God effektforsterker til under 6k ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God effektforsterker til under 6k ?

Yo! har sett at folka som kjører dyre og kraftige surroundreceivere i tilegg også bruker dyre og kraftige effektforsterkere, hva er meningen med det? skal effektforsterkeren gi mer kraft til høyttalerene utenom det surroundreceiveren kan gi? da må isåffall høyttaleren ha 4 terminaler bak?

jeg vurderer å gå inn til kjøp av et par jbl es 100, de har doble 10 tommere, og anlegget mitt nå drives av en Hk avr 355 som skal egentlig være ganske strømsterk til prisen, men lurer på om den kan drive så store høyttalere så langt de kan drives, hva ville vært den beste effektforsterkeren til et par jbl es 100? har sett på integrert Hk forsterker fra soundgarden:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker | Soundgarden
    men dette er da stereo forsterker, er det det samme som effektforsterker? noen effektforsterkere har jo flere kanaler, men nå tenker jeg på bare for frontene.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste recievere selv dyre, har ganske svake effekttrinn. Det er rett og slett ikke plass til digre transformatorer og kjøleløsninger i en reciever. Derfor er det gunstig med et effekttrinn, enten recieveren er dyr eller billig. Særlig om man har høyttalere med lav følsomhet, vanskelig impendanse eller generelt stort membranareal.

Til 6000 kr kan du kjøpe Emotiva effekttrinn XPA-2/3/5. De leverer enorme mengder strøm og låter svært bra.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva har satt standaren for billig strøm... klarte ikke motstå en utprøving av de så har nå en brukt xpa-3 på vei

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel kjøper man en effekt forsterker for at recivern ikke orker å vill da ha mer effekt.

Din Hk kan drive disse... men hvor godt, det vet jeg ikke. Men jeg ville absolut investert i en effektforsterker, du vill få mye bedre kontroll da. Jeg solgte akk min effektforsterker å jeg merker endel forskjell nå gitt Men får bestille en ny snart.

om du sjekker i 6-7.000.- klassen så er det vel da Emotiva som er tingen.
    XPA-2

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å kjøpe en effektforsterker i samme prisklasse.. har samme receiver. har sett på xtz og Emotiva.. Er det noen som vet om Emotiva selges i Norge? eller må jeg bestille fra statene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomzing
    Har planer om å kjøpe en effektforsterker i samme prisklasse.. har samme receiver. har sett på xtz og Emotiva.. Er det noen som vet om Emotiva selges i Norge? eller må jeg bestille fra statene?
    skal du ha ny må du ta kontakt med emotiva for å bestille en.sjekk ut tråden om emotiva der finner du alt om bestilling å sånt.

Har du litt tid kan det være det dukker noe opp på bruktmakede.
    Se litt rund på AVtorget å følg med.

Lykke til

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Emotiva har satt standaren for billig strøm... klarte ikke motstå en utprøving av de så har nå en brukt xpa-3 på vei
    Er i gang med og sjekke ut emo`n

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet at mange her bruker emotiva, som han andre også lurer på, hvor i norge kan man få tak i det og for ca hvor mye? samt hvilken ville vært en god løsning? for mer effekt til center og fronter eller bare fronter? hvordan er emotiva effektforsterkere mot f.eks integrerte stereoforsterkere? de integrerte stereoforsterkerne er jo ganske kraftige, men disse kan man ikke bruke under film da? blir jo helt feil?

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se på XTZ hos surround.no

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    vet at mange her bruker emotiva, som han andre også lurer på, hvor i norge kan man få tak i det og for ca hvor mye? samt hvilken ville vært en god løsning? for mer effekt til center og fronter eller bare fronter? hvordan er emotiva effektforsterkere mot f.eks integrerte stereoforsterkere? de integrerte stereoforsterkerne er jo ganske kraftige, men disse kan man ikke bruke under film da? blir jo helt feil?
    Jeg er ikke helt med på hva du mener, du sammenlikner pærer og epler her. Desuten er der noe du har helt misforstått, når man tilslutter en ekstern effektforsterker til en receiver bruker man IKKE høyttaler terminalene på receiveren.
    Man overlater jobben med å drive høyttalerne til den eksterne effektforsterker. Man bruker da PreOut Front fra receiver til Main Inn/Line Inn på effektforsterker, og tilslutter høyttalerne til effektforsterkerens høyttaler terminaler....du kan da velge en monoblokk, en stereoblokk, en 3 kanals eller en 5 kanals effektforsterker alt etter hvor mange kanaler du vil bruke effektforsterker på. Det er meget vanligt man bruker en 3 kanals der driver fronter og senter siden surround høyttalere ikke trenger så mye effekt og kan drive av surround receiveren alene da.
    Hvor mye effekt du trenger avhenger av rommets størrelse, dine høyttalere og hvor høyt du vanligvis spiller.
    Vil du biwire, eller biampe høyttalerne trenger du 4 terminaler bak på høyttalerne ja, og disse må være forberedt på biamping, men ellers trenger du jo bare de "vanlige" 2 terminaler.
    Hvorfor mener du en integrert stereo forsterker er bedre for deg enn en stereo effektforsterker???
    Du har surround, og "trenger" en effektforsterker du kan bruke via dine Front pre out fra surround receiveren.
    Bruker du en integrert forsterker med pre out/main inn terminaler, da bruker du da Main inn på den integrerte og den vil virke som en ren effektforsterker, men da betaler du egentlig for noe du ikke trenger, nemlig forforsterkerdelen i den integrerte.....så selvfølgelig kan du bruke en integrert forsterker til film, der er bare ikke så mye annet du kan bruke den til medmindre den har prosessorloop så den kan virke som en ren stereo integrert forsterker samtidig. Der er en tråd om integrerte forsterkere med prosessorinngang her på forum...
    Det virker som om du bare er interessert i kraft, da kan du jo bare kjøpe en billig PA effektforsterker med 250 watt, de koster jo ingenting.
    Er der noen importør for Emotiva? Om noe skjer med de, hva da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Hva med å lese litt her på forumet før du spørr og graver, er jo f. eks svart på hvor du får tak i Emotiva litt lenger opp i tråden her. har inntrykk av at du bare fyrer løs med spørsmål i hue og ræva uten å faktisk lese hva folk svarer.
    Jeg har ikke så mange poster her på forumet, men det er pga av at jeg stort sett har funnet svar på det jeg lurer på ved å lese hva folk faktisk skriver .

Og Emotiva får du kun kjøpt nye fra Emotiva i Usa, eller brukt her hjemme.
    en integrert stereoforsterker kan du ikke bruke i hjemmekinosammenheng, såvidt jeg vet. en effektforsterker gir bare power, altså må du ha en preamp, eller en reciver med preout for å fore den med signal.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg er ikke helt med på hva du mener, du sammenlikner pærer og epler her. Desuten er der noe du har helt misforstått, når man tilslutter en ekstern effektforsterker til en receiver bruker man IKKE høyttaler terminalene på receiveren.
    Man overlater jobben med å drive høyttalerne til den eksterne effektforsterker. Man bruker da PreOut Front fra receiver til Main Inn/Line Inn på effektforsterker, og tilslutter høyttalerne til effektforsterkerens høyttaler terminaler....du kan da velge en monoblokk, en stereoblokk, en 3 kanals eller en 5 kanals effektforsterker alt etter hvor mange kanaler du vil bruke effektforsterker på. Det er meget vanligt man bruker en 3 kanals der driver fronter og senter siden surround høyttalere ikke trenger så mye effekt og kan drive av surround receiveren alene da.
    Hvor mye effekt du trenger avhenger av rommets størrelse, dine høyttalere og hvor høyt du vanligvis spiller.
    Vil du biwire, eller biampe høyttalerne trenger du 4 terminaler bak på høyttalerne ja, og disse må være forberedt på biamping, men ellers trenger du jo bare de "vanlige" 2 terminaler.
    Hvorfor mener du en integrert stereo forsterker er bedre for deg enn en stereo effektforsterker???
    Du har surround, og "trenger" en effektforsterker du kan bruke via dine Front pre out fra surround receiveren.
    Bruker du en integrert forsterker med pre out/main inn terminaler, da bruker du da Main inn på den integrerte og den vil virke som en ren effektforsterker, men da betaler du egentlig for noe du ikke trenger, nemlig forforsterkerdelen i den integrerte.....så selvfølgelig kan du bruke en integrert forsterker til film, der er bare ikke så mye annet du kan bruke den til medmindre den har prosessorloop så den kan virke som en ren stereo integrert forsterker samtidig. Der er en tråd om integrerte forsterkere med prosessorinngang her på forum...
    Det virker som om du bare er interessert i kraft, da kan du jo bare kjøpe en billig PA effektforsterker med 250 watt, de koster jo ingenting.
    Er der noen importør for Emotiva? Om noe skjer med de, hva da?
    nå skjønte jeg hele konseptet mye lettere, har aldri vært borti effektforsterkere, har aldri brukt dem så vet ikke åssen de brukes, men nå skjønner jeg at høyttalerene kobles til effektforsterkeren, og at man bruker signalkabler for å overføre signalene som skal til frontene fra receiver til effektforsterker om jeg har forstått rett? med mitt opsett nå har jeg absolutt ikke behov for en, men greit å oppdatere seg på det man ikke vet, i nær fremtid anskaffer jeg es 100, da får jeg vurdere om jeg trenger det eller ikke, i og med at det er ganske store høyttalere og de fleste andre med samme høyttalere kjører effekt på dem, så tenker jeg også å gjøre det, men takk for et utfyllende svar som vanlig:grin:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom resultater kan variere, da anbefaler du prøver en ekstern effektforsterker på de høyttalerne du har, forskjellen kan være ganske stor.
    Der er mange her der mener store høyttalere er 1st prioritet, men mange ganger har det med "wow" faktor å gjøre mer enn lydkvalitet.
    Mange setter alt for svære høyttalere i et lite rom, med liten forsterker, og skjønner ikke det spiller dårligt.
    Med en kapabel effektforsterker vil selv små billige høyttalere spille bedre enn mange hadde turdet håpe på, så derfor, prøv en effektforsterker på dine høyttalere før du bestemmer deg for større.
    Noe annet er plaseringen av høyttalerne, rett plasering i forhold til rommet og lytteposisjon er vitalt for at du skal få god lyd. Alverdens romkorreksjon og effektforsterkere kan ikke gjøre noe med hjørneplasering av høyttalerne og uheldig plasert lytteposisjon. Trekker du dine fronter langt ut på gulvet, 1/3 inne i rommet og har lytteposisjonen 2/3 inne i romemt vil du høre potensialet i dine høyttalere, og kanskje oppdage at bassen er veldig god plutselig, ikke imponerende boom men kontant ren bass der frigjør seg fra høyttaleren....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Niels anbefaler i innlegget før meg her, prøv med effektforsterker på de HT du har nå også.
    Jeg kjøpte meg 2 monoblokker for ett par uker siden og koblet på mine B&W 684.De er ikke så store og voldsomme men jommen hadde de godt av mer effekt!
    De åpnet selg veldig mye mer, mer dynamikk,kraft og rett og slett mer av alt!
    Hørte også stor forskjell på vanlig tv volum og musikk, men merker selvsagt størst forskjell på høyt volum.

Hvis du kjenner noen som har effekt forsterker kan du be om å få prøve den så hører du hvordan det blir.Selv om det kansje er dumt for da blir det jo handling av det:twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •