Effektforsterker + mixer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker + mixer?

Hei,

Istedenfor å gå for en ren stereoforsterker. Er det mulig og kjøpe effekttrinn og kjøre mixer? Altså det er jo Line in e.l på effektforsterkere, kjøre en xlr/jack-over til audio kabel og bruke mixer som DAC og "kilde" på en måte?

Er dette i det hele tatt mulig? Noen som vet/ har prøvd dette?

Grunnen til at jeg tenker på dette er at jeg skal utvide til hjemmekino (ikke bare stereo) og da jeg har et budsjett på rundt 5k tenker jeg at det er greit og gå for effekttrinn til mine dynaudio. Så kan jeg heller gå for en integrert hjemmekinoforsterker etterpå, og da har jeg jo allerede effekttrinn som kan gi mer enn nok kraft til resten eller fronter?

Beklager, men litt vanskelig å forklare

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Hei,

Istedenfor å gå for en ren stereoforsterker. Er det mulig og kjøpe effekttrinn og kjøre mixer? Altså det er jo Line in e.l på effektforsterkere, kjøre en xlr/jack-over til audio kabel og bruke mixer som DAC og "kilde" på en måte?

Er dette i det hele tatt mulig? Noen som vet/ har prøvd dette?

Grunnen til at jeg tenker på dette er at jeg skal utvide til hjemmekino (ikke bare stereo) og da jeg har et budsjett på rundt 5k tenker jeg at det er greit og gå for effekttrinn til mine dynaudio. Så kan jeg heller gå for en integrert hjemmekinoforsterker etterpå, og da har jeg jo allerede effekttrinn som kan gi mer enn nok kraft til resten eller fronter?

Beklager, men litt vanskelig å forklare
    Nad 218 thx klarer det

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av island
    Nad 218 thx klarer det
    Evt. er det mulig og kjøre PC rett inn på "linje inn" på effektforsterkeren? Eller fungerer det ikke uten DAC?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt. er det mulig og kjøre PC rett inn på "linje inn" på effektforsterkeren? Eller fungerer det ikke uten DAC?
    Det fungerer det også, men er ikke helt sikker på om effektforsterkeren må ha volumkontroll.. Eller så stiller man jo forsåvidt lyden på pcen da.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går fint det. om du sender ut fra pc så bruker du minijack el lign analog ut. DA konverteringa og volumkontrollen tar PC'en seg av.

...om det er haifainirvana er nå en annen sak ^^

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    går fint det. om du sender ut fra pc så bruker du minijack el lign analog ut. DA konverteringa og volumkontrollen tar PC'en seg av.

...om det er haifainirvana er nå en annen sak ^^
    Heheh blir en JÆVLIG følsom 10-punkts volumkontroll på Macen isåfall Haha.. Jeg er ikke akkurat ute etter noe hifi crap (jeg tror ikke en kabel på 2000 kr er bedre enn mine 250kr pr. 25m biltema kabler).. Så akkurat det bryr jeg meg lite om

Blir jo bare en "midlertidig" løsning til det blir en forforsterker e.l.. Det meste slik at jeg slipper å kjøpe en stereo for så å kjøpe en hjemmekinoreceiver senere Er "smarttenking" eller macgyver om du vil

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lols@10 punkts volumkontroll.

du kan vel evt styre volumet litt mer trinnløst i programmene i tillegg til "master"? som iTunes, foobar, vlc etc.

og hva med mikseren du nevnte i første innlegg?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    lols@10 punkts volumkontroll.

du kan vel evt styre volumet litt mer trinnløst i programmene i tillegg til "master"? som iTunes, foobar, vlc etc.

og hva med mikseren du nevnte i første innlegg?
    Jo det er nok kanskje like så greit å bruke mikseren Får nok litt bedre kvalitet da også vil jeg tro.. Kan kjøre PC -> USB til Mix -> XLR/XLR eller XLR/AUDIO ?

Funker vel bedre det.. Da har jeg jo master og PC-fader (og TV )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du hvertfall planen i mellomtiden så er det bare å spare som fy til ny receiver:P

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enhver mikser har innebygget forforsterker og volumkontroll, så ja, en slik løsning vil i utgangspunktet fungere på alle effektforsterkere.

Har mixeren din bare XLR-utgang? De fleste har også ubalansert line out, så du trenger i så fall ingen overgang - kun en helt normal phonokabel mellom mikser og effektforsterker.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    enhver mikser har innebygget forforsterker og volumkontroll, så ja, en slik løsning vil i utgangspunktet fungere på alle effektforsterkere.

Har mixeren din bare XLR-utgang? De fleste har også ubalansert line out, så du trenger i så fall ingen overgang - kun en helt normal phonokabel mellom mikser og effektforsterker.
    Utganger er nok ikke noe spesiellt vanskelig å få tak i Jobber jo en del som lydteknikker så har en del liggende også.. Var bare usikker på om en effektforsterker fungerte likt som en vanlig f.eks PA-forsterker...

Har vurdert å gå for en Crown PA-forsterker istedenfor en hi-fi eff.forsterker.. Noen som har noe å si ang. dette?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil naturligvis fungere, men ikke nødvendigvis med like bra lydkvalitet. Kombinasjonen mixer + paforsterker kontra utstyr laget for stua kan potensielt ha mer egenstøy/bakgrunsstøy også.

Nå har du ikke sagt så mye om bruksområde og høyttalere og slikt, så jeg vil ikke uten videre hverken anbefale eller fraråde
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil naturligvis fungere, men ikke nødvendigvis med like bra lydkvalitet. Kombinasjonen mixer + paforsterker kontra utstyr laget for stua kan potensielt ha mer egenstøy/bakgrunsstøy også.

Nå har du ikke sagt så mye om bruksområde og høyttalere og slikt, så jeg vil ikke uten videre hverken anbefale eller fraråde
    Høyttalerne er ett par Dynaudio DM 2/7 (står i signaturen).. Jeg tenker mest på den PA-forsterkeren som AVshop har Demo-tilbud på. Dette er jo Crown og er kjent for meget god lydkvalitet og generellt sett veldig bra (har b.la 2 store gamle Crown forsterkere som driver konsertanlegg på en lokal ungdomskafe jeg har en del lyd på)...

Viftestøy og sånnt regner jeg jo med, driter egentlig i dette da jeg som regel spiller på greit nok nivå Av eff.forsterkere (hi-fi/hjemmekino) er det vel rotel eller NAD som er mest aktuellt, har ikke hørt noen av disse og det gjør det hele ganske skummelt.

Mixer er en Allen & Heath enkel 10-12 kanals tror jeg. Er innebygget USB på denne (ut & inn) også.. Så PC-lyden vil nok bli forbedret med mixeren istedenfor en ekkel dårlig phonokabel

Men så er det: eff.forsterker eller PA-forsterker.. For mot, hvorfor hva?
    For å få samme effekt som en PA-forsterker har må du jo opp i nærmest 3-4-5 ganger prisen av en Hifi-forsterker. Dynaudio trenger dessuten en goddel powah.

Budsjett: MAX 5000,- inkl. frakt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er ett par Dynaudio DM 2/7 (står i signaturen).. Jeg tenker mest på den PA-forsterkeren som AVshop har Demo-tilbud på. Dette er jo Crown og er kjent for meget god lydkvalitet og generellt sett veldig bra (har b.la 2 store gamle Crown forsterkere som driver konsertanlegg på en lokal ungdomskafe jeg har en del lyd på)...

Viftestøy og sånnt regner jeg jo med, driter egentlig i dette da jeg som regel spiller på greit nok nivå Av eff.forsterkere (hi-fi/hjemmekino) er det vel rotel eller NAD som er mest aktuellt, har ikke hørt noen av disse og det gjør det hele ganske skummelt.

Mixer er en Allen & Heath enkel 10-12 kanals tror jeg. Er innebygget USB på denne (ut & inn) også.. Så PC-lyden vil nok bli forbedret med mixeren istedenfor en ekkel dårlig phonokabel

Men så er det: eff.forsterker eller PA-forsterker.. For mot, hvorfor hva?
    For å få samme effekt som en PA-forsterker har må du jo opp i nærmest 3-4-5 ganger prisen av en Hifi-forsterker. Dynaudio trenger dessuten en goddel powah.

Budsjett: MAX 5000,- inkl. frakt.
    A&H er jo bra miksere, og innebygget USB er jo fint så får du ryddet vekk i eventuell støy fra pcen.

Crown effektforsterkeren vil sikkert funke fint den. Forstår ikke helt hva du skal med så kraftig forsterker til de høyttalerne der men.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A&H er jo bra miksere, og innebygget USB er jo fint så får du ryddet vekk i eventuell støy fra pcen.

Crown effektforsterkeren vil sikkert funke fint den. Forstår ikke helt hva du skal med så kraftig forsterker til de høyttalerne der men.
    Heheh A&H er ganske greit ja!

Joda, den er jo tross alt rundt 600w x2 i 4 ohm (som høyttalerne kjører) så skulle være mer enn nok krefter der ja.. Nei Lyd&Bilde kjørte jo 2x 300w monoblocker (ukjent hvilket merke) på disse.. Er ganske krevende høyttalere og liker seg bedre med for mye enn for lite..

Er det noe jeg taper på å gå for en "PA"-forsterker framfor eff.forsterker annet en viftestøy?

(litt av greia med dette er jo at når jeg senere får "oppgraderingsfetish" kan jeg bruke forsterkeren i PA-sammenheng eller en sub om jeg vil rive ned huset)

EDIT: Tenker også på noen av de rotel/nad effektene som ligger på AVtorget.. Men er også skeptisk da de fleste er over 4 år gamle.. Fort mye støv, dritt og andre ting.. Plutselig så ryker det..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh A&H er ganske greit ja!

Joda, den er jo tross alt rundt 600w x2 i 4 ohm (som høyttalerne kjører) så skulle være mer enn nok krefter der ja.. Nei Lyd&Bilde kjørte jo 2x 300w monoblocker (ukjent hvilket merke) på disse.. Er ganske krevende høyttalere og liker seg bedre med for mye enn for lite..

Er det noe jeg taper på å gå for en "PA"-forsterker framfor eff.forsterker annet en viftestøy?

(litt av greia med dette er jo at når jeg senere får "oppgraderingsfetish" kan jeg bruke forsterkeren i PA-sammenheng eller en sub om jeg vil rive ned huset)

EDIT: Tenker også på noen av de rotel/nad effektene som ligger på AVtorget.. Men er også skeptisk da de fleste er over 4 år gamle.. Fort mye støv, dritt og andre ting.. Plutselig så ryker det..
    Jeg har hatt to brukte electrocompaniet effektforsterkere, den ene var 10 år og den andre var 15, fungerte knirkefritt. Generelt tror jeg ikke du skal bekymre deg veldig for å kjøpe brukt effektforsterker, det er ikke akkurat ekstremt komplekse enheter.

Har de ikke konket ut de første 4 årene, gjøre de ikke det de nesten 10 heller.

Du taper vel ikke noe annet enn potensielt redusert lydkvalitet (mikrodetaljer er ikke nødvendigvis hovedpri i PA-sammenheng) - Gutta med rørforsterkere vil nok se rart på deg om du foreslår en pa-forsterker.

Personlig ser jeg ingen grunn til at den ikke skal kunne gjøre en god jobb.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •