Jeg er amatør og trenger hjelp angående bi- amp!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    3310 er nok ett fint alternativ, nye xx10 serien til Denon skal være rimelig strømsterk!

Men har du vurdert å heller legge de pengene i en stereo forsterker? Da vil du få endel mer effekt for pengene :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    i og med at dette er en tråd om bi amping tar jeg med den luksusen av å stille et enkelt spørsmål, dersom jeg har en 7.1 receiver, og bruker bare 5.1 høyttalerne, kan jeg bruke de to siste terminalene på forsterkeren til f.eks frontene? så får de dobbel effekt? er det det biamping går ut på? hvis jeg har forstått korrekt...
    Bare hvis forsterkeren din er laget for det, og nei du får ikke dobbelt effekt, du får bare to forsterkere som hver forer henholdsvis bass og mellomtone+diskant. Gir deg bedre lyd, ikke mer lyd.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Det er dette det er snakk om ja.....

Men det skal ikke rare effektforsterkeren til for gruse "receiverwatt"!
    Tja, det finnes da relativt kraftige surroundreceivere nåtildags. Dog ikke til 3000kr.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    du trenger ikke noen ekstra terminaler eller noe slikt når du bi-amper i denon sine receivere. dette gjør man i menyen på forsterkeren og trenger ikke mer enn 4 knappetrykk i menyen for å få gjort. forsterkeren kobler ut de 2 siste kanalene og vips så har du ca 20% mer effekt til frontene. alt skal bare kobles som vanlig.
    enklere er det ikke!
    Hmm, tøys.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    3310 er nok ett fint alternativ, nye xx10 serien til Denon skal være rimelig strømsterk!

Men har du vurdert å heller legge de pengene i en stereo forsterker? Da vil du få endel mer effekt for pengene :-)
    Jeg har 3 høyttalere til som gjerne vil ha lyd også, derfor er stereo uaktuelt!!

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja, det finnes da relativt kraftige surroundreceivere nåtildags. Dog ikke til 3000kr.
    Selvsagt. Men selv om du bruker f.eks Onkyo TX-NR5007 med 9x220 "skrytewatt", så vil jeg tro at en effektamp med 2x220w (til frontene) av noenlunde kvalitet vil overkjøre receiveren fullstendig.

EDIT: Det finnes også kraftige effektforsterkere, dog heller ikke til 3k..

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Bare glem dette. Selv om du biamper, vil du bruke samme strømforsyning. Antakelig ikke forskjell.
    Jeg bi-ampet min AVR 2809, og om jeg ikke tar helt feil har den separat strøm forsyning på hver enkelt kanal. Da stiller det seg vel annerledes. Uansett; jeg merket stor forskjell på lyden etter å ha bi-ampet. Fikk mer kontrollert lyd i mellomtone.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Jeg har 3 høyttalere til som gjerne vil ha lyd også, derfor er stereo uaktuelt!!
    Alternativet er jo en stereo effektforsterker til å koble på surroundforsterkeren for å drive kun frontene, så kan surroundforsterkeren ta seg av de øvrige tre.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Selvsagt. Men selv om du bruker f.eks Onkyo TX-NR5007 med 9x220 "skrytewatt", så vil jeg tro at en effektamp med 2x220w (til frontene) av noenlunde kvalitet vil overkjøre receiveren fullstendig.

EDIT: Det finnes også kraftige effektforsterkere, dog heller ikke til 3k..
    Tro gjør man i kirken. Mange overvurderer også sitt eget effektbehov. De fleste av oss hører sjelden på neseblod-volum i stua, selv ikke til film.

Og i filmsammenheng setter man selvsagt frontene til small og lar en aktiv sub gjøre den grøvste jobben, vips har man avlastet surroundreceiveren en god del.

Skal man kjøpe surroundreceiver og sammenligne effekt så må man (dessverre) lese den lille skriften, i spesifikasjonene står stort sett 20-20,000hz i 8 ohm oppgitt, og da blir det mer direkte sammenlignbart med f.eks en stereoforsterker.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg bi-ampet min AVR 2809, og om jeg ikke tar helt feil har den separat strøm forsyning på hver enkelt kanal. Da stiller det seg vel annerledes. Uansett; jeg merket stor forskjell på lyden etter å ha bi-ampet. Fikk mer kontrollert lyd i mellomtone.
    Hei. Jeg har litt problemer med denne definisjonen på bi-amping, kanskje det bare er meg? Hensikten med å bi-ampe, både aktivt og passivt, er jo å forhindre at uønsket støy som induseres fra basselementene, skal forplante seg videre til mellomtone og diskant. Dersom dette skal gjøres nogenlunde effektivt, så har altså jeg forstått det slik at man må/skal/bør ha forskjellige amper, med hver sin respektive strømforsyning. I AVR 2809 og de fleste andre sitter det kun 1. stk. stømforsyning. Da snakker man, fremdeles i følge min oppfattelse av begrepet, ikke om bi-amping i det hele tatt. Da snakker man om mono-amping, og bi-wiring. Muligens med innslag av filtrering mellom disse inne i forsterkerdelen, slik at lydkarakteren endrer seg.

Når det gjelder dette med å bi-ampe gjennom en og samme ht-ledning, så er det også rimelig godt gjort. Det går naturligvis an, men da er hele hensikten med bi-amping borte, og som påpekt tidligere i tråden, kan dette bli en kostbar løsning. Dyrt og dårlig på en og samme tid mao. Ikke noe å anbefale!

Har definisjonen på bi-amping endret seg i det siste? Jeg tviler, men lytter gjerne! ;-P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Hei. Jeg har litt problemer med denne definisjonen på bi-amping, kanskje det bare er meg? Hensikten med å bi-ampe, både aktivt og passivt, er jo å forhindre at uønsket støy som induseres fra basselementene, skal forplante seg videre til mellomtone og diskant. Dersom dette skal gjøres nogenlunde effektivt, så har altså jeg forstått det slik at man må/skal/bør ha forskjellige amper, med hver sin respektive strømforsyning. I AVR 2809 og de fleste andre sitter det kun 1. stk. stømforsyning. Da snakker man, fremdeles i følge min oppfattelse av begrepet, ikke om bi-amping i det hele tatt. Da snakker man om mono-amping, og bi-wiring. Muligens med innslag av filtrering mellom disse inne i forsterkerdelen, slik at lydkarakteren endrer seg.

Når det gjelder dette med å bi-ampe gjennom en og samme ht-ledning, så er det også rimelig godt gjort. Det går naturligvis an, men da er hele hensikten med bi-amping borte, og som påpekt tidligere i tråden, kan dette bli en kostbar løsning. Dyrt og dårlig på en og samme tid mao. Ikke noe å anbefale!

Har definisjonen på bi-amping endret seg i det siste? Jeg tviler, men lytter gjerne! ;-P
    Mulig at dette er å strekke begrepet til sin ytterste konsekvens, men det blir uansett omtalt som bi-amping når du bruker to kanaler til å drive én høyttaler selv om kanalene deler strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til gurba. det heter bi amping i menyen på alle 7 kanals 10 serie fra denon. 100% sikker!
    kan man sjekke på specsene til disse sterkerne.
    du tenker ikke på bi wiring kanskje..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og som sagt. det blir ca 20% mer effekt. hvertfall ifølge denon da. jeg skal ikke påstå noe som ikke er sant her men dette er det jeg har fått med meg og prøvd også både på 1910 og 3310. det fungerer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mulig at dette er å strekke begrepet til sin ytterste konsekvens, men det blir uansett omtalt som bi-amping når du bruker to kanaler til å drive én høyttaler selv om kanalene deler strømforsyning.
    Vel, for å være litt krass, dersom man ikke benytter to amper hvor hver amp har sin egen strømforsyning, så bi-amper man faktisk ikke! Det ligger jo i selve ordet, så dette er ikke å "strekke begrepet", men faktisk å benytte FEIL begrep! :twisted:

Videre, som forsøkt indikert i min tidligere post, fordelene med bi-amping glimrer også med sitt fravær når man kun bi-wirer (selv om man måtte kalle det bi-amping), at bi-wiring i seg selv kan ha noe for seg, er en helt annen sak.

Dersom noen mener jeg lener meg til feil definisjon her, vennligst kom med noen referanser på dette. Jeg er jo her tross alt for å lære litt!

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    De fleste av oss hører sjelden på neseblod-volum i stua, selv ikke til film.
    Har du sett utstyrslisten til "de fleste" her inne?!;-) Sku tro de hadde 140kvm til rådighet.

Neida....fra spøk til alvor, så er jeg forøvrig helt enig med du.8)

Sorry for off topic trådstarter!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til gurba. det heter bi amping i menyen på alle 7 kanals 10 serie fra denon. 100% sikker!
    Jeg vet, men det er en annen en som ikke er enig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for å være litt krass, dersom man ikke benytter to amper hvor hver amp har sin egen strømforsyning, så bi-amper man faktisk ikke! Det ligger jo i selve ordet, så dette er ikke å "strekke begrepet", men faktisk å benytte FEIL begrep! :twisted:

Videre, som forsøkt indikert i min tidligere post, fordelene med bi-amping glimrer også med sitt fravær når man kun bi-wirer (selv om man måtte kalle det bi-amping), at bi-wiring i seg selv kan ha noe for seg, er en helt annen sak.

Dersom noen mener jeg lener meg til feil definisjon her, vennligst kom med noen referanser på dette. Jeg er jo her tross alt for å lære litt!
    Men uansett så blir bi-ampingbenevnelsen brukt slik av alle store produsenter som har utstyr der du kan bruke et surroundkanalpar sammen med frontkanalene. Hvis du har en link til definisjonen på bi-amp så hadde det vært fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men uansett så blir bi-ampingbenevnelsen brukt slik av alle store produsenter som har utstyr der du kan bruke et surroundkanalpar sammen med frontkanalene. Hvis du har en link til definisjonen på bi-amp så hadde det vært fint.
    Hva med denne: Bi-amping - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større surroundforsterkere har gjerne separate forsterkerenheter, og kan dermed brukes til å biampe. Hvis strømforsyningen er dimensjonert på en slik måte at den kan yte full effekt i flere kanaler enn to så ser jeg ikke helt hvorfor ikke det kan kalles biamping.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som nekter for at du kan sette opp i biamping i menyen, men du må jo også KOBLE høyttalerne slik at de blir biampet, å bare endre det i menyen gjør ingenting.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •