Zachry D250

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Zachry D250

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zachry D250

hei har et spm anngående denne forsterkeren, jeg skal koble til en Clark TST229 romperister med impedance på 4 Ohm
    På ljudia siden som beskriver forsterkeren så står det: Justerbar inngangsimpedanse. Effektforsterkeren er på 250W/4ohm (120W RMS/ 8 ohm) Dynamisk utgangseffekt er 400 W/4 ohm!

Men i manualen på forsterkeren står det: The impedance of the connected boxes may not be lower than 8 Ohm
    Så kan jeg koble til rumperisteren min med hell? eller ikke?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum. ta en telefon/mail til ljudia du. Det er nok best a ha deres ord på at det går bra ved en eventuell reklamasjon.
    Uansett. Det er folk her på forumet som har dratt ljudias egne ristere på denne uten problem. Og de er jo oppgitt til 4Ohm.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, bare spørs om ikke alle de har kjørt 2stk ristere i seriekobling da :?
    Ingen her som er 100% sikre?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ringte til ljudia da, de hadde ikke peiling for å si det slik.. men det har ikke jeg heller...ingen som kan hjelpe her i gården alltså? bakpå forsterkeren så er det jo en impedance adjustement som kan forandres til:
    9-18 K-Ohm
    18-36 K-Ohm
    36- ~ K-Ohm

hva skal jeg velge til rumpesister på 4Ohm? hoff.. :?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ingangsimpedans, altså hvor stor belastning pre-out fra forsterkeren din ser inn i D250. I praksis er det likegyldig, tenk på et tall, f eks 36k, og velg det. :lol:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ops: ja ok, da velger jeg det tallet jeg..nei da bare flæsker jeg til med risteren min jeg da, blir den ødelagt så har jeg bare kasta bort 2000kr,- .. :?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    hehe ops: ja ok, da velger jeg det tallet jeg..nei da bare flæsker jeg til med risteren min jeg da, blir den ødelagt så har jeg bare kasta bort 2000kr,- .. :?
    Det skal noe til å ta knekken på den. Jeg har av og til spilt så høyt at det er mulig å steike egg på D250. Den kan bli veldig varm hvis du belaster den hardt over lengere tid. Når du ikke greier å holde hånda på den, er det på tide å sette filmen på pause. Men spøk til side; temperaturen sier noe om hvor bra forsterkeren har det med seg selv.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ok..takk, da får vi bare prøve..ikke no anna galt som kan skje hvis man har feil impedance alltså?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja nå har jeg fått testa det litt å må si at det gikk ganske mye bedre en forventet, forsterkeren virker ikke belastet i det hele tatt og blir omtrent ikke varm, rumperisteren er heelt konge, eneste jeg stussa litt på er at jeg måtte skru volumet på forsterkeren på fullt samt at jeg måtte skru sub volumet på surround recieveren opp en del.. men ble meget fornøyd med hvordan det ble til slutt.. ja håper noen andre fikk noe ut av dette også..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører D250 i submodus?
    Det gir noe mer boost (i bassområdet) enn å kjøre den flatt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kjører den i bassmodus! og -line in bass mono bak, så kjører jeg et sett høytalerkabler fra speakers:A til risteren, men dog med dårlig kabelkvalitet, har det mye å si?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    ja kjører den i bassmodus! og -line in bass mono bak, så kjører jeg et sett høytalerkabler fra speakers:A til risteren, men dog med dårlig kabelkvalitet, har det mye å si?
    Nei, spiller neppe noen rolle!

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har oxo en tst229, og fikk nylig min D250. Koblet opp, og må si att dette var verdt pengene!! Absulutt mer futt i film opplevelsen.
    Men fult volum på 250 gir alt for mye risting hos meg, kjører på ca 3-4 av 10. Har den koblet opp mot yamaha 1400.
    Tror jeg kommer til å kjøpe et sett til den andre reclineren oxo.

Mvh Ivan

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D250:
    Pussig at noen kan oppgi en ytelse på en forsterker slik. Forsterkeren er ikke brokoplet, og spenningen på elektrolyttene til utgangene er under 35V. Så taper man litt her og der, og noen volter for å drive utgangene, og noen volter for og og.... max 25 watt ut sier nå jeg. Trafoen ser ut til å være i nærheten av 50-100VA. Hvor skal man kunne trylle disse masser watter fra forstår ikke jeg. Kjølingen til utgangene ser heller ikke ut til å være dimensjonert til å avgi mere enn noen titalls watt. Ang filter etc så måtte jeg tegne dette opp og sette det inn i simulatoren joda den runder fint av fra 40Hz og ned. Den eneste kvalitetskomponent jeg kunne registrere var lysdiode.

Kvaliteten på de deler som er brukt, opamper etc er også svært rimelige saker .

Billig forsterker ikke uten grunn :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta å måle sjøl da hvis du ikke tror dem.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, hadde vel ikke vært mye til liv i clark'n hvis det ikke hadde vært mere en 35W ut? som spec'n sier om TST229: Power handling of 100 watts continuous-recommended amp 150 - 250 watts..eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ronny D er nok litt pessimistisk skal du se.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm skeptisk, jo har sett inni sakene.

Si så 30volt peak ut gir 0.707 * 30v effektiv verdi. 1/2 *900 *1/resistans som ved 8 Ohm gir 900/16=450/8=225/4=112,5/2= 56,25 watt.

Regner man så med 100Hz og min klaff mtp opplading av lyttene. nesten 4A * 0.707 i 5 mS ca 14 mAs da kreves det minst 14 000 uF pr halvperiode på forsyningen skulle den klare eksemplet, med mindre enn 1 Volt tap på lyttene pga belastning.
    Hvor mye lytter TROR du det er i den saken? Tror du f. eks at det er mindre enn halvparten av hva eksempelet tilsier har du ganske riktig.

Da må produsenten ha regnet begge kanaler drevet samtidig i fritt fall , medvind og sola i ryggen og litt til, hva dette litt til er vet jeg ikke :roll:

litt til ?
    Om den derimot er regnet med masser klipping og distorsjon blir saken selvsagt litt anderledes enn sinus uten klipping som illustrert.

Litt mindre ?
    Da kretsen ikke er konstruert for å utnytte det maximale utsving fra forsyning Og utgangene krever ganske mye mere enn ett par volt for full utstyring Hvor mye blir igjenn da?
    Da elementets bevegelse skaper en spenning (en motindusert) som er motsatt rettet vil det gå større strøm ved aktive belastninger enn ved resistive som det heldige eksempelet tilsa.

Men nå er vi sikkert utenfor noe av det jeg syntes interessant, hvordan oppleves integreringen mellom disse tacktile transducere og resten av lyden? :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Si så 30volt peak ut
    Er dette noe du har målt, eller bare noe du gjetter?

Jeg kikket opp i en slik for noen år siden og den virket da grei nok.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte inn noen 35V 2200uF lytter og endret delefilteret i en slik.

Men integreringen mellom tacktile transducere og luftbåren lyd ? hvordan oppleves integreringen/overgangen. Er det noen som har forsøkt forskjellige delefrekvenser eller tar man bare det første og "beste".
    Det jeg mener er at det må da være en øvre grense for den lyd man hører med "ræva" ? Deler man inn den Tacktile del ved 40 Hz eller ved 200Hz må forskjellen bli stor. Mener at 200Hz er sånn typisk brystlyd, og da er det vel bedre å høre med øra ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •