Lydkort vs Dac - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eneste grunnen til at det kanskje blir dac er mulighetene til å koble den på andre lydkilder, og ved å kjøpe ett lydkort så er jeg bundet til å bruke PC.

På den andre siden så er jo ikke lydkort like dyrt..

NilsNielsen:

Min subwoofer har bare phono utgang, det var derfor jeg ikke hang helt med på det du sa, den har ikke høytaller terminaler. Er den eneste muligheten da en forforsterker med sub utgang?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di fleste lydkort av respektabel kvalitet har digitale innganger i tillegg til utganger

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NilsNielsen:

Min subwoofer har bare phono utgang, det var derfor jeg ikke hang helt med på det du sa, den har ikke høytaller terminaler. Er den eneste muligheten da en forforsterker med sub utgang?[/QUOTE]

Nei, alle forforsterkere har jo pre out utgange, du kan bruke disse. Noen integrerte forsterkere har også PreOut/Main Inn terminaler, da kan du koble en rca kabel tll pre out, sett på et Y-led, sett det ene Y-led i subben, og det andre Y-led tilbake i Main Inn.
    Men selvfølgelig, en integrert forsterker, eller forforsterker med subutgang gjør det hele lettere.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Et lydkort i en pc vil aldri bli det samme som en dedikert DAC som en egen modul. Komponentene i et lydkort vil ei heller aldri bli like gode som på en ekstern DAC.
    Hadde du faktisk hørt litt på forskjellige gode lydkort hadde du aldri sagt dette! Du får mye mer lydkvalitet for pengene med lydkort enn med DAC. Har hørt flere lydkort til under 2000 kr som spiller bedre enn DAC'er til 3-4k. Har også hørt studiolydkort til 4 ganger prisen som er det beste jeg har hørt, uansett prisklasse...

At lydkort ikke er like praktisk er jeg dog enig i. Det er også verdt å merke seg at for å utnytte et lydkort maksimalt er det viktig å ha satt opp pcn riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    NilsNielsen:

Min subwoofer har bare phono utgang, det var derfor jeg ikke hang helt med på det du sa, den har ikke høytaller terminaler. Er den eneste muligheten da en forforsterker med sub utgang?
    Nei, alle forforsterkere har jo pre out utgange, du kan bruke disse. Noen integrerte forsterkere har også PreOut/Main Inn terminaler, da kan du koble en rca kabel tll pre out, sett på et Y-led, sett det ene Y-led i subben, og det andre Y-led tilbake i Main Inn.
    Men selvfølgelig, en integrert forsterker, eller forforsterker med subutgang gjør det hele lettere.[/QUOTE]

Ok, jeg tror jeg forstår dette nå, takk for forklaringen

ElemenalStudios
    Ja som sagt, hvis jeg feks plutselig har lyst til å kjøpe meg en laptop så funker det dårlig med et PCI lydkort.

Hva er egentlig dealen med at Dac'er er på størrelse med forsterkere når de egentlig kunne vært veldig små? Er det bare strømforsyninga som utgjør plassen?
    Eller er det større og bedre komponeter?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emu 1212m kan jeg anbefale sterkt! blås i desse flyvende mytene om støy og annet fjas, gode lydkort gir virkelig valuta for pengene.
    ubalansert med lange kabler fra biltema står den ikke noe tilbake for min separate doxa 014mk2 dac.
    føler ikke behov for en bedre kilde egentlig.. skal mye til før jeg betrakter det lydkortet som svak i systemet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    emu 1212m kan jeg anbefale sterkt! blås i desse flyvende mytene om støy og annet fjas, gode lydkort gir virkelig valuta for pengene.
    ubalansert med lange kabler fra biltema står den ikke noe tilbake for min separate doxa 014mk2 dac.
    føler ikke behov for en bedre kilde egentlig.. skal mye til før jeg betrakter det lydkortet som svak i systemet
    Joda, men jeg får jo ikke gleden av å bygge noe selv, man får jo ikke diy lydkort

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •