Yamaha RX-V1400's krefter...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V1400's krefter...

Jeg ser denne er oppgitt til 170 watt i 8 ohm... Jeg formoder dette ikke er rms

Noen som vet hva den leverer i RMS 20Hz-20kHz ved mindre enn 0,07% THD?

Jeg liker nemlig denne reciveren, og omtalen den får, men frykter den ikke er sterk nok til mitt behov...

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt fra bruksanvisningen:
    Minimum RMS output power for front, center, sorround, soorund back:
    20 Hz to 20 kHZ, 0,04 THD, 8ohm: 110W

De 170 W du har sett oppgitt er DIN-målt, ifølge bruksanvisningen.

Jeg så en sammenlikningstest på nett (homecinemachoice eller noe sånt) hvor de hadde målt power-outputen fra forskjellige recivere og der oppfylte den disse målene med god margin. Mener å huske at den lå med 120W pr. kanal med alle kanaler i drift, med en dynamisk maks på ca. 220W. Den var faktisk en av de bedre der, mens Denon 3803 falt fullstendig gjennom på målingen med alle kanaler i drift.
    Det var imidlertid rene Wattmålinger og sier forsåvidt ikke så mye om hvilken lyd som kommer ut, så ta en runde og test...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker effekt

Man kan vel få en viss pekepinn ved å se på oppgitt effektforbruk for forsterkeren. I følge spesifikasjonene er RXV-1400 oppgitt til 500W, Denon 3805 til 390W mens Pioneer AX3i og AX5i er oppgitt til 600W.

Det interessante her er at Pioneer oppgir max 100W RMS per kanal, mens f.eks. Denon oppgir 120W kanal. 7x120=840W som ikke står i forhold til 390W som er strømforsyningens spec.

I en test i Finland ble dette bekreftet ved at Denon 3803 oppnådde en reell effekt på kun ca.60W per kanal med alle kanaler i drfit, mens de andre lå over 100W som forutsatt.

Nå kan høyt effektforbruk også skyldes lav effektiv utnyttelse av tilført energi, men jeg tror det er samme teknologi for strømforsyning og forsterker som ligger i bunn her (mens f.eks. en rent digital forsterker ville hatt mye høyere effektiv utnyttelse). En annen ting er at som oftest brukes det vel ikke full effekt i alle kanaler i en hjemmekino.

Man har jo også muligheten til å sette inn en ekstra f.eks. 2 kanals forsterker for kun fronthøyttalerne, noe jeg ser er anbefalt av flere bl.a. på www.avsforum.com.

Basert på blant annet dette samt andres lyttetester endte jeg opp med Pioneer AX5i. Pioneer har også muligheten til å bi-ampe fronthøyttalerne ved å bruke forsterkerne for bakhøyttalere (gir 5.1 istedet for 7.1). Dette kan også gjøres med Denon, dog med en del triks, men har ikke sett muligheten nevnt for Yamaha.

Yamaha ligger i mellom Denon og Pioneer med 500W, noe som kanskje er godt nok.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen automatikk i at oppgitt "strømforbruk" har noe med hva den kan yte. I disse miljøtider og med høye strømpriser så er det mer "in" å oppgi ett gjennomsnittlig strømforbruk. Dette ser da bedre ut for den vanlige forbruker. For oss avhuer så ser det derimot rart ut. Flere kunne kanskje gjort som Rotel og opplyst om størrelsen på strømforsyningen. da er det litt lettere å få ett bilde av hva som er korrekt?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forsterker effekt

Sitat Opprinnelig postet av betech
    I en test i Finland ble dette bekreftet ved at Denon 3803 oppnådde en reell effekt på kun ca.60W per kanal med alle kanaler i drfit, mens de andre lå over 100W som forutsatt.
    :lol: :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forsterker effekt

Sitat Opprinnelig postet av betech
    Hvilke er "de andre"?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Flere kunne kanskje gjort som Rotel og opplyst om størrelsen på strømforsyningen. da er det litt lettere å få ett bilde av hva som er korrekt?
    Ja, det er jeg helt enig i. Selv om man ikke skal se seg helt blind på strømforbruk heller, så er det helt klart en mye bedre indikator på hvor kraftig forsterkeren er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •