Små (fysisk) effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små (fysisk) effektforsterkere?

Er det mulig å få tak i noen fysisk små effektforstekere for å drive noen satelitter?

Har et litt sært lydoppleggopplegg. Som forforsterker skal jeg bruke et BEOSOUND 9000 anlegg. Fra dette skal det kobles til en MiniMe 8" earthquake sub. I tillegg skal det gå kabling til delefilter jeg ikke har anskaffet ennå (har en annen tråde på delefilteret her) for så å gå via en effektforsterker (som jeg trenger hjelp av dere til å finne). Fra effektforsterker skal så lyden inn i noen Bose Jewel Case høyttalere,

Trenger noen effektforsterkere som er ganske små i fysisk størrelse som kan festes på vegg/under kommode eller lignende. Finnes det noen kompakte små sluttrinn man bør sjekke ut?

EDIT:endra litt på tekst og lenket til annen post om delefiltere

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent sp-996! Er en monoblokk på 125 w @ 8ohm, og str på en stor bok

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Vincent sp-996! Er en monoblokk på 125 w @ 8ohm, og str på en stor bok
    Flott! Er det noen som fører dette i Osloområdet?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker, men du får dem til ca 2900 på en nettside, som jeg ikke husker navnet på.

Edit: joa, her :Brataas Audio

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår noe, subben har delefilter innebygget så du trenger ikke et eksternt delefilter. Du monterer effektforsterkeren FØR subben, kobler høyttalerkabler til høyttalerterminalene Inn på subben, og fra høyttalerterminalene Out til dine Bose.....
    Brukte Embla effektforsterkere er vel små, og kan finnes brukte av og til...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du misforstår noe, subben har delefilter innebygget så du trenger ikke et eksternt delefilter. Du monterer effektforsterkeren FØR subben, kobler høyttalerkabler til høyttalerterminalene Inn på subben, og fra høyttalerterminalene Out til dine Bose.....
    Brukte Embla effektforsterkere er vel små, og kan finnes brukte av og til...
    Hei subben har delefilter og får riktig lyd. Det jeg derimot sliter med er mine satelitter som er veldig små og ikke skal ha lyd UNDER 200Hz.

I manualen på min Mini Me P8 sub står det at den kan ta imot speaker inn og kjøre speaker out videre til satelittene som du nevnter. Står dog ingenting i manualen om singnalet som går ut til satelittene kutter delefilteret i subben kutter. Det går vel fra 50hz til 160 hz. Vet du noe om dette?
    Link til subben min:
    MiniMe 8-in Subwoofers

Ellers var min opprinnlige tanke å gjøre følgende:
    Signalkabel 1 fra preamp til subwoofer
    SignalKabel 2 fra preamp -> delefilter -> effekttrinn -> satelitter

Er redd for å sprenge satelittene hvis de får for lav Hz.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De satelitter, Jewel case, ikke vondt ment, men det skal være noen av de verste Bose har laget, så har jeg sagt det.....
    200 hz er veldig veldig høy delefrekvens, det er faktisk ekstremt ubrukeligt når det kommer til å få ok lyd. Du vil alltid tydelig kunne høre hvor bassen kommer fra, nemlig fra subwooferen, og det ødelegger lyden totalt. Når vi snakker 200 hz er det faktisk sånn at du vil høre mellomtonen komme fra subwooferen på gulvet også, så alt i alt, du er garantert et veldig dårligt resultat.....desuten er det ikke mange subwoofere, bortsett fra Bose da, der lages med delefrekvens opp til 200 hz, for da er det ikke en subwoofer mer, men en nedre mellomtone/bass høyttalere.
    Du bør absolutt se på noen litt større høyttalere, fra Argon f.eks. om du vil ha billige, du vil få mye bedre lyd. Du har litt slingringsmonn når du velger delefrekvens på subben dog, avskjæringen er ikke rett, men går i en kurve. Velger du f.eks. 200 hz på subben, da er det dette punktet hvor lyden kuttes, men subben vil fortsatt spille mye høyere opp i frekvens, samme med satelitterne, de vil fortsatt få tilført frekvenser langt under 200 hz, men nivået/styrken daler etterhvert nedover, avhengig av hvor steilt filter subben har. Har den 6 db filter vil kuttet være veldig svakt, ved 24 db per oktav vil kuttet være ganske voldsomt.
    Og ja, bruker du høyttaler terminaler inn til subben, og ut til satelitterne vil subben ta seg av de frekvenser under den valgte frekvens, resten overføres til satelitterne, det er jo det der er vitsen med delefiltret....det er jo uansett veldig enkelt å prøve, koble det sammen, spill musikk, vri på frekvens bryteren, og lytt....spiller du lavt skjer der jo ikke noe...
    Igjen, anbefaler på det sterkeste noen andre høyttalere til deg.....og en Vincent forsterker på de Bose høyttalere vil være total overkill.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blar du litt nedover her så finner du 2 BOSE forsterkere: