Jeg er amatør og trenger hjelp angående bi- amp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg er amatør og trenger hjelp angående bi- amp!!

Vurderer Denon 1910 receiver pga mye for penga!! Ser den har mulighet for bi- amp. Funker dette med fronthøyttalere som det ikke er doble innganger på (hvis dere skjønner) Heter vel noe annet på fagspråket sikkert?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Vurderer Denon 1910 receiver pga mye for penga!! Ser den har mulighet for bi- amp. Funker dette med fronthøyttalere som det ikke er doble innganger på (hvis dere skjønner) Heter vel noe annet på fagspråket sikkert?
    Nei.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nei.
    ååå.. det går ikke ann å "jukse" på noe vis heller? Eller er det sånn at det rett og slett ikke går pga at høyttaleren ikke har mulighet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    ååå.. det går ikke ann å "jukse" på noe vis heller? Eller er det sånn at det rett og slett ikke går pga at høyttaleren ikke har mulighet?
    Poenget med biamping er å gi signal fra en forsterker til mellomtone/diskant og en annen forsterker til basselementet. Det er jo litt vanskelig når du ikke har separate innganger for dette.

Hva ønsker du å oppnå med biampingen? Du får i utgangspunktet ikke mer effekt ved å biampe.
    --
    Thorbjørn

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare glem dette. Selv om du biamper, vil du bruke samme strømforsyning. Antakelig ikke forskjell.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Bare glem dette. Selv om du biamper, vil du bruke samme strømforsyning. Antakelig ikke forskjell.
    På en receiver så stemmer nok dette. Det er nok bedre å ha reserve i strømforsyningen enn å bi-ampe. Men på en "skikkelig" forsterker der det ikke er begrensninger i strømforsyning så stiller nok teorien seg annerledes. Ikke at jeg tror det har så mye for seg, men...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    På en receiver så stemmer nok dette. Det er nok bedre å ha reserve i strømforsyningen enn å bi-ampe. Men på en "skikkelig" forsterker der det ikke er begrensninger i strømforsyning så stiller nok teorien seg annerledes. Ikke at jeg tror det har så mye for seg, men...
    Men han har jo ikke doble innganger på høyttalerne, så han kommer ikke så langt uansett. Hvis han ikke skal demontere høyttalerne og modde delefilterne da. det er jo en mulighet men kanskje litt mye pes
    --
    Thorbjørn

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han har jo ikke doble innganger på høyttalerne, så han kommer ikke så langt uansett. Hvis han ikke skal demontere høyttalerne og modde delefilterne da. det er jo en mulighet men kanskje litt mye pes
    i og med at dette er en tråd om bi amping tar jeg med den luksusen av å stille et enkelt spørsmål, dersom jeg har en 7.1 receiver, og bruker bare 5.1 høyttalerne, kan jeg bruke de to siste terminalene på forsterkeren til f.eks frontene? så får de dobbel effekt? er det det biamping går ut på? hvis jeg har forstått korrekt...

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette det er snakk om ja.....

Men det skal ikke rare effektforsterkeren til for gruse "receiverwatt"!

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du dobbler ikke effekten!
    Men du kan få en vis bedre kontroll på ht'ene.

Jeg gjorde det med mine RF82 på pioneer sc-lx71.
    Følte det ga litt bedre kontroll på ht,enn vanlig!

Men effekt er et must på klipsch
    Jeg vurderer det når det blir plass.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også biampet mine Tannoy Signature DC4T høytalere med Pioneer SC-LX71.

Kan ikke si at jeg merket noe forskjell.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med biamping er å gi signal fra en forsterker til mellomtone/diskant og en annen forsterker til basselementet. Det er jo litt vanskelig når du ikke har separate innganger for dette.

Hva ønsker du å oppnå med biampingen? Du får i utgangspunktet ikke mer effekt ved å biampe.
    Det jeg ønsket å oppnå var mere effekt. Trodde det ble mere effekt, men hvis det ikke blir det så er det ikke no stress. Har Cerwin Vega VE15 høyttalere og vil ikke bruke 10 laken på en forsterker som har nok trøkk og øynet muligheten på den Denon 1910. Som det står i tittelen så er jeg amatør, og trodde man fikk dobbel effekt ved å bi-amp!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du trenger ikke noen ekstra terminaler eller noe slikt når du bi-amper i denon sine receivere. dette gjør man i menyen på forsterkeren og trenger ikke mer enn 4 knappetrykk i menyen for å få gjort. forsterkeren kobler ut de 2 siste kanalene og vips så har du ca 20% mer effekt til frontene. alt skal bare kobles som vanlig.
    enklere er det ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ja... 1910 vil ikke være istand til å drive de cerwin vega høyttalerne dine..
    det er glemmesak desverre. gode priser på 3310 for tiden. vil være bedre egnet men fortsatt ikke optimal..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    du trenger ikke noen ekstra terminaler eller noe slikt når du bi-amper i denon sine receivere. dette gjør man i menyen på forsterkeren og trenger ikke mer enn 4 knappetrykk i menyen for å få gjort. forsterkeren kobler ut de 2 siste kanalene og vips så har du ca 20% mer effekt til frontene. alt skal bare kobles som vanlig.
    enklere er det ikke!
    Dette er feil!!! Bi-amping er å bruke én forsterker på bass og én på mellomtone/diskant. Det er riktig at du må velge i receiver å bruke et par surroundkanaler til dette, men du må fortsatt ha to terminaler på høyttalerne for å benytte deg av denne funksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enklere er det ikke!
    Er du bombesikker på at dette er riktig. ???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enklere er det ikke!
    Dette har ingenting med biamp og gjøre!!!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at det ikke skal være noen tvil: Skal man biampe, MÅ man ha to terminaler baktpå høyttalerne, OG man MÅ fjerne forbindelsen (skinner, pinner, jumpere) mellom terminalene.

Å koble flere effekttrinn - enten de er interne i en receiver eller eksterne - til samme høyttalerterminal, er potensielt veldig dyr moro.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags surround forsterker/ receiver bør jeg gå for? Denon 3310 er et billig greit alternativ? Noe som er bedre til samme pris?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den er bedre vet jeg ikke, men Yamaha RX-V1065 er et alternativ. 900kr biligere er den óg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •