Hjelp til oppsett av Onkyo 607, finne den gode lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av Onkyo 607, finne den gode lyden

Hei! Jeg har nettopp fått en Onkyo 607 i hus, og har skjønt at jeg rett og slett er litt utdatert på dette feltet :S Min forrige forsterker var en Grundig "Surround" forsterker fra konfirmasjonstiden (12 år siden) som ble brukt til musikk i stereo. Denne hadde kun loudness på/av, og hjul for bass og diskant

Jeg har følgende høytalere:
    2 x Infinity Alpha 50, 2x 8" bass, 1"dome
    2 x Infinity Alpha 20
    1 x Infinity Beta C250
    ..og bruker PS3 slim via HDMI til å spille film/musikk fra mediaserver/bluray

Jeg har forsøkt å stille på forskjellig, men sliter med å finne den gode lyden.. :S

Problem #1
    Når jeg ser film er dialog eller tale mye lavere enn resten av lydbildet. Jeg har stillt inn høytalerne med Audyssey-mikrofonen, og den kom frem til følgende oppsett:
    center level -2db, 40Hz
    fronter -9db, full range
    surround -11db, 50hz

Er det slik at mesteparten av tale/dialog kommer fra center-kanalen? Jeg har nemlig en mistanke om at denne er litt "mørkere" enn resten av høytalerne mine. Diskanten virker ikke like skarp.. Kan det være denne sin skyld at dialogen er litt tam? Bør jeg investere i ny center-kanal kanskje? Og er Audyssey til å stole på? Hvis jeg stiller centerkanalen til +2db blir det bedre.. Jeg må også nevne at av hensyn til kjæresten så er centerkanalen plassert i tv-benken under TV-en. Er det f.eks. mye bedre å ha denne over TVen?
    Det blir også bedre hvis jeg setter på "dynamic volume", men hva er dette slags funksjon egentlig?

Problem #2
    Jeg er litt fersk på alle de forskjellige lydformatene.. Hvis jeg spiller av en film på PS3 i 720p med DTS lyd, hvilken "listening mode" bør jeg bruke? "PLII Movie"?

Problem #3
    Ved lytting til musikk i stereo føler jeg at den dype bassen mangler.. Jeg savner også den litt runde lyden jeg er vant til fra forrige forsterker. På Onkyoen er lyden mye klarere, men setter jeg på Kayne West med Love Lockdown, så virker det rett og slett som om den dype bassen kuttes.. Jeg har også prøvd å stille opp på bassen, men den dype bassen kommer ikke likevel.. Er det noen som har noen tips her? Og hvilket oppsett bruker dere for å lytte til musikk?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thotved
    Problem #1
    Når jeg ser film er dialog eller tale mye lavere enn resten av lydbildet.
    (det har med hva og hvordan de er bygget)

Er det slik at mesteparten av tale/dialog kommer fra center-kanalen? Jeg har nemlig en mistanke om at denne er litt "mørkere" enn resten av høytalerne mine. Diskanten virker ikke like skarp.. Kan det være denne sin skyld at dialogen er litt tam? Bør jeg investere i ny center-kanal kanskje? Og er Audyssey til å stole på? Hvis jeg stiller centerkanalen til +2db blir det bedre.. Jeg må også nevne at av hensyn til kjæresten så er centerkanalen plassert i tv-benken under TV-en. Er det f.eks. mye bedre å ha denne over TVen?
    Det blir også bedre hvis jeg setter på "dynamic volume", men hva er dette slags funksjon egentlig?
    Ja meste dialog kommer fra center,
    Litt mørkere er vel kanskje vanskelig å si da du ikke har samme lyd i høytalerer i surroundoppsettet så du kan sammenligne (om du ikke har en test disc som gir deg sammenligningslyden da)
    Selvsagt er det også forskjeller i lyden ulike høytaler fabrikanter gir så kanskje en annen ville gitt deg lyden du mener er bra

ps3/reciver (ved ekte surround avspilling)
    slå av DRC i avspiller / reciver
    Du skriver ikke om du bitstreamer lyden eller lar PS3 decode den til multichannel PCM så DRC må du sette ut fra hvor du decoder.
    også andre reduksjoner kan skje ved mpcm valgt fra ps3 og innstillinger om du bruker dette.

dynamic volume bør du vel slå av for den begrenser mulighet for beste lyd

Problem #2
    Jeg er litt fersk på alle de forskjellige lydformatene.. Hvis jeg spiller av en film på PS3 i 720p med DTS lyd, hvilken "listening mode" bør jeg bruke? "PLII Movie"?
    DTS er DTS og er ekte surround
    Pro Logic II er for å lage surround ut av stereolyd (fake surround) å har ingen ting med avspilling av DTS til 5.0 anlegg

Problem #3
    Ved lytting til musikk i stereo føler jeg at den dype bassen mangler.. Jeg savner også den litt runde lyden jeg er vant til fra forrige forsterker. På Onkyoen er lyden mye klarere, men setter jeg på Kayne West med Love Lockdown, så virker det rett og slett som om den dype bassen kuttes.. Jeg har også prøvd å stille opp på bassen, men den dype bassen kommer ikke likevel.. Er det noen som har noen tips her? Og hvilket oppsett bruker dere for å lytte til musikk?
    Årsaker kan være mange
    en årsak er at høytalerene dine ikke gjengir skikkelig dyp bass..

Med stereo forsterkeren farget du lyden med bass , diskant , loudnes
    Alterativ er å farge lyden med reciveren å de ulike valg den har for å få dypere bass (så langt høytalere vil gjengi).
    Du skriver heller ikke hva som er avspillingskilde til din stereo lyd å om du sender den analogt eller digitalt til reciver..........så noe svar blir håpløst (er også helt umulig å forklare hvorfor du oppfattet det bedre før da du ikke skriver hva du da avspillte med å kabling)

En ting er litt rart at du ikke klager på å det er bass til ekte surround fra DVD , BD disc da du ikke har subwoofer , ikke har høytalere som takler riktig dypbass , kallibrerer bort bort dypbass fra høytalere der delefilter settes (er jo positivt det) men bass er tapt og borte da du ikke videresender den til en subwoofer

Hva har du gjort med LFE sporet på DVD / BD disc ?
    ikke har du subwoofer som skal få dypbass sporet , har du deligert den til høytalere som ikke avspiller mye av denne lyden ?

For å øke bass ved stereo kan du bruke subwoofer i tillegg som kan avspille den dypeste bassen dine fronthøytalere ikke greier da de ikke klarer så dyp bass.
    Det er mitt beste tips til mere bass i anlegget , både stereo og til dvd , bd osv

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, føler meg virkelig som en nybegynner her

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Litt mørkere er vel kanskje vanskelig å si da du ikke har samme lyd i høytalerer i surroundoppsettet så du kan sammenligne (om du ikke har en test disc som gir deg sammenligningslyden da)
    Selvsagt er det også forskjeller i lyden ulike høytaler fabrikanter gir så kanskje en annen ville gitt deg lyden du mener er bra
    Syntes jeg hørte forskjell når jeg var inne i setup og kunne endre på level på de forskjellige kanalene. Men det er jo bare en "bruselyd", skal se om jeg får tak i en testdisc.

dynamic volume bør du vel slå av for den begrenser mulighet for beste lyd
    Da slåes den av. Var egentlig litt skeptisk til denne

DTS er DTS og er ekte surround
    Pro Logic II er for å lage surround ut av stereolyd (fake surround) å har ingen ting med avspilling av DTS til 5.0 anlegg
    Ahh Fake surround, eller "Pro logic", var det jeg hadde på min gamle, 12 år gamle forsterker Skal bruke litt tid på å sette meg inn i alle de forskjellige formatene.. Men kan det kanskje stemme at dersom det lyser en rød "DTS" logo i displayet på receiveren så hører jeg på DTS?

Årsaker kan være mange
    en årsak er at høytalerene dine ikke gjengir skikkelig dyp bass..

Med stereo forsterkeren farget du lyden med bass , diskant , loudnes
    Alterativ er å farge lyden med reciveren å de ulike valg den har for å få dypere bass (så langt høytalere vil gjengi).
    Det er nok ikke de beste høytalerne på dyp bass med kun 2x8" basselementer, men jeg mener ganske bestemt at bassen var dypere på forrige forsterker. Men så brukte jeg jo f.eks. loudness som du nevner til å farge lyden, og kanskje noe unaturlig. Den gamle forsterkeren er dessverre gåen, så får ikke testet for å sammenligne. Det er også mulig at jeg blander litt, og at det er headsettet mitt (beyerdynamics dt770) jeg husker den dype bassen fra.

Du skriver heller ikke hva som er avspillingskilde til din stereo lyd å om du sender den analogt eller digitalt til reciver..........så noe svar blir håpløst (er også helt umulig å forklare hvorfor du oppfattet det bedre før da du ikke skriver hva du da avspillte med å kabling)
    På den gamle forsterkeren var alt koblet analogt. Spillte musikk enten fra cd-spiller eller fra PC. På den nye har jeg foreløbig bare prøvd å spille av musikk via PS3 fra nettverket. Har noen mp3-filer liggende på en mediaserver som streames over nettverket og sendes fra PS3 via HDMI.

En ting er litt rart at du ikke klager på å det er bass til ekte surround fra DVD , BD disc da du ikke har subwoofer , ikke har høytalere som takler riktig dypbass , kallibrerer bort bort dypbass fra høytalere der delefilter settes (er jo positivt det) men bass er tapt og borte da du ikke videresender den til en subwoofer

Hva har du gjort med LFE sporet på DVD / BD disc ?
    ikke har du subwoofer som skal få dypbass sporet , har du deligert den til høytalere som ikke avspiller mye av denne lyden ?
    Det var egentlig det neste jeg hadde tenkt å klage på :P Her er jeg rett og slett skikkelig nybegynner.. Er det slik at det finnes et eget spor til dypbassen?? Har sett et valgalternativ LFE cutoff = 80 Hz. Jeg trodde at suben bare tok bass fra f.eks. frontkanalene.. Så hvis det finnes et eget spor til dypbass så regner jeg med at det bare forsvinner og ikke blir lagt på f.eks. frontkanalene..

For å øke bass ved stereo kan du bruke subwoofer i tillegg som kan avspille den dypeste bassen dine fronthøytalere ikke greier da de ikke klarer så dyp bass.
    Det er mitt beste tips til mere bass i anlegget , både stereo og til dvd , bd osv
    Har allerede "sendt inn søknad" om å kjøpe subwoofer Spesielt til film ser jeg for meg at det kan bli bra. Takk for hjelpen og tips!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thotved
    Audyssey
    center level -2db, 40Hz
    fronter -9db, full range
    surround -11db, 50hz
    Er vel kanskje ikke så ille da du mangler sub men spesifikasjonene på dine høytalere tilsier vel ikke at de går så dypt i hz
    (når du får deg en sub så deler du best kanskje ved 60-80 hz på alle høytalere)

i nesten all surround (4.1 , 5.1 , 6.1 , 7.1 lyd)
    (DD , DTS , Dolby Digital + , DTS HD , DTS HD MA , Dolby ThrueHD)
    er det egen LFE som blir dirigert til subwoofer
    (er lyd uten LFE heter den feks 4.0 , 5.0 lyd)

(setter du delefrekvens på de andre høytalerene ved bruk av subwoofer vil også denne deligerte dyp bassen fra øvrige høytalere bli lagt til LFE som totalt blir signalet til subwoofer)
    Praktisk da nesten ingen høytalere spiller virkelig dyp bass (men sub gjør det)
    Praktisk da reciveren slipper påkjenningen ved veldig dyp bass

Man har ved mange recivere mulighet til å sende LFE til feks 5.0 høytaleroppsett (når man ikke har subwoofer)
    Da vil hvor dyp hz dine høytalere vil spille avgjøre fornuft , utbytte av LFE men de fleste har ikke høytalere som spiller lav hz

Jeg har ikke Onkyo men mener er en utgjevning av lyd på samme måte som DRC (Dynamic range compression) som reduserer / utgjevner høyt og lavt lydnivåer til mere flat lydopplevelse
    Vil da ikke anbefale dynamic volume til ekte surround men kanskje du vil få lyd du liker ved 2.0 stereo avspilling

størelse element var ikke det jeg tenkte mest på ved bass men hvor bra de er til å gjengi lav hz (stereo går ikke lavere en 20hz men LFE i surround går dypere )

Alternativ til lyd er jo en cd , dvd , bd spiller der du har analoge utganger inn på reciver (da vil type spiller / type dac og spillerens farging av lyden kunne bli helt anderledes en reciverens dac og farging av lyden)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •