Problemer med crossover på Onkyo NR807

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med crossover på Onkyo NR807

Dette problemet er blitt belyst i Onkyo tråden, men velger å trekke den ut i en egen tråd.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas Danielsen
    Hei! Det ser ut til at recieveren sender ut alle frekvensene selv om jeg setter Crossover til 80hz. Har testet dette med toner fra PC og det er fortsatt lyd ned til 40hz til fronthøytalerene mine selv om Crossover er satt til 80hz. Dobbel bass er satt både av og på for å se om det er noen forskjell, men nei. Frontenemine kan støtte frekvenser helt ned til 40 og låter ganske bra, men jeg tenkte at bakhøytalerene og centeren min skulle slippe å "slite" med slike lave frekvenser og heller "konsentrere" seg om mid og diskant. Leste også en plass at ved bi-wiring, så får man ikke sette crossover slik at alle frekvensene sendes til begge delefiltrene. Skal det være slik? Er det noen jeg ikke har fått med meg?
    Så jeg tok noen målinger med REW og Radioshack for å sjekke om dette faktisk var tilfellet, og jeg ble mildt sagt overrasket.

-mystisk-jpg

Første graf viser crossover satt på 80, 70 og 60 Hz, og det er jo klart respons langt under denne delingen med sub avslått.

-mystisk2-jpg

Har har jeg målt med Fullrange, 40, 50, 60, 70 og 80 Hz, og for meg ser det ut som det blir bare tull med hele delingen. Finnes det en enkel fasit eller har jeg tolket eller målt feil?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt noemalt for slakke filtre. delefiltre kommer i forskjellige versjoner, 6db, 12,18 og 24 db per oktav f.eks.
    6 db er veldig slakt, og setter man delefrekvens til 50 hz vil systemet, subben, fortsatt spille mellomtone, derfor er subwooferens filtre til stereobruk så utrolig viktige da man IKKE vil kunne høre hvor subben står, man vil forhindre den i å spille høye toner. Subben skal ikke kunne høres, men det skal være tydelig hørbart om man kobler den ut.
    18 db filtre er steilere, man får kjappere avskæring.
    Alle dine kurver ser jo identiske ut egentlig.
    Kan ikke se hva rolle det spiller om man har biwire eller ikke.....
    At høyttalerne spiller 40 hz selvom du har satt 80 hz som delefrekvens er helt normalt, intet filter kutter 100% under den frekvens du har satt jo, avskjæring skjer slakt og gradvis. Ved 40 hz er nivået på dine høyttalere kanskje 15 db lavere enn ved 80 hz, dette er helt normalt og et resultat av hvordan et delefilter virker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker preout til ett effekttrinn til frontene som en tilleggsopplysning.

Må si at man lærer noe nytt hele tiden, jeg har trodd at delefiltret var mere effektivt enn som så. Men som du sier at dette skjer gradvis så begynner jeg å skjønne avrullingen som skjer når frekvensen nærmer seg delingen, og at man må bare jobbe med mere med fasen. Ser på de målingene som jeg har tatt så ser det ut som det er en felles topp på rundt 65 hz.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruke separat effektforsterker har ingen betydning overhodet.
    Ser du på din 2. måling kan du avlese resultater, se på 40 hz f.eks., gå da ut til venstre og avles antall db, der er ganske stor forskjell, skjønner?
    men ja, med de slakke filtre du har da tviler jeg veldig på noen vil kunne høre forskjell om du har satt delefrekvens til 80 eller 50 hz. Nu er der ikke mye forskjell på de to frekvensene likevel egentlig så det er vel det samme hva du bruker egentlig....
    Skal du skarpere filtre må kjøre signalet ut uten noen deling til et elektronisk delefilter og da inn i effektforsterker og subwoofer, da kan du få 18 el. 24 db oktav filtre, men jeg er ikke sikker på lyden blir bedre av den grunn. Du bruker vel LFE og den ligger som en egen kanal uten filtrering.
    Du har en enorm dip ved 120 hz dog, kanskje bedre å jobbe med plasering av høyttalere og lytteposisjon for å se om denne kan forbedres?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •