HD lyd fra Rotel RSX-1057?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD lyd fra Rotel RSX-1057?

Heisan!

Har vært og tittet litt på denne receiveren og ser at den ligger ute på diverse nettbutikker til en rimelig penge; ca kr 6.000,-. Ser at den ikke har dekoder for HD lyd og HDMI 1,1.

Jeg har selv en Pioneer BDP-320 og lurer på om det finnes noen mulighet for å koble disse sammen, slik at utfallet blir HD-lyd?

Finner heller ikke veldig mye om denne receiveren på forumet, og lurer selvsagt også på om dette er et lurt kjøpt, eller om man f.eks burde gå for de litt nyere receiverene for å få full dekoding av de nye formatene. Har forøvrig også sett på Denon (ett-el-annet) 3310. Er dette et bedre kjøp?

Receiveren skal drive ett 5,1 system av ukjent merke - har ikke bestemt meg ennå for høytalere, men har tittet litt på Dali Lektor 6 og Ikon 5/6.

Da jeg sliter med en utbredt sykdom ved navn; "Beslutningsvegring", håper jeg på god hjelp :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt googling ser det ut som dette skal gå bra.

Scroll ned på siden til du kommer til HDMI 1.0-1.2
    HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia
    Kort fortalt så støtter HDMI f.o.m. 1.0 multikanals PCM.

Og Pioneer 320, skal kunne dekode all HD-lyd tilbake til multikanals PCM, ifølge denne linken:
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer BDP-320

Rotel kan absolutt anbefales lydmessig. Jeg hadde Rotel 1056 tidligere og var meget fornøyd! Du kan derimot få flere "finesser" med en av de nyere hd-receiverne som bl.a. romkorreksjon, høyttalere i taket og bredden foran, on-screen meny via HDMI (rotel har kun via analog bildetilkobling), samt oppskalering av analog-hdmi/hdmi-hdmi. osv. Dersom du klarer å plassere høyttalerne riktig iforhold til rom og sitteplass trengs ikke romkorreksjon. Alt dette blir en vurderings-sak, da du får "mer for pengene" ved å kjøpe en av de nye. Lydmessig vil jeg påstå at Rotel 1057 slår de aller billigste receiverne på markedet i dag i LYD, og det er jo det som teller. De siste 2 generasjoner har de fleste merker måttet spare inn, til tross for at flere finesser skal bakes inn...

UltimateAVmag.com: Rotel RSX-1057 AV Receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetakk for godt svar og god hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg kjøpte i går en Rotel RSX-1057. Når jeg kobler Blue ray spiller'n min (Pioneer BDP-51FD) og innstillt på sende PCM signal via HDMI, får jeg bilde, men ikke lyd fra RSX-1057. Kobler jeg en toslink fra Blue ray spillern til RSX-1057 blir det lyd og det høres jo helt klart ut som HD formatene blir brukt.

Vet du om RSX-1057 egentlig skal kunne motta PCM multi lyd via HDMI? Finner ikke noe HDMI valg i Audio menyen på receiver'n. Er det evnt. en feil med min?

Er forøvrig meget fornøyd med lyd kvaliteten på denne, spesielt musikk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som jeg tok feil..

-Det virker som testeren baserte svaret sitt på at hdmi 1.1 i teorien skal støtte dette. (samme gjorde jeg)

MEN, etter mer grundig søking viser det seg at det er feil:

HTGuide Forum - Rotel RSX-1057 Review

Manual:
    http://www.rotel.com/content/manuals/rsx1057_eng.pdf

Så beklager hvis svaret mitt har fått deg eller trådstarter til å kjøpe denne i god tro. Bruk retur-retten.

Eneste mulighet DA for å få HD-lyd er å bruke mulltikanals analog-inngangen, og det forutsetter jo at du har en blu-ray spiller med passende utganger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av micmac
    Heisann!

Jeg kjøpte i går en Rotel RSX-1057. Når jeg kobler Blue ray spiller'n min (Pioneer BDP-51FD) og innstillt på sende PCM signal via HDMI, får jeg bilde, men ikke lyd fra RSX-1057. Kobler jeg en toslink fra Blue ray spillern til RSX-1057 blir det lyd og det høres jo helt klart ut som HD formatene blir brukt.

Vet du om RSX-1057 egentlig skal kunne motta PCM multi lyd via HDMI? Finner ikke noe HDMI valg i Audio menyen på receiver'n. Er det evnt. en feil med min?

Er forøvrig meget fornøyd med lyd kvaliteten på denne, spesielt musikk.
    Mener 51FD'en har analoge utganger. Hvis den har fått full HD-dekoding så kan du bruke disse utgangene mot receiveren og få HD-lyd.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Heisan!

Har vært og tittet litt på denne receiveren og ser at den ligger ute på diverse nettbutikker til en rimelig penge; ca kr 6.000,-. Ser at den ikke har dekoder for HD lyd og HDMI 1,1.

Jeg har selv en Pioneer BDP-320 og lurer på om det finnes noen mulighet for å koble disse sammen, slik at utfallet blir HD-lyd?

Finner heller ikke veldig mye om denne receiveren på forumet, og lurer selvsagt også på om dette er et lurt kjøpt, eller om man f.eks burde gå for de litt nyere receiverene for å få full dekoding av de nye formatene. Har forøvrig også sett på Denon (ett-el-annet) 3310. Er dette et bedre kjøp?

Receiveren skal drive ett 5,1 system av ukjent merke - har ikke bestemt meg ennå for høytalere, men har tittet litt på Dali Lektor 6 og Ikon 5/6.

Da jeg sliter med en utbredt sykdom ved navn; "Beslutningsvegring", håper jeg på god hjelp :-D
    Hvorfor ikke kjøpe en brukt receiver som har alt du trenger?
    en HK AVR 255 f. eks ?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvorfor ikke kjøpe en brukt receiver som har alt du trenger?
    en HK AVR 255 f. eks ?
    Sikkert fordi en Rotel nok har veldig mye penere lyd, særlig på musikk.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Kanskje det....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Kan virke som jeg tok feil..

-Det virker som testeren baserte svaret sitt på at hdmi 1.1 i teorien skal støtte dette. (samme gjorde jeg)

MEN, etter mer grundig søking viser det seg at det er feil:

HTGuide Forum - Rotel RSX-1057 Review

Manual:
    http://www.rotel.com/content/manuals/rsx1057_eng.pdf

Så beklager hvis svaret mitt har fått deg eller trådstarter til å kjøpe denne i god tro. Bruk retur-retten.

Eneste mulighet DA for å få HD-lyd er å bruke mulltikanals analog-inngangen, og det forutsetter jo at du har en blu-ray spiller med passende utganger.
    Ingen grunn til å beklage. Jeg hadde kjøpt den uansett. Er storfornøyd med lyden på musikk. Fikk også en veldig god pris. Var mye misvisende info på web ang. hdmi og HD lyd på denne også da.

Vil jeg ikke få HD lyd fra Pioneer BDP-51FD digitalt? Den har jo konvertering av HD formatene til LPCM. Sender så LPCM signalet via optisk kabel til RSX-1057 som kan dekode LPCM og resultatet jeg hører er HD lyd?

Eller er jeg helt på jordet her?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av micmac
    Ingen grunn til å beklage. Jeg hadde kjøpt den uansett. Er storfornøyd med lyden på musikk. Fikk også en veldig god pris. Var mye misvisende info på web ang. hdmi og HD lyd på denne også da.

Vil jeg ikke få HD lyd fra Pioneer BDP-51FD digitalt? Den har jo konvertering av HD formatene til LPCM. Sender så LPCM signalet via optisk kabel til RSX-1057 som kan dekode LPCM og resultatet jeg hører er HD lyd?

Eller er jeg helt på jordet her?
    Hei,
    Du får ikke HD-lyd via optisk. Dersom du har siste firmware på BDF-51FD dekkoder den alle HD lydformater og kan sende dette ut analogt til din Rotel.

Da har du HD-Lyd:-D

Mvh
    Peter

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke overført ukodet HD-lyd via optisk, men mener at du kan få dekodet HD-signalet og overført kjernelyden via optisk. Du får da DTS, men ikke DTS HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel - byttes ut med Denon (antakelig) eller?

Jammen godt jeg lider av "beslutningsvegring" for receiver er ennå ikke kjøpt...:???:

Har nå bestemt meg for enten:

1) Denon 2310 med ett par Ikon 5, eller
    2) Onkyo 807/HK 460 med ett par Dynaudio DM 2/7 på stativer.

Så kommer center og sub! Men dette tror jeg skal bli ett lettere valg, bare jeg kommer i gang.

En ting har jeg lært; begynner man å lese tester/forum/etc for å finne "best value for money" - da er løpet kjørt. Blir liksom bare vanskeligere å bestemme seg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all info'n. Hadde en mistanke om at optisk ikke kunne overføre HD-lyd. Den overfører da helt klart et vanlig DTS/Dolby Digital signal isteden. Trodde dette måtte vœre HD signal, for det var så utrolig mye bedre lyd enn den gamle receiver'n min.

Vel da har jeg bestillt phono kabler for analog overføring av HD-formatene, blir spennende å høre nok en forbedring.

tombos1: Ja enig ikke lett å bestemme seg. Trodde jo RSX-1057 kunne overføre lyd via hdmi da jeg kjøpte'n (Ikke så rart siden det sto i flere tester!!) Er uansett utrolig imponert over lyd kvaliteten og beholder'n helt klart. Lykke til..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere har inne har sagt at lyden er like god om den blir dekodet i BD-spilleren og overført analogt som når den blir dekodet i receiveren. Det kommer sikkert litt an på hardware'en i spiller og receiver, men...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det er godt å høre. Pioneer BDP 51 skal vel gjøre en helt okay jobb der. Må jo uansett bli bedre med analog HD lyd enn vanlig Dolby Digital/ DTS fra reciever'n..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •