Nytt steroeanlegg til ca 40-45000, hva skal jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt steroeanlegg til ca 40-45000, hva skal jeg velge?

Heisann!

Håper noen kan hjelpe meg med følgende problemstilling:

Har i dag et nad/dali-anlegg i stuen som er litt for pinglete syns jeg.
    Vurderer å kjøpe helt nytt i litt høyere prisklasse, og tenker da forsterker, cd-spiller, evnt D/A-konverter og et par gulvstående høyttalere.
    (D/A-konverter for å få best mulig lyd fra både airport express og fra en "normalt" priset cd-spiller. )

Jeg spiller mest pop og litt rock, mye kommersiell musikk. Liker at det er litt fyldig lyd med bra trykk også på moderate volum, vil ikke måtte spille kjempehøyt for å kjenne bassen.

Har i dag en nokså kraftig Onkyo receiver og kef Q-serie høyttalere i hjemmekinoen som spiller bra, men litt lyst på toppen syns jeg.

Så; jeg er ute etter noe mer litt mer pondus rett og slett, samtidig som jeg ønsker et åpent og klart lydbilde

Noen gode anbefalinger? Pris som sagt cirka 40-45 tusen samlet.

På forhånd takk for hjelpen! :wink:

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan tenke deg å kjøpe brukt, vil jeg anbefale et anlegg som datteren min og mannen hennes har i øyeblikket:

Kilde: En grei BluRay-spiller med digital utgang for lyden - kjekt å ha i tilfelle du ser på en og annen film også.

DAC: Benchmark DAC-1 - evt. en Abrahamsen DAC, hvis du foretrekker en litt varmere, men mer ullen klang. Begge er robuste m.h.t. de fleste drivverk, også signaler fra nettverksspillere.

Forsterker: Hegel H200

Høyttalere: Audiovector Mi3 Signature, evt. den nyere S3 Signature, eller den eldre M3 Signature.

Et anlegg som jeg godt kunne tenkt meg å ha selv - hvis det ikke hadde vært for at jeg har tre anlegg allerede.

BluRay-spilleren kan du gjerne kjøpe ny - de andre boksene koster tilsammen rett i overkant av 30.000 kroner pluss/minus på bruktbørsen. Så har du til kabler og litt musikk også, uten å sprenge budsjettet ditt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller dette:

Forforsterker:
    TonArt • Parasound NC-2100

Effektforsterker:
    TonArt • Parasound NC 2250

CDSpiller
    TonArt • Marantz SA-7003

Høytalere:
    DALI MENTOR 6 Høyttalere - Gulvhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben

++ Kabler

Da får du en veldig god match som passer Dali høytalerne meget godt, samt du får et anlegg som rocker som kan ta det rolig på engang.

Lykke til med kjøp og hva du ender opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste i Lyd&bilde årskavalkade at B&W CM9 ble årets høyttalere. Tenkte å stikke innom Hifi-klubben og lytte på de. Hva tror dere om disse, og er det noen spes elektronikk som kan anbefales?
    PS Høyttalerne må stå relativt nær veggen, og stuen er på ca 24kvm, men de skal stå på ene langveggen så lytteavstanden er ikke så stor (ca 3m)

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cl81
    Leste i Lyd&bilde årskavalkade at B&W CM9 ble årets høyttalere. Tenkte å stikke innom Hifi-klubben og lytte på de. Hva tror dere om disse, og er det noen spes elektronikk som kan anbefales?
    PS Høyttalerne må stå relativt nær veggen, og stuen er på ca 24kvm, men de skal stå på ene langveggen så lytteavstanden er ikke så stor (ca 3m)
    CM9 er knallbra men de krever en skikkelig blodharding av en forsterker til å funke optimalt, vet om en som bruker 2x250W på det og synes bassen er "slapp". Sjekk heller på Dali mentor 6, koster dog 3k mer men du trenger ikke å legge 40k i elektronikk for å få liv i den.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett på noen av disse høyttalerne:
    B&W CM9
    Dali Mentor 6
    PSB Synchrony Two Synchrony serien
    Vienna Acoustics Mozart Grand TonArt • Vienna acoustics Mozart Grand
    System Audio Ranger
    B&W DM683

Mentor 6 er utvilsomt veldig bra, men dersom akustikken i rommet ikke er god, kan det bli litt mye diskant. Det er i alle fall min erfaring. Hvis du har et rom med ok akustikk og kombinerer med rett elektronikk , så er disse et godt valg.

System Audio Ranger låter også i likhet med Mentor litt "lett på tå" (i positiv forstand!). Ikke fullt like mye pondus i bunn og heller ikke fullt så luftig diskant som Mentor. Soundgarden har den siste tiden kjørt tilbud på den (14990), og sammen med f.eks en Primare I30 er dette et meget godt kjøp!

B&W CM 9 har en litt mørkere klang, men gjengir takket være en fantastisk mellomtone stemmer og instrumenter på en utrolig flott måte. Sjekk ut årets anlegg i Lyd og Bilde der de kombinerer denne med en 60-watter fra Naim!

Ellers vil jeg trekke frem det tilbudet som Soundgarden har på Hegel H-200 sammen med Dac`en HD10 (22 990 for hele pakka!). Denne forsterkeren sammen med en høyttaler med en varm klangkarakter, Eks: B&W, PSB (som jeg selv falt ned på), Vienna...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio Ranger selges for 8000kr

Primare SPA 21 og dvd26 m.hdmi

Du vil ikke trenge en ekstern dac til dette.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er en fantastisk høyttaler, Dali Mentor 6 er enda mer fantastisk syns jeg . Men det er smak og behag! CM9 på NAD M3 er gullkombo, samme gjelder Mentor 6.

Roger Waters nevner Parasound, og der er jeg enig . Fantastiske lydprodukter!!

Velger du CM9, så vurder denne Hegel H100:
    Hegel H100 USB Integrert forsterker | Soundgarden
    Denne har DAC innebygget !! Samtidig som du kan kjøpe en Squeezebox for å streame lyd ifra PC til anlegget! Anbefales!!!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært bedre med stativhøyttalere + eventuell sub når du skal sitte såpass nærme?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MonoPulse 72A er lettdrevne, plasseringsvennlige (trenger enten avstand til bakvegg eller sidevegg) låter bra også på lavt nivå.

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    Mono Pulse

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Monitor Audio sine gs 20. Er ikke så mange som skriver om disse men er lett drevne og spiller kjempe fint. Fikk beste kjøp prismessig i test med yamaha soavo 1 PN der hvor de gikk av med seier. Disse koster jo også en god del mer enn MA sine også. Vært å høre på syntes nå jeg hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    CM9 er en fantastisk høyttaler, Dali Mentor 6 er enda mer fantastisk syns jeg . Men det er smak og behag! CM9 på NAD M3 er gullkombo, samme gjelder Mentor 6.
    Tenkte jeg skulle ned på Hifiklubben på Lørdag og høre litt på dette. Har tenkt litt på Nad sin M3, den må vel ha muskler nok :-) (Navnet forplikter, ref BMW M3:-))

Da er vi jo i 4o før kabler, dac og cd-spiller, men kjenner meg selv såpass godt at budsjett er til for å, om ikke sprenges, så i alle fall tøyes :-))Men må stoppe på rundt 50 i alle fall. Får vel en ok dac til 5, kabler og cd-spiler til 5 også? Sånn cirka...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en liten lytterunde i fjor høst.Synes Dynaudio Focus 220 stakk seg en del ut.Kostet vel 23 k,men du får de fra 12-16 ettersom hvilken butikk du velger.Må se på de forskjellige butikkenes tilbud hos Soundgarden.
    De trenger en skikkelig forsterker som minus.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Om du vil ha åpenhet og fylde må jeg anbefale Ayon Spirit som forsterker.
    Hadde bare hatt surround-oppsett før jeg fikk den i hus første gang, og nå har jeg gått over til å bli ren stereomann. Det er en rørforsterker, men den spiller ikke spesielt "røraktig", den spiller åpent og kraftig.
    De ligger på 25K nye, men det har vært en del brukte i omløp i det siste.

På høytalerfronten kan jeg anbefale Vienna Accoustic. De spiller fantastisk, og er en nytelse å se på. Selv brukte jeg "Gemme Audio Tanto" på Spirit'en, men disse ligger litt høyere i pris.

Han der X3MHC, som har annonse på siden her et sted, har noen demobrukte VA'er til en grei penge vet jeg.

Ellers når det gjelder estetiske verdier; til og med bestemoren min på snart 90 syntes Ayon var kjempetøft :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en lytterunde i går, var innom 3 steder og hørte på litt alternativer.

1) Hifi-klubben
    Her hørte jeg på B&W CM9 sammen med NAD sin M3. Spilte bra, men savnet litt trøkk i lyden med vanlige kabler. Koblet med balanserte XLR-kaber ble det betraktelig mer "liv" i lyden. Hørte og på Dali Mentor 6 på samme oppsett, men de var litt for slanke i lyden etter min smak. Selger anbefalte faktisk NAD sin 375 forsterker istedet. Prøvde denne, og den spilte mer dynamisk enn M3, men kanskje litt mer anstrengende på toppen. Hmmmm....Holder nok en knapp på M3 forsterkeren tror jeg, litt penere lyd.

2) Soundgarden
    Her fikk jeg høre SA Mantra til 15K på Hegel 200. Overrasket over hvor dynamisk de spilte og at det kom såpass med bass fra de små elementene, men syns den var litt lys i klangen. Han sa og at Dynaudio hadde en bra ht nå på tilbud til 20, men ble ikke tilbudt å høre på denne.

2) Bergen Musik Handel
    Her fikk jeg høre Vienna Acoustics Mozart Grande til 20K på ett Rotel Oppsett med RCD1520 spiller, RC1580 Forforsterker og RB1552 Eff.forsterker, pris tilsammen ca 44 + kabler og dac.
    Spilte vedig uanstrengt og "mykt", så passer nok bra på litt hard musikk som ofte blir for hard i toppen på de fleste anlegg. Men følte at det var litt mer lukket lyd enn i de andre høyttalerne jeg hørte.

Da jeg kom hjem satte jeg på de samme sporene jeg hadde hørt på mitt nåværende stueanlegg, som består av NAD T515 DVD, C325BEE Forsterker og Dali Concept 6 ht. Det som slår meg er at jo, selvfølgelig var det bedre lyd i samtlige tre anlegg jeg hørte på runden min, men hvor mye bedre? Mtp at mitt anlegg kostet ca 11K for halvannet år siden, så spiller ikke disse andre 4 til 5 ggr bedre for å si det pent. Jeg ble rett og slett litt skuffet over at det ikke var enda større forskjell enn jeg opplevde. Den største forskjellen gikk ikke på lydtrykk eller bass, for der er mitt nåværende relativt bra prisen tatt i betraktning, men de dyrere spilte mindre anstrengende på høyt volum og hadde et mer ryddig lydbilde. Men det var liksom ikke noen "a-ha opplevelse" heller. Hmmm, kan jo og skyldes forskjellen fra butikklokale og stuen min selvsagt, men likevel...

Innspill?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cl81

Da jeg kom hjem satte jeg på de samme sporene jeg hadde hørt på mitt nåværende stueanlegg, som består av NAD T515 DVD, C325BEE Forsterker og Dali Concept 6 ht. Det som slår meg er at jo, selvfølgelig var det bedre lyd i samtlige tre anlegg jeg hørte på runden min, men hvor mye bedre? Mtp at mitt anlegg kostet ca 11K for halvannet år siden, så spiller ikke disse andre 4 til 5 ggr bedre for å si det pent. Jeg ble rett og slett litt skuffet over at det ikke var enda større forskjell enn jeg opplevde. Den største forskjellen gikk ikke på lydtrykk eller bass, for der er mitt nåværende relativt bra prisen tatt i betraktning, men de dyrere spilte mindre anstrengende på høyt volum og hadde et mer ryddig lydbilde. Men det var liksom ikke noen "a-ha opplevelse" heller. Hmmm, kan jo og skyldes forskjellen fra butikklokale og stuen min selvsagt, men likevel...
    Blir litt nanivt å tro at lyden blir så sinnsykt mye bedre (dvs. proposjonalt med feks. pris), her kjøper man utifra hvilket behov man har. Enkelte har veldig beskjedne behov mtp anlegg, mens det er de som gjerne vil skvise mest ut av skivene evt. musikkfilene sine

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån bort øret ditt til ett Focal oppsett..
    Jeg har Focal Electra BE, og det er en drøm med rett matching.
    Det med Hegel H200 kan du ikke unngå å mislike, det er noe av det nydeligste jeg har hørt..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på å slå til på soundgarden sitt tilbud på Hegel H200 til 22995 inkl Hegel Dac verdt ca 8000. Men vil dette bli gull sammen med f.eks B&W CM9?
    I fidelity anbefalte de Hegel H100 sammen med CM9, er det samme klangkarakter i 200 bare med mer krefter?
    Det er viktig at lyden bli kontrollert og kraftfull, uten at det blir spisst på toppen ( i motsetning til deler av kongehuset er jeg ikke særlig fan av "stemte sss`er :-))

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 er en litt atypisk Hegel - den er glatt og behagelig i klangen. Og samtidig kraftfull og distinkt. Bra punch. Skulle du likevel få disse sss-lydene du ikke liker, er det ikke forsterkerens skyld.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville testet disse: Dynaudio Focus 220 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Disse skal jo også være meget gode - mye pondus! TonArt • Klipsch RF-83

Ellers er jeg veldig glad i usher stuff.

Lykke til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •