Surround program

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround program

Jeg bruker opdisk kabel fra westeren digital live hd til reciver,
    Jeg fikk tak i en film på 1080p hd film så satt jeg og funderte på hva jeg skulle velge av alle disse programmene for realisisk lyd i bakhøytalerene osv?
    Min reciver har disse programmene:
    Dolby Digital EX
    Dolby Digital Surround
    Dolby Pro Logic
    Dolby Pro Logic II Music
    Dolby Pro Logic II Movie
    Dolby Pro Logic II Game
    Dolby Pro Logic IIx Music
    Dolby Pro Logic IIx Movie
    Dolby Pro Logic IIx Game
    DTS 96/24
    DTS Neo:6 Music
    DTS Neo:6 Cinema
    DTS-ES Matrix 6.1
    DTS-ES Discrete 6.1

En ting til går det ikke ann og bruke hdmi til TV & opdisk kabel til reciver fra WDLH ?(fikk bare svart skjerm)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger ikke receiveren automatisk riktig lydspor når du spiller av filmen? F.eks. når jeg spiller av en film med DTS-lyd, kommer det opp DTS på receiveren Jeg kan riktignok velge og vrake blandt alle andre lydsporene, men DTS kommer opp som default om det er lydsporet i filmen.
    Hvilken receiver har du forresten?

Det går an som du sier så lenge du velger riktig innganger.
    Men hva skal du med optisk kabel til wdhdtv live? Du plugger bare HDMI-kabelen i receiveren og kobler receiveren til TVen med HDMI.
    Både lyd og bilde vil gå gjennom HDMI-kabelen

edit: om du får svart skjerm må første være sikker på at du har valgt riktig inngang på TVen, så må du endre utgangsinnstillingenen i WD boksen til HDMI. Koble til med en av den andre kablene som fulgte med og se om du får bilde da.
    Når du får bilde, går du inn på:
    settings >> Audio/Video >> Video output >> settes til HDMI (Auto)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timz
    funderte på hva jeg skulle velge av alle disse programmene for realisisk lyd i bakhøytalerene osv?
    Med bakhøytalere mener du surround back left + right i 7.1 høytaler oppsett?
    Da ville jeg valgt Pro Logic IIx om lyden fra film bare var 5.1
    (dette for best realistisk lyd til de to bakhøytalerene som mangler lyd ut fra 5.1 lydspor)

Er lyden 7.1 på film ved 7.1 høytalere velger du ingen av dine alternativ

Er lyden DTS ES på disk og man har 6.1 eller 7.1 høytalere ville jeg prøvd meg frem om ES eller Pro Logic IIx gir deg lyden du ønsker (vil jo variere fra film til film)
    Med 5.1 høytalere ingen ES valg da ES er til bakhøytaler å det da ikke er bakhøytaler i 5.1

Er det 5.1 høytalere du har er de to bakerste høytalere surroundhøytalere og ikke bakhøytalere (litt ut fra høytalertype er de hovedsakelig montert på sidene eller noen få grader bakenfor sweetspot)
    Da skal du ikke velge noen av dine alternativ men spille 5.1 lyden fra disc som den er

selvsagt kan man farge lyden med theater , movie osv men dette gjelder alle høytalere å vil ikke bare påvirke surround eller bakhøytalere

Spiller du stereo lyd kan du bruke de fleste av lydprogrammer du nevnte for å simmulere surround til flere høytalere (simmulere blir ikke samme som ekte surround men man får litt forskjellig simmulert surround ut fra de ulike programmene)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    reciveren min er bare yamaha rx v457 så den har ikke hdmi tilgang.
    Jeg har 5.1 oppsett med kef 2005.3.
    er ikke pro logic gammelt system som dekoder lyd fra filmen og lager lyden selv?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro logic blir brukt i dag også (tv sendinger , lydspor på film)
    Pro logic lyd er digital stereo signaler som bærer matrix-kodet Dolby Surround.
    Det decodes til 4.0 lyd)
    (er en form for surround men kan ikke sammenlignes som dd 5.1 eller dts)

Når du spiller en film fra DVD , Blu-Ray eller andre er dette ekte surroundlyd som decodes i din reciver
    (for din del heter da codec DD 5.1 og DTS )

For din del får du DD 5.1 og DTS ved bruk av optisk eller coaxial kabel mellom avspiller og reciver (ikke fra tv til reciver) men direkte spiller-reciver
    (kopler du mellom tv og reciver får du ganske sikkert bare stereo å ikke ekte surround)

Ofte må man inn i avspiller å velge bitstream som overføring av lyd
    (velges PCM får du bare stereo)

nesten alle dine tidligere nevnte codec (du listet opp tidligere) er codec som kan lage en simmulert surround ut fra stereo lyd
    Dette er langt fra så bra som den ekte surround som for din del blir DD 5.1 og DTS .

Det jeg skrev om utvidelser tidligere er om du har flere høytalere en 5.1 så den delen kan du glemme
    (altså avspiller du ekte surround som for din del blir DD 5.1 og DTS .
    bruker du ingen utvidelses codec)

DD 5.1 , DTS er ferdig lyd på filmer , lydfiler , filmfiler å er ingen lyd man lager selv under spilling

er det ikke ferdig ekte surround lydspor på det du avspiller men bare stereo har du to valg
    enten avspille som stereo eller fake til en surround med
    Dolby Pro Logic II
    Dolby Pro Logic IIx
    DTS Neo:6 Music
    DTS Neo:6 Cinema
    osv

hvorvidt din westeren digital live hd gjør det med HD lyd codec (om du får dd 5.1/dts når du har valgt hd lyd fra film.er vanlig med bd spiller men western?)
    Om den ikke gjør det må du velge annet lydspor fra film .dd 5.1 (ac3) eller dts

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte og kjøpe meg en blueray spiller nå noen anbefalninger?
    jeg så på (Transformers 2: De beseirede slår tilbake) den har lydformat: DTS 5.1, DTS HD - Master Audio
    velges dette i reciveren? så jeg trenger ikke og trykke meg halt i hel for og finne surrounden som blir ekte?
    Jeg trykker på for eksempel s.sur(standard surround)
    og då komme det opp cinemadsp på og når jeg trykker på extend surround så kan jeg velge (dolby digital ex) eller (auto) eller (off) er jeg bare forvirret eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •