Selvsving i forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvsving i forsterker?

Har nettopp kjøpt en brukt Densen B300 effektforsterker, og bruker min gamle B100 som passiv preamp. Har dette koblet opp til B&W 705 via Wireworld Atlantis 5 biwire.
    Har to problemer:
    1. Det kommer et temmelig kraftig smell i høyttalerne når jeg slår på B300'en. Såpass kraftig at jeg blir bekymret for elementenes ve og vel.
    2. B300'en blir veldig varm, også når preampen er slått av. Og når jeg sier varm mener jeg glohet. Mistenker selvsving grunnet interferens e.l. ettersom den står sammen med annen elektronikk som tv, radio osv. Evt. er det kanskje høyttalerkablene som er problemet?

Noen som har idéer til løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beetlejuice
    Har nettopp kjøpt en brukt Densen B300 effektforsterker, og bruker min gamle B100 som passiv preamp. Har dette koblet opp til B&W 705 via Wireworld Atlantis 5 biwire.
    Har to problemer:
    1. Det kommer et temmelig kraftig smell i høyttalerne når jeg slår på B300'en. Såpass kraftig at jeg blir bekymret for elementenes ve og vel.
    2. B300'en blir veldig varm, også når preampen er slått av. Og når jeg sier varm mener jeg glohet. Mistenker selvsving grunnet interferens e.l. ettersom den står sammen med annen elektronikk som tv, radio osv. Evt. er det kanskje høyttalerkablene som er problemet?

Noen som har idéer til løsning?
    Har du målt DC offset på utgangene ? Mål med inngangene kortsluttet. Den skal være godt under 50mV.

Evt selvsving vil som oftest være hørbart som sus/støy i høyttalerne.

Hvis du ikke greier å ta på kjøleribbene er det nok noe galt fatt ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsøk å bytte høyttalerkabler!

Jeg hadde nettopp det samme problemet! Har i mange år spilt med en Creek-forsterker gjennom Wireworld Oasis III+ høyttalerkabler. Kjøpte for en uke siden en Bladelius Thor mk2 balansert forsterker, og opplevde at ampen ble ekstremt varm, selv om det ikke var koblet til noen signalkilde.

Eksperimenterte litt fram og tilbake, og oppdaget at bytte av høyttalerkabler løste problemet. Kan spille i timevis uten at ampen blir mer enn lunken.

Nå vet jeg ikke hva slags prinsipp B300 er bygget etter, men det kan godt tenkes at det også i ditt tilfelle er Wireworld-kablene som byr på problemer.

Hilsen Mahesh

PS. Jeg byttet til et par gamle van den Hul kabler, av helt enkel type.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mahesh
    Jeg hadde nettopp det samme problemet! Har i mange år spilt med en Creek-forsterker gjennom Wireworld Oasis III+ høyttalerkabler. Kjøpte for en uke siden en Bladelius Thor mk2 balansert forsterker, og opplevde at ampen ble ekstremt varm, selv om det ikke var koblet til noen signalkilde.

Eksperimenterte litt fram og tilbake, og oppdaget at bytte av høyttalerkabler løste problemet. Kan spille i timevis uten at ampen blir mer enn lunken.

Nå vet jeg ikke hva slags prinsipp B300 er bygget etter, men det kan godt tenkes at det også i ditt tilfelle er Wireworld-kablene som byr på problemer.

Hilsen Mahesh

PS. Jeg byttet til et par gamle van den Hul kabler, av helt enkel type.
    Høres helt utrolig merkelig ut det du skriver her. Hva slags prinsipp var disse Wireworld kablene laget etter ? Inneholdt de noen form for kapasitivt filter ?
    Enkelte forsterkere misliker kapasitiv last, men da snakker vi om en helt annen størrelsesorden enn det som evt oppstår i en høyttalerkabel. Man burde være dekader unna.
    Kan kablene ha vært defekte ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem med Xindak kabler og Electrocompaniet forsterkere har vært omtalt før her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Høres helt utrolig merkelig ut det du skriver her. Hva slags prinsipp var disse Wireworld kablene laget etter ? Inneholdt de noen form for kapasitivt filter ?
    Enkelte forsterkere misliker kapasitiv last, men da snakker vi om en helt annen størrelsesorden enn det som evt oppstår i en høyttalerkabel. Man burde være dekader unna.
    Kan kablene ha vært defekte ?
    Ja, jeg er enig i at det høres rart ut, men har dobbelt og trippeltsjekket. Plugger ampen i strømuttak i veggen, ingen signalkilde tilkoblet. Med Ww-kablene blir den brennhet med en gang, med van den Hul-kablene holder den seg lett lunken i timevis. Har forsøkt både i jordet og ujordet strømuttak, det utgjør ingen merkbar forskjell.

Så vidt jeg har forstått er fullbalanserte forsterkere mer sensitive for slike ting enn single-ended forsterkere, siden det negative signalet her forsterkes separat, og ikke er koblet til jord.

Er litt usikker på konstruksjonsprinsippet til kablene, de er nemlig terminert på fabrikk og forseglet, så man ser ikke hvordan lederne ser ut og er plassert. Tror ikke det er noe kapasitivt filter utover selve kabelen. Kan jo være at kabelens oppbygning bidrar med en viss kapasitiv effekt?

Jeg har målt kablene med et multimeter, og det er ikke kortslutning mellom lederne. Motstanden mellom lederne er høyere enn det målbare området til multimeteret. Har jo også spilt med kablene i nesten 10 år med en single-ended forsterker, helt uten problemer. Har ikke utstyr til å måle impedans... og det er jo antakeligvis ved AC-signal at de kapasitive problemene oppstår.

Mahesh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •