Hvordan måles effekt fra forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er stor forskjell mellom "peak" målinger som jeg tror mange bruker på receivere, og RMS.
    RMS er faktisk bare 70,7% av peak.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Det er stor forskjell mellom "peak" målinger som jeg tror mange bruker på receivere, og RMS.
    RMS er faktisk bare 70,7% av peak.
    Er vel faktisk nærmere 100%.. Hvertfall innenfor PA. Er ett kjent salgstrik der for å si det mildt. Høyttalere som spiller 400watt RMS og har en peak på opptil 1600..

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Kan vel ikke si at onkyo er like galne som pioneer, denon, yamaha f.eks? Etter hva jeg føler er Onkyo 707 like sterk som H/K Avr255 som jeg hadde før. Onkyo har nå fått skryt for sin effekt etter hva jeg har lest.
    Det er nettopp det, de er like sterke, men onkyo er oppgitt til 7x160watt og h/k er oppgitt til 7x50! Om du ikke er litt inn i målinger kan mange blir lurt av dette.

Kanskje ikke så mange her på avforum, men for mannen i gata.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Er vel faktisk nærmere 100%.. Hvertfall innenfor PA. Er ett kjent salgstrik der for å si det mildt. Høyttalere som spiller 400watt RMS og har en peak på opptil 1600..
    Man må ike blande oppgitt effekt på høyttalere, og forsterker.

På en forsterker er RMS 70,7% av sinus, det er ren fysikk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Man må ike blande oppgitt effekt på høyttalere, og forsterker.

På en forsterker er RMS 70,7% av sinus, det er ren fysikk.
    RMS V = 70,7% av peak V
    RMS W = 50% av peak W

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Og det sier du på grunnlag av hva?

Ultimateavmag.com har testet effekten på f.eks Pioneers LX71, den er oppgitt til 7x130w i 8ohm, alle kanaler i drift og 0.09% forvrenging. Måleresultat: 7x135,3w, altså litt OVER oppgitt effekt.

Kilde: UltimateAVmag.com: Pioneer Elite SC-05 A/V Receiver
    Dette eksemplet og lignende har vært brukt mange ganger, hver gang vil kritikerne unvike denne målingen, fantastisk!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ulike produsenter velger ulike måter og måle/fremstille måleresultat , topper , snitt , konstant , max uten vreng , tid , tiendeler , minutter , en time

Er det noen som har eller kan visee til tester der
    feks en RMS oppgitt reciver er målt i andre måleformer for å vise hvor dan denne ville bli fremstillt feks om det var NAD som målte den
    (fels en lx71 ..hvilke verdier hadde den fått med nad måling , hk måling eller andre recivere som eksempel)

eller NAD reciver som RMS måles

2 kanaler
    5 kanaler

?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tråd her med en oversikt over noen små receivere og målt effekt på alle kanaler på én gang. HK 255 var eneste som var sannferdig målt fra produsent.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte nødvendigvis ikke på sannferdig (men er jo kjekt)

tenkte mest på en reciver og måleresultater ved de ulike målemetoder og resultat
    Der man tar en reciver og utfører alle måletester som er vanlig for produsenter å da kunne se forskjell hva feks en lx71 hadde hatt som resultater om nad hadde målt samme reciver med sin nad fremstilling av watt

målt på alle kanaler likt er ok for et måleresultat å kunne se men har ingen betydning for bruk da det aldri er realitet i bruk

Er mest for nyskjerrighet å kunne da feks se
    hvilke tall ville bli oppgitt om nad målte (eller da nad målemetode) en yamaha reciver å oppga NAD måleresultat
    hvordan en HK reciver ville blitt fremstillt ved en yamaha måling osv

En ting er at tilhenngere av enkelte reciver fabrikanter slenger ut at x reciver tilsvarer 4-5 ganger yamaha/ Onkyo watt feks men har noen faktisk målt dette eller er det patriotusagn
    (er vel sikkert noen som har målt så derfor interesant å se resultatene)

en måling for å forstå utsagn som feks dette
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Det er nettopp det, de er like sterke, men onkyo er oppgitt til 7x160watt dette.
    Kanskje ikke så mange her på avforum, men for manneog h/k er oppgitt til 7x50! Om du ikke er litt inn i målinger kan mange blir lurt av n i gata.
    Er det måle eksempler som viser at denne HK i en RMS (onkyo måle metode) ville fått ca samme RMS tall som en Onkyo (målt ved samme Khz , ohm, osv som er vanlig i en onyo måling)??????????????? kanskje høyere eller bare en drøm

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile f.eks. har testet masse produkter på samme måte.
    Her er Onkyo 607:Home Theater: Onkyo TX-SR607 A/V Receiver ,men som de skriver, da receiveren mangler multikanal input kan de bare teste i to kanaler....
    Og en test av min forsterker der nominelt er på 100 watt, de måler den til 148 watt. Stereophile: Bryston B100-DA SST DAC/integrated amplifier
    En Nad 218THX måles til 168 watt. Stereophile: NAD 218 THX power amplifier
    Men, nu er det jo ikke antall watt der er viktigt, det er evnen til å drive en høyttaler. Har sett at f.eks. noen Denon receivere kneler om de måles i 4 ohm.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for lenker Niels Nilsen

Nei jeg ser ikke watt som viktigst men siden dette var en hvordan måles effekt tråd sier utsagn at 50 hk watt pr kanal tilsvarer 160 Onkyo watt
    (derfor ville det bli flott å se en hk bli målt på samme måte som en onkyo normalt ville blitt.
    (ville man fått 160 watt ved x khz i 6 ohm osv )

Watt og 5.1 / 7.1 sier meg ingen ting da type lyd og fordeling i forhold til decoding , delefrekvenser , aktiv subwoofer, type høytalere osv spiller inn for mulighet for å maximere mest mulig effekt ut fra reciver
    ( selvsagt kan jeg lage dts 5.1 lyd (encode) med samtidig lyd i 5 kanaler i de forferdligste hz ommeråder som ekspriment og som krever stor belastning av reciver og tømmer kondensatorer , kneler psu og gjør at man kanskje ikke greier mere en bare få watt ut pr kanal uten forvregning men som nevnt slik lyd kan jeg lage å ikke kjøpe så det bekymrer meg ikke med watt ang surround)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •