Matching

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Matching

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matching

Om man har høytalere som er gode i bunn, men ikke like bra oppover. Skal man da kjøpe en forsterker som spiller på lag med egenskapene til høytalerene? Eller skal man gå for en forsterker som utligner egenskapene til høytalerene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel forklare litt bedre,ja. Sorry folkens.

Jeg har Emotiva sin XPA-3 som er god i bunn men ikke like god i toppen.
    For meg er den god nok, men har lest om flere som sier den er litt "svak" i toppen. Men alle er vel enige om at Emotiva gir mye for pengene.

Nå har jeg også SVS sine MTS-høytalere som fronter. Og disse får omtrent samme omtale som Emotiva sine forsterkere. Mye for pengene. Veldig god lyd, men noe mangler helt i toppen.

Så er mitt spørsmål: Er min forsterker perfekt i forhold til høytalerene mine? Siden de begge er veldig gode i bass området, og videre så er de gode i toppen, men ikke i forhold til kvaliteten de ellers gir i bunn?

Eller burde jeg kjøpt en forsterker som utligner høytalerene mine sine kvaliteter? Med det mener jeg en forsterker som gir litt ekstra i toppen siden det er her høytalerene mine "sliter"?

Er det slik at en høytaler har et gitt lydbilde og at en forsterker bare kan få fram kvaliteter som allerede høytaleren har?

Hva med delefilteret i denne sammenhengen? Vil delefilteret til høytaleren være en slags flaskehals om forsterkeren er av bedre kvalitet?

Er glad for alle slags svar:-D

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg at lydsignaturer til cd-spillere og forsterkere er sterkt overdrevet.Og hvor mye de klarer å påvirke høytalerne er jeg veldig i tvil om. Særlig i de lavere prisklasser.

Jo tidligere man kommer i signalkilden jo mindre forvrenger komponenten, altså jo mindre forskjell er det på komponentene. Derved kan de jo også påvirke lydsignaturen mye mindre en f.eks. høytalere.

Det er jo også de som kjøper kabler for å endre lydsignaturen, og de samme mennesker kan ikke høre forskjell på kabler i en blindtest, eller eventuelt må trene seg opp for å høre forskjell på kabler. Da er forskjellene så små(om i det heletatt) at de ikke kan gjøre noe som helst for å endre på noe du misliker i lydsignaturen til høytalerne.

EQ er mitt svar her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Personlig synes jeg at lydsignaturer til cd-spillere og forsterkere er sterkt overdrevet.Og hvor mye de klarer å påvirke høytalerne er jeg veldig i tvil om. Særlig i de lavere prisklasser.

Jo tidligere man kommer i signalkilden jo mindre forvrenger komponenten, altså jo mindre forskjell er det på komponentene. Derved kan de jo også påvirke lydsignaturen mye mindre en f.eks. høytalere.

EQ er mitt svar her.
    Venter på UMC-1 fra Emotiva og denne har mange flere band på sin EQ, enn det min Yamaha-861 har. Håper det vil hjelpe.

Eller så mener du enkelt fortalt at man er "stuck" med lyden til en gitt høytaler?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Venter på UMC-1 fra Emotiva og denne har mange flere band på sin EQ, enn det min Yamaha-861 har. Håper det vil hjelpe.

Eller så mener du enkelt fortalt at man er "stuck" med lyden til en gitt høytaler?

Er vel egentlig min mening ja, om man ikke bruker eq da. NÅr du får UMC-1 vil du helt klart kunne gjøre mye. Med en gof EQ kan du jo forandre lydbilde totalt. (selvfølgelig ligger det begrensninger i høytalere og forsterkere, men vi snakker om mange db i endringer på forskjellige bånd, så du kan lag pondus i bassen, eller en spiss diskant om du ønsker).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Er vel egentlig min mening ja, om man ikke bruker eq da. NÅr du får UMC-1 vil du helt klart kunne gjøre mye. Med en gof EQ kan du jo forandre lydbilde totalt. (selvfølgelig ligger det begrensninger i høytalere og forsterkere, men vi snakker om mange db i endringer på forskjellige bånd, så du kan lag pondus i bassen, eller en spiss diskant om du ønsker).
    Hos meg synes jeg diskanten er litt spiss, eller litt tynn og skjelvende?
    Hvor ca. på HZ-skalaen er diskanten?

Hva mener du med gof EQ? Edit; en god EQ ;-) Trodde jeg skulle lære noe nytt....he he

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •