Yamaha RX-V365B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V365B

Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe en Yamaha RX-V365B reciever :
    Komplett.no - Yamaha RX-V365B hjemmekinoreceiver , og jeg lurer på om denne
    hjemmekinorecieveren vil kunne fungere bra sammen med mine
    Eltax Millennium 500: Komplett.no - Eltax Millennium 500 Sort

På forhånd takk for alle svar!:smile:

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild89
    Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe en Yamaha RX-V365B reciever :
    Komplett.no - Yamaha RX-V365B hjemmekinoreceiver , og jeg lurer på om denne
    hjemmekinorecieveren vil kunne fungere bra sammen med mine
    Eltax Millennium 500: Komplett.no - Eltax Millennium 500 Sort

På forhånd takk for alle svar!:smile:
    Vet ikke hvor tunge de høyttalerne er, men de så jo relativt tunge ut.. Den forsterkeren er ikke akkurat den mest strømsterke heller, men du vil jo få lyd uansett Om du har noe mer penger ville jeg vel heller anbefalt deg en Onkyo/Harman Kardon surroundforsterker eller kanskje bare en stereoforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hokeyh!

Jeg er ingen lydekspert, så om du kan spesifisere hva du mener med tunge, hadde det vært fint =). Jeg har mulighet til å betale litt mer for en reciever, men om det ikke er nødvendig kjøper jeg heller billigst mulig. Jeg har valgt å gå for hjemmekinoreciever fordi jeg skal ha lyd fra HD-dekoder og PS3 via HDMI kabel

Når vi er inne på HD, så la jeg merke til at denne recieveren ikke har støtte for HD-lyd, men det betyr vel ikke at man ikke får lyd fra fekts HD-dekoderen og PS3en?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hokeyh!

Jeg er ingen lydekspert, så om du kan spesifisere hva du mener med tunge, hadde det vært fint =). Jeg har mulighet til å betale litt mer for en reciever, men om det ikke er nødvendig kjøper jeg heller billigst mulig. Jeg har valgt å gå for hjemmekinoreciever fordi jeg skal ha lyd fra HD-dekoder og PS3 via HDMI kabel

Når vi er inne på HD, så la jeg merke til at denne recieveren ikke har støtte for HD-lyd, men det betyr vel ikke at man ikke får lyd fra fekts HD-dekoderen og PS3en?
    Med tunge så mener jeg at høyttalerne trenger litt effekt (altså en del strøm fra forsterkeren) for å spille så godt så de kan. Altså kjører du noen "tunge" høyttaler på en forsterker som ikke klarer og "dra og holde styr på dette her" ender du kanskje opp med bare brumling og rot i lyden på en måte..

Siden du har et såpass lite budsjett så kan jeg jo ikke si at du får den kjempelyden! Men uansett så blir det nok en oppgradering fra det du har nå eller har hørt?

Se på denne forsterkeren: Elkjøp - Onkyo TX-SR607 receiver sort

Onkyo har god bass, er oppløste, men ikke vonde å høre på! Denne støtter også HD og er også "relativt" strømsterk Om du har litt til og gi så kan du gå for storebror (707 istedenfor 607). Da får du noe som heter Pre-Out. Da kan du kjøpe ett effektrinn(effektforsterker) altså en forsterker-boks som gir enda mer strøm til høyttalerne dine så kan forsterkeren din drive de andre 3 høyttalerne i ditt 5.1 system

Håper dette hjalp!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mange og store elementer så drar den masse strøm i bassen. De er på 94dB og 4-8ohm så i utgangspunktet er de lettdrevne, men om du ikke MÅ ha surround så tror jeg nok at en stereoforsterker hadde gjort en bedre jobb til samme pris. Noen brukte:
    NAD c370 - FINN Torget
    Nad 272, Nad 372 - FINN Torget
    Harman Kardon HK980 og HD980 selges - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Med tunge så mener jeg at høyttalerne trenger litt effekt (altså en del strøm fra forsterkeren) for å spille så godt så de kan. Altså kjører du noen "tunge" høyttaler på en forsterker som ikke klarer og "dra og holde styr på dette her" ender du kanskje opp med bare brumling og rot i lyden på en måte..

Siden du har et såpass lite budsjett så kan jeg jo ikke si at du får den kjempelyden! Men uansett så blir det nok en oppgradering fra det du har nå eller har hørt?

Se på denne forsterkeren: Elkjøp - Onkyo TX-SR607 receiver sort

Onkyo har god bass, er oppløste, men ikke vonde å høre på! Denne støtter også HD og er også "relativt" strømsterk Om du har litt til og gi så kan du gå for storebror (707 istedenfor 607). Da får du noe som heter Pre-Out. Da kan du kjøpe ett effektrinn(effektforsterker) altså en forsterker-boks som gir enda mer strøm til høyttalerne dine så kan forsterkeren din drive de andre 3 høyttalerne i ditt 5.1 system

Håper dette hjalp!
    Jeg forstår at jeg ikke kommer til å få verdens beste lyd når jeg velger en billig reciever. Det har jeg også tatt høyde for. Jeg har nå kun lyd fra innebygde TV-høyttalere og kommer da til å få en forbedring uansett.

Men den yamaha receiveren som jeg postet i starten av tråden har også HDMI innganger, det jeg lurte på var egentlig:

1. Om receiveren klarer å dra høyttalerne og hva som styrer dette. (Ohm, watt?)

Her er noen spesifikasjoner på receiveren og høyttalerne om det er til hjelp:
    Receiver:
    -5-kanals kraftigt surroundljud, 5x105W (4ohm DIN)
    -Forsterkerutgangsdetaljer 100 watt - 6 ohm - ved 1 kHz - THD 10% - 5 kanal(er) ( surround )

Høyttalere:
    Nominell (RMS) utgangseffekt 250 watt
    Maks. utgangseffekt 500 watt
    Inngangsimpedans 4/8 ohm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 2 x driver for basshøyttaler - 250mm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 1 x driver for mellomområde - 130mm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 1 x diskant-driver - 25mm - vevet

2. Om jeg får lyd gjennom HDMI-kabel via receiveren til høyttalerne. Det står nemlig at den støtter HD- bilde, men ikke noe om HD-lyd.
    Det står at den støtter:
    -1080p kompatibel HDMI swither (2in/1ut)
    -Lyd D/A-omformer 24bit / 192kHz

Beklager om jeg er uklar her, er veldig ustødig på dette området :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Med så mange og store elementer så drar den masse strøm i bassen. De er på 94dB og 4-8ohm så i utgangspunktet er de lettdrevne, men om du ikke MÅ ha surround så tror jeg nok at en stereoforsterker hadde gjort en bedre jobb til samme pris. Noen brukte:
    NAD c370 - FINN Torget
    Nad 272, Nad 372 - FINN Torget
    Harman Kardon HK980 og HD980 selges - FINN Torget
    Takk for svar Gurba!

Jeg har igrunnen bare tenkt til å bruke disse to høyttalerne. Har tenkt på hjemmekinoreceiver så jeg har mulighet til å bygge ut til 5.1 i fremtiden.
    Men om jeg da går for en stereoreceiver vil jeg da kunne koble opp playstation3 og hd-dekoderen med HDMI kabel til den?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at jeg ikke kommer til å få verdens beste lyd når jeg velger en billig reciever. Det har jeg også tatt høyde for. Jeg har nå kun lyd fra innebygde TV-høyttalere og kommer da til å få en forbedring uansett.

Men den yamaha receiveren som jeg postet i starten av tråden har også HDMI innganger, det jeg lurte på var egentlig:

1. Om receiveren klarer å dra høyttalerne og hva som styrer dette. (Ohm, watt?)

Her er noen spesifikasjoner på receiveren og høyttalerne om det er til hjelp:
    Receiver:
    -5-kanals kraftigt surroundljud, 5x105W (4ohm DIN)
    -Forsterkerutgangsdetaljer 100 watt - 6 ohm - ved 1 kHz - THD 10% - 5 kanal(er) ( surround )

Høyttalere:
    Nominell (RMS) utgangseffekt 250 watt
    Maks. utgangseffekt 500 watt
    Inngangsimpedans 4/8 ohm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 2 x driver for basshøyttaler - 250mm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 1 x driver for mellomområde - 130mm
    Kanalhøyttaler, høyre/venstre : 1 x diskant-driver - 25mm - vevet

2. Om jeg får lyd gjennom HDMI-kabel via receiveren til høyttalerne. Det står nemlig at den støtter HD- bilde, men ikke noe om HD-lyd.
    Det står at den støtter:
    -1080p kompatibel HDMI swither (2in/1ut)
    -Lyd D/A-omformer 24bit / 192kHz

Beklager om jeg er uklar her, er veldig ustødig på dette området :P
    Receiver er ikke akkurat det største problemområde, er nok mer høyttalerne Du kan ta en titt på Surround.no - Høyttaler spesialisten ! Er masse billig her! Se på Dynavoice M-65 f.eks! Billig og mye bra lydkvalitet!

Ang. forsterkeren og det der så går det litt på Watt, Ohm og strømforsyning. På høyttalere går det på følsomhet (altså 85dB er tungt, mens 90dB er greit og 90dB+ er "lettdrevne").. Men en ting er aldri det samme fra produsent til produsent Derfor er det vanskelig..

Yamaha sier at den kan kjøre si 105watt x 2 i 4 Ohm.. En NAD/H/K forsterker som er på 2x 50 watt i 4 Ohm vil nok spille dobbelt så høyt, med dobbelt så mye kontroll som den Yamahaen.. Bare tenk deg da når den Yamahaen skal dra 5 STK høyttalere! Har den en strømforsyning på 450watt kan du dele dette på 5 f.eks..

I MITT HODET er det bedre å kjøpe noe bedre å starte med, og så utvide.. Dermed går du for en dyrere forsterker med f.eks Pre-out (som Onkyo 707, Yamaha RX-V 765, H/K AVR255 har) kan du så kjøpe effekttrinn etterpå. Da kan du ha denne forsterkeren i flere år om du vil og bare oppgradere effekttrinn og evt. andre småting

Jeg er ikke sikker på om den forsterkeren tar Dolby/DTS (True)HD-lyd..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiver er ikke akkurat det største problemområde, er nok mer høyttalerne Du kan ta en titt på Surround.no - Høyttaler spesialisten ! Er masse billig her! Se på Dynavoice M-65 f.eks! Billig og mye bra lydkvalitet!

Ang. forsterkeren og det der så går det litt på Watt, Ohm og strømforsyning. På høyttalere går det på følsomhet (altså 85dB er tungt, mens 90dB er greit og 90dB+ er "lettdrevne").. Men en ting er aldri det samme fra produsent til produsent Derfor er det vanskelig..

Yamaha sier at den kan kjøre si 105watt x 2 i 4 Ohm.. En NAD/H/K forsterker som er på 2x 50 watt i 4 Ohm vil nok spille dobbelt så høyt, med dobbelt så mye kontroll som den Yamahaen.. Bare tenk deg da når den Yamahaen skal dra 5 STK høyttalere! Har den en strømforsyning på 450watt kan du dele dette på 5 f.eks..

I MITT HODET er det bedre å kjøpe noe bedre å starte med, og så utvide.. Dermed går du for en dyrere forsterker med f.eks Pre-out (som Onkyo 707, Yamaha RX-V 765, H/K AVR255 har) kan du så kjøpe effekttrinn etterpå. Da kan du ha denne forsterkeren i flere år om du vil og bare oppgradere effekttrinn og evt. andre småting

Jeg er ikke sikker på om den forsterkeren tar Dolby/DTS (True)HD-lyd..
    Men om jeg likevell går for Yamaha RX-V365B og ikke har noen andre høyttalere enn dette gulvhøyttalerparret koblet til. Har du fortsatt ingen tro på denne receiveren? Den skal vel klare å kjøre disse to høyalerne alene?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om jeg likevell går for Yamaha RX-V365B og ikke har noen andre høyttalere enn dette gulvhøyttalerparret koblet til. Har du fortsatt ingen tro på denne receiveren? Den skal vel klare å kjøre disse to høyalerne alene?
    Vil nok tro du får et greit nok resultat ja Yamaha kan du kjøre i stereo slik at du får mer kraft i de to høyttalerne da..

Det jeg prøver å få frem er at du kan "spare" penger frem i tid på en måte :P Du vil IKKE få utnyttet høyttalerne så mye som du kunne ha gjort for å si det sånn da. Det går på f.eks å spille høyt eller "rask" bass kan fort bli rumlite osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    365'en støtter ikke lyd via HDMI i det hele tatt.

En vanlig steroforsterker har ikke HDMI.

365'en vil gi lyd i høyttalerne, men siden du har/skal ha så store høyttalere så går jeg ut ifra at du vil spille høyt med masse trykk og dét vil den nok ikke klare på skikkelig vis.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    365'en støtter ikke lyd via HDMI i det hele tatt.

En vanlig steroforsterker har ikke HDMI.

365'en vil gi lyd i høyttalerne, men siden du har/skal ha så store høyttalere så går jeg ut ifra at du vil spille høyt med masse trykk og dét vil den nok ikke klare på skikkelig vis.
    Jeg har behov for HDMI inn og utganger, så kan ikke gå for en stereo.
    Jeg kommer til å bruke høyttalerne til normal TV/FILM-titting. Det blir vel litt trykk når jeg skal bruke dem til fest.
    Kommer jeg noe spesielt bedre ut om jeg velger feks: Komplett.no - Onkyo TX-SR507B hjemmekinoreceiver eller Komplett.no - Yamaha RX-V465B hjemmekinoreceiver ?
    Har ikke lyst til å gå veldig mye høyere enn dette egentlig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har behov for HDMI inn og utganger, så kan ikke gå for en stereo.
    Jeg kommer til å bruke høyttalerne til normal TV/FILM-titting. Det blir vel litt trykk når jeg skal bruke dem til fest.
    Kommer jeg noe spesielt bedre ut om jeg velger feks: Komplett.no - Onkyo TX-SR507B hjemmekinoreceiver eller Komplett.no - Yamaha RX-V465B hjemmekinoreceiver ?
    Har ikke lyst til å gå veldig mye høyere enn dette egentlig.
    Japp, begge de to støtter HD-lyd (og lyd&bilde gjennom HDMI)..

Vil fremdeles stå for det andre jeg har sagt :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp, begge de to støtter HD-lyd (og lyd&bilde gjennom HDMI)..

Vil fremdeles stå for det andre jeg har sagt :P
    Jeg ser hvor du vil og at jeg vil spare på det over tid.

Men om jeg velger Komplett.no - Yamaha RX-V765B hjemmekinoreceiver fremfor Komplett.no - Yamaha RX-V465B hjemmekinoreceiver vil jeg merke noen stor forskjell når jeg kun bruker det ene høyttaler paret jeg har?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hvor du vil og at jeg vil spare på det over tid.

Men om jeg velger Komplett.no - Yamaha RX-V765B hjemmekinoreceiver fremfor Komplett.no - Yamaha RX-V465B hjemmekinoreceiver vil jeg merke noen stor forskjell når jeg kun bruker det ene høyttaler paret jeg har?
    Er jo mer effekt (watt), men regner også med at det er større strømforsyning (da RX-V765 er 7.2 og ikke 5.1).. Så ja, du vil nok merke en del forskjell..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo mer effekt (watt), men regner også med at det er større strømforsyning (da RX-V765 er 7.2 og ikke 5.1).. Så ja, du vil nok merke en del forskjell..
    Okei =) Tusen takk for all hjelpen. Men jeg kan egentlig ikke ta meg råd til 765, så jeg må gå for Onyko TX-SR507B eller Yamaha RX-V465B. Hva burde jeg gå for?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei =) Tusen takk for all hjelpen. Men jeg kan egentlig ikke ta meg råd til 765, så jeg må gå for Onyko TX-SR507B eller Yamaha RX-V465B. Hva burde jeg gå for?
    Onkyo - Du får litt "bedre" (finere) lyd.. Altså du får mer smådetaljer, litt mer åpent og litt strammere i bassen.

Yamaha - Også ganske fin lyd, litt mørkere/varmere klang, mer bass..

Blir vel opp til deg Tenk på design da for å gjøre det enkelt. Hvilken DU liker best.. Onkyo har nok kanskje litt mer krefter enn yamaha, men skal ikke si det sikkert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •