Jeg er amatør og trenger hjelp angående bi- amp!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nei jeg er fortsatt ikke enig. alt man behøver å gjøre hvertfall på denon, vet ikke hvordan det er på andre merker... men ja, man skal bare gjøre endringen i menyen. som sagt har jeg prøvd dette med gode resultater! man dobler ikke effekten eller i nærheten men man merker en "ekstra" tyngde i bassen.
    som sagt dette er min erfaring etter å ha prøvd dette.
    det står "bi amp front A" når man setter dette opp i menyen.
    prøv dette selv og se.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Her står det ingenting som tilsier at det må være separate forsterkere. Hvis du følger linken om audio amplifiers og videre til electronic amplifier så står det følgende: "The term amplifier as used in this article can mean either a circuit (or stage) using a single active device or a complete system such as a packaged audio hi-fi amplifier." Derfor må jeg nesten konkludere med at bi-amping er rette navn om det er separate forsterkere som blir brukt eller om det er separate forsterkerkretser i samme enhet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    nei jeg er fortsatt ikke enig. alt man behøver å gjøre hvertfall på denon, vet ikke hvordan det er på andre merker... men ja, man skal bare gjøre endringen i menyen. som sagt har jeg prøvd dette med gode resultater! man dobler ikke effekten eller i nærheten men man merker en "ekstra" tyngde i bassen.
    som sagt dette er min erfaring etter å ha prøvd dette.
    det står "bi amp front A" når man setter dette opp i menyen.
    prøv dette selv og se.
    Hører du sier det, men det gir fortsatt ingen mening, og det er heller ikke det manualen sier. Det du har merket er nok ren placebo.

Nedenstående er fra bruksanvisningen til Denon 1910:

--
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biamp er et utmerket gratis instrument til bedre lyd fra surround receivere, men de store fordelene kommer først når man kjører aktivt delefilter før forsterkerne. Ikke mange ønsker å gjøre dette da det koster penge, og for de penge kunne man få en bedre receiver eller høyttalere.
    Så egentlig, for stereo må man da ha et aktivt delefilter, 4 like forsterkerkanaler (helst) og da bypasse delefiltrene i høyttalerne.

Man kan da f.eks. gå for små monoblokke der kan plaseres ved høyttalerne....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

skal prøve igjen. gir lyd her når jeg har gjort det, blir ikke før til helgen...
    schnakkes

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Her står det ingenting som tilsier at det må være separate forsterkere.
    Ikke?

Hvis du følger linken om audio amplifiers og videre til electronic amplifier så står det følgende: "The term amplifier as used in this article can mean either a circuit (or stage) using a single active device or a complete system such as a packaged audio hi-fi amplifier."
    Joda, det kan jo i og for seg være riktig. Men ikke glem at du må ha to slike da! Ref: "Bi-amping is the practice of using two audio amplifiers to power a set of loudspeakers." Da blir det nemlig slik, dersom vi parrer dette utsagnet med dine, noe jeg nå gjør i det følgende: "bi-amping is the practice of using two audio amplifiers (single active devices or complete systems) to power a set of loudspeakers."

Derfor må jeg nesten konkludere med at bi-amping er rette navn om det er separate forsterkere som blir brukt eller om det er separate forsterkerkretser i samme enhet.
    Hvorfor må du "nesten" konkludere med det?

Målet med bi-amping er, fremeles slik jeg ser det, todelt:

a) Redusere støy, generert av ht, ved å ha disse i separerte kretser (vertikalt eller horisontalt).
    b) Separerte strømkilder til kretsene beskrevet i a).

Opprinnelig var det denne formen for bi-amping som enkelte audiofile trykket til sitt bryst, at enkelte leverandører i dag leverer utstyr som bryter med denne standarden, og likevel kaller det "bi-amping", gjør det likevel ikke mer korrekt? Det blir som med "osten" man finner i ostedisken for tiden, hadde det vært opp til produsentene, så hadde ost også vært laget av rapsolje etc. Noe jeg ikke helt kan se hensikten med, annet enn at enkelte forbrukere kaster seg over slike produkter i den tro at det er ekte vare. Men det finnes ekte ost, og takk og lov for det. Den smaker også så uenderlig mye bedre enn disse falske substituttene der ute. Leve osten! ;-p

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Marantz sr4003 som er oppgitt til 5x80watt. Kjører en effektforsterker på 2x148w på mine Klipsch. Det jeg lurer på er: Er det noe poeng og kjøre evt diskant fra reciver med så lite watt-styrke, og basser fra effekforsterkeren, eller er det like greit og kjøre alt fra effektforsterkeren som det er nå siden den er såpass mye større

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt opphengt i hva cris conix sier om 1910 forsterker.

her er manual til 1910.
    http://www.usa.denon.com/AVR-1910-OM_E_005B.pdf

Hvilken side finner man at man gjøre slik du sier.
    Har lest gjennom uten å finne det.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Jeg er litt opphengt i hva cris conix sier om 1910 forsterker.

her er manual til 1910.
    http://www.usa.denon.com/AVR-1910-OM_E_005B.pdf

Hvilken side finner man at man gjøre slik du sier.
    Har lest gjennom uten å finne det.
    Chris.Conix har misforstått litt tror jeg...
    Det Hybris nevner finner du på side 12 i manualen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Ikke?

Joda, det kan jo i og for seg være riktig. Men ikke glem at du må ha to slike da! Ref: "Bi-amping is the practice of using two audio amplifiers to power a set of loudspeakers." Da blir det nemlig slik, dersom vi parrer dette utsagnet med dine, noe jeg nå gjør i det følgende: "bi-amping is the practice of using two audio amplifiers (single active devices or complete systems) to power a set of loudspeakers."

Hvorfor må du "nesten" konkludere med det?

Målet med bi-amping er, fremeles slik jeg ser det, todelt:

a) Redusere støy, generert av ht, ved å ha disse i separerte kretser (vertikalt eller horisontalt).
    b) Separerte strømkilder til kretsene beskrevet i a).

Opprinnelig var det denne formen for bi-amping som enkelte audiofile trykket til sitt bryst, at enkelte leverandører i dag leverer utstyr som bryter med denne standarden, og likevel kaller det "bi-amping", gjør det likevel ikke mer korrekt? Det blir som med "osten" man finner i ostedisken for tiden, hadde det vært opp til produsentene, så hadde ost også vært laget av rapsolje etc. Noe jeg ikke helt kan se hensikten med, annet enn at enkelte forbrukere kaster seg over slike produkter i den tro at det er ekte vare. Men det finnes ekte ost, og takk og lov for det. Den smaker også så uenderlig mye bedre enn disse falske substituttene der ute. Leve osten! ;-p
    Men du har ennå ikke kunnet vist til et sted der det står at bi-amping kun er ved bruk av flere monoblokker eller stereoforsterkere med separat strømforsyning ut over at du selv skriver at sånn er det.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner de som lurer på noe ang. bi-amping alt de trenger å vite..

Bi-amping

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Her finner de som lurer på noe ang. bi-amping alt de trenger å vite..

Bi-amping
    Jeg klarer ikke å se noe sted at det MÅ brukes separate blokker for at det skal være bi-amping. Mulig det står et sted, men formen er litt redusert så jeg ser meg ikke råd for å lese så nøye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du har ennå ikke kunnet vist til et sted der det står at bi-amping kun er ved bruk av flere monoblokker eller stereoforsterkere med separat strømforsyning ut over at du selv skriver at sånn er det.
    Nei. Det er korrekt. Jeg kan tolke det på en helt annen måte enn andre, og innrømmer gjerne at jeg ikke kjenner fasiten. Men jeg er rimelig sikker på at resultatet vil være avhengig av hvilken metode som benyttes. Det viktigste her er at man blir fornøyd med resultatet selv. En ting som er sikkert er at det finnes flere former for bi-amping, da tenker jeg på aktivt/passivt, horisontalt/vertikalt, og det er jo teoretisk mulig å tenke seg at dette kan gjøres med en eller flere PSU'er også. Resultatet vil sikkert variere, men den gang begrepet bi-amping ble oppfunnet, fantes det neppe særlig mange receivere med multikanals-muligheter. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Rent etymologisk er det altså ikke helt utenkelig at min forståelse av begrepet bi-amping, er på trygg grunn. Ønsker man alle fordelene som bi-amping gir muligheten for, så er man også på trygg grunn ved å gjøre det på gamlemåten. Det viktigste er vel egentlig at man utforsker, og koser seg med det. Så blir vel navnet på metoden relativt underordnet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vanskelig for å se at HVIS det er noe å hente på bi-amping så er det mer å hente med separate sluttrinn, men jeg slipper å bekymre meg siden jeg ikke har bi-amp terminaler på høyttalerne mine.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •