Yamaha RX-V750RDS VS RX-V650RDS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V750RDS VS RX-V650RDS

Forskjellene er vel bare 5W, bedre fjernkontroll
    og et par andre småting?

Er fjernkontrollen verdt 650kr?

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg husker er forskjellene:

- Bedre fjernkontroll (med display)
    - Phonoinngang
    - Litt høyere uteffekt
    - OSD
    - Liten designforskjell (volumhjul i alum)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikker du på denne linken har de en fin måte å sammenligne modeller

http://www.yamaha-hifi.com/index.php...e&idcat1=1

Ser ut som mikrofonen for YPAO ikke er inkludert på 650 - litt upraktisk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er OSD på 650en og. Microfonen følger også med. Har hatt 650en i ei uke nå. En kompis av meg kjøpte 750en. Tror ikke det er den store forskjellen, fjernkontrollen er det litt mer knapper på og den er jo programerbar. Og så er det 5w mer, tror ikke det er noen andre store forskjeller.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge veier 12,5 kg og begge har et strømforbruk på 440W. 5W forskjell i effekt ved 4ohm? Samme effekt ved 6ohm.

Tror ikke innmaten i disse to er så veldig forskjellig.

Robert-

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    On topic: Forskjellene er uhyre små virker det som utifra spesifikasjonene, og siden jeg som nå har hjemme en RX-V750 mener dette er en receiver som gir mye for penga (ca 5000 kr) så burde jo lillebror 650 med marginale forskjeller gjøre det samme.
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Begge veier 12,5 kg og begge har et strømforbruk på 440W. 5W forskjell i effekt ved 4ohm? Samme effekt ved 6ohm.

Tror ikke innmaten i disse to er så veldig forskjellig.

Robert-
    Litt mindre on topic: Skal ikke Yamaha bestemme seg snart eller? De oppgir under tekniske spesifikasjoner på websiden sin hvor mange watt receiverene sine gir i 4ohm, mens det på baksiden av receiverene er en slik totalt latterlig "impedance selector" der man kun kan velge at man har høyttalere >=6ohm og >=8ohm. Og det står jo i manualen at alle høttalere utenom front er nødt til å være i 6ohm eller høyere! Hva i fan er da vitsen av Yamaha å oppgi watt i 4ohm under tekniske spesifikasjoner. Er det noen som kan fortelle meg det? :?

Jeg har nemlig kjøpt en RX-V750 som jeg kommer til å returnere i morgen siden jeg har høyttalere i 4 ohm, (kun fronter og center foreløpig, men flere kommer) og jeg ikke kan finne noen på forumer som har erfaringer med moderne Yamaha receivere sammen med høyttalere i 4 ohm.(Selv om jeg har erfaringer selv med fronter og center i 4 ohm ser jeg for meg at det kan bli annerledes med 7 høyttalere i 4 ohm og full guffe.) For meg ser det nesten ut som ingen tør/vil å kombinere Yamaha med høyttalere i 4 ohm. Uansett har mitt budsjett til receiver økt, men jeg vil ikke gå for en dyrer og "bedre" Yamaha grunnet dette tullet med impedans.

Kjære trådstarter: Dette er ikke på noen måte et forsøk på å skremme deg vekk fra å kjøpe Yamaha(du har kanskje allerede gjort det uansett), men et spørsmål jeg trenger svar på. Dessuten om du skal bruke den sammen med høyttalere i 8 ohm gir den masse futt og veldig masse funksjoner til prisen, så det er bare å slå til å du skal se du blir fornøyd. (Forutsetter sikkert at du har høyttalere med 8 og ikke 4 ohm.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at forsterkerer en altfor strømsvak til å kjøre flere kanaler i 4ohm. Målingene er som oppgitt er når man kun bruker 2 kanaler og da tåler den 4 ohm.

Inn i 8ohm og med alle kanaler i bruk ligger effekten per kanal under 50W.

Effektforbruk * effektivitet / antall kanaler = Maks reell effekt.
    440 W * 0,7 / 7 = 44 Watt

Det er få målinger som det overdrives like mye med som effekten til surroundforsterkere. :roll:

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. Oppgitt effektforbruk på forsterkeren er ikke det samme som maks effektforbruk..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I spec-en til en forsterker beregnet til montering inne i høyttalere står det følgende:

Maximum power 10-20 000 Hz, 0,1% THD 1100 Watts.
    Maximum continous power into 4 ohms without termal shutdown @ 25 degrees celcius surrounding 85 Watts.

Dette er en konstruksjon som ikke har problemer med at den slår seg av selv når den blir skamkjørt. Det vil si at det nominelle strømforbruket er svært lavt i forhold til peak strøm.

Yamahaen klarer antakelig å levere 2-3 ganger det nominelle strømforbruket i begrensede perioder. Det er slik musikk og film fungerer og sannsynligheten for at en strømforsyning på denne størrelsen i en såpas liten forsterker går fullstendig tom er liten.

Den impedansselektoren burde imidlertid være unødvendig. Det er et tegn på at det er spart inn en god del på kvaliteten på et ikke uvesentlig felt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    PS. Oppgitt effektforbruk på forsterkeren er ikke det samme som maks effektforbruk..
    Ja i noen millisekunder, men kontinuerlig kan den ikke levere mer.

Robert-

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Ja i noen millisekunder, men kontinuerlig kan den ikke levere mer.
    Hva mener du her, robertaas? Poenget til Brannslange er vel at oppgitt effektforbruk svært sjelden har noen relasjon til størrelse på transformatoren eller strømforsyningen som helhet å gjøre.

Det oppgitte effektforbruket for et produkt tilknyttet strømnettet sier noe om hvor mye det kan forventes at produktet belaster strømnettet, ikke hvor mye produktet leverer maksimalt av effekt.

Det som hadde vært en bedre pekepinn på maksimal ytelse hadde vel vært å oppgi trafoens størrelse i VA. Men effektforbruket er altså i svært liten grad relatert til dette. Produsentene styrer selv hva de vil oppgi her, og effektforbrukstallet sier vel like mye om en forsterkers ytelse som PMPO-effekt.

Men at vekten er lik er jo et tankekors... Det kan tyde på at 750 ikke har noe større trafo enn 650... Jeg er enig i at disse er veldig like i spesifikasjonene, og kan ikke helt se hvordan ytelsen på 750 skal være nevneverdig bedre. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se på sammenligningen på www.yamaha-hifi.com ,vil 650 konvertere videosignal fra kompositt til s-video,mens 750 kan konvertere opp til komponent også.Kan noen bekrefte dette?Utenom phonoinngang og en annen remote ser det jo kliss likt ut.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 650 og kjører med 4 ohm høytaler hele veien uten problemer.
    440 watt strøm bruk hm........
    testet pioneer i samme prisklasse den har strøm forbruk på kun 250watt.
    pioneer d 714
    Miscellaneous VSX-D714-S
    Power Requirements AC 220 - 230 V 50/60 Hz

Power Consumption 250 Watt

Power Consumption in standby mode 0.5 W

Dimensions (W x H x D) 420 x 158 x 401 mm

Weight 10.0 kg

yamaha 650

Effektforbruk: 440W
    Tilbehør: Fjernkontroll, batterier, YPAO målemikrofon, bruksanvisning, AM antenne, FM antenne

Mål (BxHxD): 435x171x420mm

Vekt: 12,5kg

rart begge forsterker er opgitt til nesten det samme i watt 8 ohm

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ha ha se her sony forsterker STR-DE597 6 x 100 W receiver i Hi-Fi-serien

bruker kun !!!Strømforbruk på (W) 180
    så der er storre forskeller på forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dansken2
    ha ha se her sony forsterker STR-DE597 6 x 100 W receiver i Hi-Fi-serien

bruker kun !!!Strømforbruk på (W) 180
    så der er storre forskeller på forsterker
    Ja det er det, men en forsterker som kun trekker 180w kan ikke levere 6x100w heller da ! Teknisk umulig...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man forholder seg til oppgitt watt i 8ohm 20-20,000hz som Yamaha alltid oppgir, så er dette relativt realistiske tall. De fleste andre tallene sier noe om effekt ved andre motstander, peakeffekt, osv.

Hva gjelder 4 ohms last har jeg selv kjørt store 4ohms høyttalere på to forskjellige yamahaforsterkere uten problemer. Tipper dette er noe de skriver fordi det i ekstreme tilfeller med "vanskelige" høyttalere med lav motstand i alle fem(7?) kanalene så kan forsterkeren få problemer.

Dette betyr ikke nødvendigvis at dette er et problem i praksis med normale 4ohms høyttalere.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir dette når jeg tenker på å kjøre disse på en 750
    Front: Dali 8008
    Senterali c1000
    Bak: Dali 6006

Dette er jo relativt store 4 ohms høytalere.

Vil forsterkeren klare brasene?

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis man forholder seg til oppgitt watt i 8ohm 20-20,000hz som Yamaha alltid oppgir, så er dette relativt realistiske tall. De fleste andre tallene sier noe om effekt ved andre motstander, peakeffekt, osv.
    Det er ikke nødvendigvis helt realistiske tall som er oppgitt fra alle produsenter. Når en forsterker er oppgitt til feks 7x100W, er ikke dette nødvendigvis med alle 7 kanalene i drift. Dette er forskjellig fra merke til merke.

Wattstyrkene til NAD og H/K kan feks ikke sammenlignes med Denon, Yamaha med flere, siden de to førstnevnte oppgir sin effekt med alle kanalene i drift.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •