Lydformat/lydforvirring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lydformat/lydforvirring

Hei.
    Idag ankom min Onkyo 607 surroundreceiver, koblet den opp mot Sony 360 blueray-spiller, Samsung Led-tv og CanalDigitals Hd-PVR.(parabol)
    Alt ble koblet over HDMI, og bilde/lyd var på plass umiddelbart.
    Men så... Det er jo så mange format av lyd tilgjengelig, hva skal man egentlig velge? Hvilket format blir det riktige for f.eks filmkanalene fra canalDigital?
    Hva gjelder for BlueRay, og skal en vanlig DVD ha samme som BlueRay?
    Håper noen gidder å tipse meg, for nå lurer jeg litt her.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman K
    Hei.
    Idag ankom min Onkyo 607 surroundreceiver, koblet den opp mot Sony 360 blueray-spiller, Samsung Led-tv og CanalDigitals Hd-PVR.(parabol)
    Men så... Det er jo så mange format av lyd tilgjengelig, hva skal man egentlig velge? Hvilket format blir det riktige for f.eks filmkanalene fra canalDigital?
    Hvis Onkyoen står på Auto så vil den vel tilpasse seg det den får. Pass derfor på at kildene gir ut optimalt format:

Bluray: Velg HD-lyd formatene til DD og DTS
    (settes opp i meny på spilleren , men må også velges i Setup menyen på filmen)

DVD: Vanlig DD 5.1 eller DTS 5.1
    (DTS best, men ikke alltid tilgjengelig. Må velges i Setup menyen på filmen, du trenger ikke sette opp noe i spilleren tror jeg)

HD-PVR: Vanlig DD 5.1 (Settes opp i menyen på dekoderen)

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman K
    Hei.
    DU kan trykke på Display-tasten for fjernkontrollen til Sony'en, så ser du hva slags lydformat som spilles av. Vil du forandre det så trykker du bare på Audio-tasten.

Ellers hva kvalitet angår, så følg tipset til forrige innlegg.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CanalDigitals Hd-PVR.(parabol) ------>Dolby Digital (AC3) via HDMI (aktivert i HDPVR)

Sony 360 blueray-spiller---------> Lydutgangsprioritet(HDMI)....Lyd HDMI(AUTO)....BD lydinnstilling(direkte).....DRC(AV)
    (DRC bør også være avslått i reciver)

med disse innstillingene vil lyd fra Canal Digital , BD spiller (DVD/Blu-Ray) bli behandlet at reciver ut fra lyd du avspiller.

dvs
    Har en film på Canal digital lyd som ac3 (feks Dolby Digital 5.1) vil lyden bli bitstreamet over HDMI til reciver som decoder lyden

dvs
    har en DVD film ac3/dd 5.1 /dts lyd avspillt på Sony bdp s360 vil lyden bitstreames over HDMI til reciver som decoder lyden

dvs
    Har en Blu Ray film HD lyd som Dolby Digital plus , DTS HD , Dolby ThrueHD , DTS HD MA blir lyden bitstreamet over HDMI og decodet i reciver
    LPCM (multichannel pcm) blir overført HDMI til reciver som avspillerlyden.

Lyd fra DVD/BD er det du selv som velger lydspor på plate.......spilleren avspiller valgt lyd.........reciver decoder/behandler lyden.....
    Dette kalles ekte surround
    (velge eller i det minste kontrolere hvem lydspor som blir avspillt fordi det er ingen automatikk i at avspilleren velger beste lydspor på en plate)

så har man simmulert surround som er stereo utvidet til flere kanaler (cd , mp3 , wav , der man bare har stereo lyd fra canal digital , radio osv) som kan gjøres om til surround ved bruk av DTS 6 NEO , Pro Logic II (IIx) osv
    Dette er ikke samme som ekte surround men er en mulighet for å få stereo til å bli utvidet til flere kanaler(høytalere) med litt ulik lyd ut fra valg av lydvalg (pro logic x , dts x osv)

Rangere surround
    Ekte surround er mye bedre en simmulert
    Ekte surround er delt inn i tapsfri lyd ut fra master kilde------lyd med tap ut fra master.

Da sier det seg selv at tapsfri surround lyd er best
    DTS HD MA
    Dolby ThrueHD
    LPCM (multichannel PCM)

så surround med tap
    DTS HD
    Dolby Digital plus (+)
    DTS
    Dolby Digital (5.1)

men ingen garanti som best i lytteopplevelse da hvem master er brukt i utgangspunkt , de som har laget lyd som codec og innstillinger , dine valg i reciver som kan begrense opplevelsen (feks drc) + + + + +
    google litt finner du ut mye
    Let me google that for you
    + utrolig mange tråder her på avforum
    http://avforum.no/forum/search.php

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi har en egen guide på dette her: http://avforum.no/forum/guider-audio...dformater.html. Denne kunne trengt seg en liten update, dog...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •