor forskjell på lydkvaliteten med EQ av og på. Med EQ på så blir lyden smal og mørk. Slår jeg den av åpner lyden seg opp og blir mye penere.
    med "straight" eller "pure direct" er vel EQ overstyrt........

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    EQ er utkoblet, men alikevel er det ganske tamt. Finnes det ingen andre muligheter enn å kjøpe stereoforsterker med prosessorinngang? Trodde ett effekttrinn på preout på receiveren skulle gjøre underverker, og skal jeg være helt ærlig så kunne jeg godt ha tenkt meg mere dynamikk og "trøkk" fra høytalerne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    EQ er utkoblet, men alikevel er det ganske tamt. Finnes det ingen andre muligheter enn å kjøpe stereoforsterker med prosessorinngang? Trodde ett effekttrinn på preout på receiveren skulle gjøre underverker, og skal jeg være helt ærlig så kunne jeg godt ha tenkt meg mere dynamikk og "trøkk" fra høytalerne.
    Hvilke "kilder" har du. Med det mener jeg musikk: artist/plate osv...

Sjekk denne - om du ikke får dynamikk her så ER det noe galt:

Skylark: Reneé Olstead: Amazon.co.uk: Music

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det stemmer på Pure Direct, men ikke på Straight på min. Men jeg spiller endel musikk der sub'ene gjør en jobb i kjelleren så jeg har bare slått av EQ. Synes det er like greit.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig interessant, om receiveren ikke "booster" PCM så er det kanskje ikke rart at det høres slappt ut. Dette må testet, vil gjerne ha mere dynamikk da jeg synes det er litt tamt selv på min Onkyo NR807 med Vincent SP-331 som effekttrinn.

Kom gjerne med flere mulige løsninger.
    Når man nevner booster PCM er dette booster LFE sporet å enhver reciver av nyere dato gjør dette automatisk (altså LFE i surround å har ingen ting med stereo å gjøre)

DRC (Dynamic range compression) slått på ved en decoding vil gjevne ut lyd å gi "flatere" lyd (bør være avslått med mindre man er lydømfintlig eller har naboer å ta hensyn til))

Andre reduksjoner som kan ligge i den enkelte Dolby utgivelse
    (DD 5.1 , Dolby Digital + , Dolby ThrueHD)
    som man ikke kan kontrolere selv men som er encodet inn fra de som lager lyden er Dialog Normalisering.
    Selv om dialog hovedsakelig er center kanal påvirker Dialog Normalisering alle kanaler å er ikke bare påvirkning av center kanal. (lavere db totalt er resultat)
    Dial norm encoding fra de som lager lyden er heller ikke lik på alle disc så utfallet av dial norm vil variere

Andre økninger som feks DTS som er encodet til + 4 - +6 db høyere vil som oftest med en THX-sertifisert avspiller/motaker flate ut å fjerne + db økningen ved THX innstillinger
    (skjer en fjerning/utgjevning av + db fra DTS codec blir resultat lavere db)

Motak /sending av PCM (LPCM , Multichannel PCM) varierer fra reciver til reciver å spilleres å mange får redusert lyd pga det
    (redusert er i hovedsak -db å ikke selve kvaliteten men vil selvsagt oppfattes som lavere lyd å da også mindre dynamisk)
    (- 3-5 db lavere LPCM lyd en reciver decoder er ikke uvanlig)

Innstillinger til å mixe LPCM (mpcm) fra BD spiller vil redusere lyd i forhold til hva man får med bare hovedlydspor (bd spiller lpcm mixer og blanding av interaktv lyd med hovedlyden)

Så har man enkelte få bd spillere som har db kanal , høytaleravstand innstillinger osv for LPCM lyden som gjør at feil innstillinger her kan gi elendig LPCM lyd overført til reciver

Så har man lydforskjell DSP farging av LPCM i reciver eller om lyden blir behandlet med minst mulig farging (ønsker man farge å ikke gjør det fordi man ikke vet hvordan mister man kanskje lyd man ville satt pris på--------eller selvsagt omvendt der man ikke ønsker farging)

Så har man for 6.1 og 7.1 høytaler brukere med enkelte recivere og LPCM motak som ikke takler utvidelses codec fra 5.1 eller greier å utvide en 5.1 lyd til 6.1 , 7.1 høytalere)
    (for bd spiller takler ikke utvidelsescodec å decoder en spiller til LPCM følger ikke utvidelsen med , da må man fake en utvidelse men som nevnt gjør ikke alle recivere det med LPCM)
    Mister man utvidelsen eller må fake til en utvidelse er ikke dette det samme som en ekte utvidelse
    Så har man BD spillere som ikke greier 7.1 LPCM ut men bare 5.1 der surround back blir bakt inn i surround kanalene.blir da amourtert for en 7.1 bruker

Kort å godt mange innstillinger og produsert disc må være ultimat for best lyd.
    disc får man ikke gjort mye med men innstillinger)

Prosessor er vel ingen konkurent til reciver når det gjelder motak av digital lyd og muligheter til farging og formiddling av lyd (analog lyd vil jeg tro prosessor er bedre)

Har man innstillt motak for beste lyd kan man lite gjøre med disc lyd som produseres/mixes ulikt.
    Normalt har man heller ingen sammenligningsgrunnlag så man får være fornøyd med det man får å justere volum etter hvordan man selv ønsker å lytte

lavere db er ikke mindre dynamikk men vil oppfattes slik av enkelte men selvsagt kan personlige innstillinger kunne redusere dynamikk

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det stemmer på Pure Direct, men ikke på Straight på min. Men jeg spiller endel musikk der sub'ene gjør en jobb i kjelleren så jeg har bare slått av EQ. Synes det er like greit.
    hmmmmmmmmm - jeg må hjem å teste teste teste, skjønner jeg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du prøve, noen ganger hører folk ikke forskjell på lyden med effektforsterker, det avhenger helt av hvor mye knotroll din receiver har over høyttalerne nå...
    Du må finde den tråden jeg pratet om, noe med System Audio og lav volum, i den tråd blev der spurt om effektforsterker til System Audio (mener jeg bestemt det var), og trådstarter var ute etter detaljert levende lyd på lav volum. Primare var IKKE èn av de forsterkerne der blev anbefalt etter det jeg husker....
    Hvordan er dine høyttalere plasert?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også har hørt at 1750 trenger litt volum for å "åpne" seg, men at høyttalerene kan spille detaljert på lavt volum er det ikke tvil om, det har jeg prøvd med både transistor og rør, så tror ikke problemet ligger der.

Høyttalerene står plassert i henhold til SA sine anbefalinger, svakt vinklet inn mot lyttepos. Murvegg bak. Men dette var som sagt identisk før.

Har komt frem til den konklusjonen at jeg får prøve å låne hjem enellerannen effektforsterker først og lytte om det gir noe forandring, ellers har jeg muligheten til å også låne en Hegel H100, så får jeg se om hvordan det fungerer både til stereo og film...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette må du prøve, noen ganger hører folk ikke forskjell på lyden med effektforsterker, det avhenger helt av hvor mye knotroll din receiver har over høyttalerne nå...
    Du må finde den tråden jeg pratet om, noe med System Audio og lav volum, i den tråd blev der spurt om effektforsterker til System Audio (mener jeg bestemt det var), og trådstarter var ute etter detaljert levende lyd på lav volum. Primare var IKKE èn av de forsterkerne der blev anbefalt etter det jeg husker....
    Hvordan er dine høyttalere plasert?
    Vet ikke om det er denne tråden du hadde i tankene? http://avforum.no/forum/receivere-fo...avt-volum.html

Oppsettet mitt kan du se i denne tråden. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ingshjelp.html

asvaberg: Musikken jeg bruker som referanse er stort sett FLAC, disse spiller jeg av gjennom PS3. Har også prøvd med en DVD spiller koblet til med HDMI men kan ikke si det noen forskjell å snakke om. Bruker kvalitets innspillinger som feks Kari Bremnes, siste albumet til Yello, Roger Waters etc etc.

Har vurdert å gå til innkjøp av en Vincent SA-31 TonArt • Vincent SA-31
    Men det blir utrolig knotete å må bytte om på kablene hver gang jeg skal se meg en film eller når det er musikken som er i fokus. Og er forskjellen så stor at det er verdt investeringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå bare for gøy om hvor store forskjeller det er på filavspilling på PS3 og det samme materiale avspillt på DVD spilleren min. Filene spilles av som FLAC på PS3 og som vanlig CD på DVD spilleren. Begge er tilkoblet receiveren med HDMI.

Joda, forskjeller er det, avspilling fra DVD spilleren gir litt mere dynamikk enn fra PS3, men ikke noe gjennombrudd på problemstillingen. Du skal lytte etter forskjellene for å merke forskjellen for å si det på en annen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå bare for gøy om hvor store forskjeller det er på filavspilling på PS3 og det samme materiale avspillt på DVD spilleren min. Filene spilles av som FLAC på PS3 og som vanlig CD på DVD spilleren. Begge er tilkoblet receiveren med HDMI.

Joda, forskjeller er det, avspilling fra DVD spilleren gir litt mere dynamikk enn fra PS3, men ikke noe gjennombrudd på problemstillingen. Du skal lytte etter forskjellene for å merke forskjellen for å si det på en annen måte.
    Hvilke frekvens ouput bruker du på PS3? Jeg får en dramatisk lydkvalitetsreduksjon om jeg bruker 48kHz. Detaljene forsvinner sammen med dynamikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Hvilke frekvens ouput bruker du på PS3? Jeg får en dramatisk lydkvalitetsreduksjon om jeg bruker 48kHz. Detaljene forsvinner sammen med dynamikken.
    Sto på 48 KHz og den blir aldri satt tilbake for å si det sånn Dette var ett bra tips, flere som dette så tror jeg det kan bli bra.

Eneste kjipe er at nå kan jeg ikke trykke "Playstation" knappen og bla i musikken lengre, gjør jeg dette etter at jeg forandret outputen så får jeg bare spørsmål om jeg vil avbryte avspillingen, slik var det ikke med den andre outputen. :-?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tips, 48kHz er jo helt feil til cd avspilling, det brukes til dvd. Bruk 44.1kHz.
    Jeg kjender dog ikke PS3 så jeg kan ikke hjelpe mer...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sto på 48 KHz og den blir aldri satt tilbake for å si det sånn Dette var ett bra tips, flere som dette så tror jeg det kan bli bra.

Eneste kjipe er at nå kan jeg ikke trykke "Playstation" knappen og bla i musikken lengre, gjør jeg dette etter at jeg forandret outputen så får jeg bare spørsmål om jeg vil avbryte avspillingen, slik var det ikke med den andre outputen. :-?
    Det er desverre prisen å betale for god lyd fra PS3. Vet ikke om du bruker Audyssey, men denne fungerer ikke på 176.4kHz, så et annet tips er å la PS3 oppsample til 88.2kHz ved mode 2 eller 3. Da får jeg den beste lyden hos meg. Du må da disable 176.4kHz i audio output.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Det er desverre prisen å betale for god lyd fra PS3. Vet ikke om du bruker Audyssey, men denne fungerer ikke på 176.4kHz, så et annet tips er å la PS3 oppsample til 88.2kHz ved mode 2 eller 3. Da får jeg den beste lyden hos meg. Du må da disable 176.4kHz i audio output.
    Kanonbra, dette skal jeg teste. Jeg bruker Audyssey ja. Vet ikke om dette står i brukermanualen men har du noen linker som tar for seg dette emnet? Andre lure tips?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •