Analog HD lyd Yamaha rx-v1700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog HD lyd Yamaha rx-v1700

Hei.
    Jeg har en rx-v1700 som jeg har koblet med analoge signalkabler til en samsung bd-p3600. Men jeg klarer ikke å få noe lyd via de analoge kablene.
    Regner med det er noe innstillinger på reciever jeg ikke finner.
    Er det noen som kan hjelpe meg der?

hilsen
    Groven

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du trykket Multichannel på fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Ja, jeg har vært i menyen og satt på 6ch multi...
    Men jeg får bare stereolyd.

Groven

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multichannel med fjernkontroll til reciver som Thoros nevner
    (vil vel på en yamaha være en knapp som heter feks MULTI CH IN)

Sette BD spiller til analoge utganger , aktivere høytalere (store/små så de ikke står som ingen)

Har du satt spilleren riktig ?
    Satt reciveren (fjenkontroll) på multi ch in

å får bare stereo eller har du glemt noe / satt noe feil

hva står da lydinnstillinger i bd spiller som

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen.
    Takker for hjelpen Thoros og Hygen.
    jeg klarte omsider å finne knappen dere snakket om. Må jo ha vært helt blind der jeg satt:roll: Det ordnet seg da. Men volumet må jeg skru opp betraktlig mer enn jeg må med digitale innganger(for å få samme lytte volum og trykk). Er dette normalt?

Groven

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordnet seg . Mener volumet på den analoge delen er ca 10 db under den digitale, så dette er normalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det kan virke til å stemme. Må skru recieveren til 0, kanskje litt over. Vanligvis kjører jeg på -12.

Takker for svar
    Groven

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får se over innstillinger i bd spiller
    db for hver kanal så de ikke står som minus (ville satt de på 0db)
    (er det 7.1 analog utganger på bd spiller å du har 5.1 høytaleroppsett slår du av begge surround back)

Så må du se om DRC er av eller på i BD spiller
    Er den på er dette nattmodus som vil dempe hehetsinntrykket (skal stå av for best lyd)
    (DRC gjelder Dolby codec men vil berøre mange filmer da mange er feks i Dolby ThrueHD)

lyden som helt sikkert er dempet er LFE (-10db ved valg høytaler stor og -15db ved høytaler valg liten i bd spiller)

Stor , liten er ingen delefrekvens av lfe eller fixed crossover (fiksed er kanskje satt til 120 hz)
    (tror ikke du kan sette xross over selv på din bd modell)
    ingen er uendret behandling av dypbass-fixed er dypbass som fjernes fra de andre kanalene og blir lagt til lfe som til slutt ender som subwooferlyden din
    Du kan godt velge stor om du ønsker stor , senere kan endre delefrekvens i reciver.
    Alt dette med stor liten og hvor man setter innstillinger må du avgjøre selv ut fra .blir lyd fra bd etterbehandlet av din reciver eller velger du all innstilling i bd spiller fordi du vil ha urørt analog lyd gjennom reciver (ved siste alternativ har du to valg for lfe.enten får du lavere lyd en i dag(må justere ned alle andre kanaler en lfe i bd spiller for å få de til å mache) eller (bare justere opp volum på selve subwooferen)

For å øke noe av tapet skru opp LFE litt i reciver (om du har mulighet) eller volum på selve subwoofer
    (dette om bassen blir litt tamm å du ønsker mere trykk)
    Hvorfor dette er bedre digitalt er at dolby og dts codec automatisk booster lfe i reciver for manglende lfe så ved analogt må man manuelt booste selv for å få samme lyd)

Det vil også kunne være lyddempings innstilling og kanskje direkte/mix inntilling i din bd spiller
    (har ikke spilleren selv men trenger du hjelp han jeg laste ned manual og se)
    er mix valgt vil det innebære at man velger i mixe inn sekundær lyd osv.ikke noe galt i det men mange bd spillere vil ikke feks decode dts hd ma men velger dts for å mixe sekundærlyd med som da gir dårligere lyd så derfor er direkte best valg for urørt lyd

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spørre
    Har ikke reciveren HDMI (så den kan mota LPCM) ?
    Har den det ville jeg valgt dette
    All HD lyd codec blir decodet og sendt som LPCM til reciver , lfe blir boostet automatisk å ingen problem med mange innstillinger og mindre avik i volum en analogt
    LPCM på disc vil bli sendt som LPCM
    Eneste problem da er om reciveren din ikke pass through 1080p om du bruker det men begrenser seg til 720p eller 1080i (altså om den ikke vil la deg kjøre full hd videre)
    om du avspiller 1080p da........har du 720p fremviser utstyr kan man glemme oppløsning som noe problem om det skulle være begrensning i reciver

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin "liten" huske/sjekk/info liste der Hygen:wink: Recieveren har HDMI,og den sender bildet videre i full HD. Men jeg mener å ha lest at den ikke har HD lyd pass trough. Jeg har brukt HDMI kabel for lyd hele tiden. Display på reciever viser MPCM, kjører straight through i reciver.

Kan det være at jeg har hørt HD lyd hele tiden uten å vite det da?? Må sjekke litt på dette en kveld..

Er det noen som vet om RX-V1700 kjører pass trough på HD lyd???

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du må sette riktig innstillinger i bd spiller for hd lyd som lpcm så den ikke blir downmixed eller noe annet (her gjelder også å sette drc og andre innstillinger for best lyd)

Lyd pass through
    Er ikke sikker på alle recivere men
    bilde er det som skal pass through i en reciver(ikke behandles).hd lyden stopper der å blir behandlet av reciver

Ønsker man å bare ha tv lyd uten bruk av reciver er de fleste recivere jeg har vært borti slik at når reciver står i standbye får man lyd på tv fra film.....slår man på reciver mister man lyd på tv og reciver overtar avspilling
    (vil vel variere så det må du teste)

Det er sikkert mange 1700 brukere som kan hjelpe
    er sikkert samme med 2500
    og kanskje de nyere
    1800 , 1900 , 3800 , 3900 (rx-v modellene til yamaha)
    så det bør kanskje også finnes svar i forumet ved å søke

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groven
    Fin "liten" huske/sjekk/info liste der Hygen:wink: Recieveren har HDMI,og den sender bildet videre i full HD. Men jeg mener å ha lest at den ikke har HD lyd pass trough. Jeg har brukt HDMI kabel for lyd hele tiden. Display på reciever viser MPCM, kjører straight through i reciver.

Kan det være at jeg har hørt HD lyd hele tiden uten å vite det da?? Må sjekke litt på dette en kveld..

Er det noen som vet om RX-V1700 kjører pass trough på HD lyd???
    MPCM er Multichannel PCM ja og du har da hørt HD lyd hele tiden, men det er spillern som dekoder lyden ikke receever. Dette gjør de nye receeverene ( bedre synes jeg )

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel i utgangspunkt ikke være forskjell om spiller eller reciver decoder
    (begge decoder jo hd codec til multichannel pcm men forskjellen blir bare hvor)

hvor kan bli en liten forskjell i lydoverføring da pcm kan bli påvirket av jitter overført med hdmi fra spiller til reciver , pcm motak kan også være dårligere i en reciver men det er ingen regel på at reciver er best(men heller ikke dårligere) (man har jo også jitterfri lpcm (mpcm) pcm overføring fra bd til reciver med enkelte typer...feks pioneer

Problemet med å decode i spiller til mpcm kommer først i hovedsak for de som har 6.1 / 7.1 høytaler oppsett da spillere ikke decoder utvidelser i codec
    (feks dts 6.1 (es)
    samme problemet blir med analogt men der har man også lfe reduseringen.
    (+ vet man ikke hva man gjør kan man greie å digitalisere den analoge lyden inn reciver som kan gi enda dårligere resultat da den blir gjort analogt igjen)

Fordelen med lpcm fra spiller er at man kan legge til utvidelser som interaktiv lyd osv , kommentatorspor osv......det kan man ikke ved å bitstreame hd lyd til reciver

Veldig mange sier de får en anelse tammere lyd med mpcm
    Jeg vil tro at kvaliteten er 100% bevart (ingen lydtap) men at mpcm kommer ut som avspilling med (mener noen har nevnt -3db) men dette er volum å er bare å øke volum i reciver
    (altså ingen tap av bit , hz som gjør at lydinfo er redusert)

Nå er det jo mange som bruker reciver innstillinger til å farge lyden (cinema , theater , thx osv) som gjør at de tror decoding gjøres best i reciver men for de som liker å farge lyden er det en fordel med decoding i reciver men betyr ikke at den gjøres bedre

Groven har ikke stort til valg
    (analogt eller mpcm)
    da er jeg sikker på at mpcm (lpcm) pcm er beste valg

Tror det er 100 vis av tråder om best med decoding hvor (uten konklusjon)men selvsagt har man en personlig opplevelse og oppfattning av hva som er best så bruker man det
    Selv decoder jeg i reciver men hovedsakelig pga 7.1 høytalere

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å sende lyden ut fra BD spiller i PCM over HDMI til reciver, for da kan man også brruke romkorreksjonen til Yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tilbakemeldinger. Da er det bare å glemme analoge kabler for min del . Dekoding liker jeg uansett å gjøre på BD spiller. Så da er det ikke noe å tenke på recieverbytte med tanke på lyd (enda:wink: ). Skulle gjerne hatt flere HDMI innganger da.

Svar til Hygen: Jeg bruker kun projector, så jeg har alltid reciever på når jeg ser på film, TV eller spiller. Tror jeg egentlig har hatt alle innstillinger riktig hele tiden. Bare ikke vært klar over at det faktisk var HD lyd jeg hørte.
    Det er jo bra det, men jeg er jo samtidig skuffet at jeg ikke får et "løft" i lyden, selvom jeg er fornøyd med det jeg har det er jo alltid morro med "oppgradering".

Groven

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •