Dedikert tråd til Emotiva UMC-1/UMC-200 og XMC-1 Lyd- og bildeprosessor - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 664
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Du får altså ikke HD lyd. Kun ved PCM. Men du kan få bedre lyd ved å ha en annen avspiller enn PS3, selv ved PCM.
    Satte meg jo inn i dette med bitstream og PCM når jeg kjøpte min gamle yamaha861,den hadde jo "bare" hdmi1.2 og jeg måtte derfor sende i PCM.
    Nå har jeg altså fått UMC-1 og bør vel oppdatere meg litt igjen.

Men når ps3 sender i pcm over hdmi så er jo dette digitale signaler, og følgende, så må jo signalene bli gjort om til analoge siden jeg får lyd i høytalerene? Eller hvor blir de digitale signalene omgjort til lyd før de blir sendt til min forsterker?
    Og vil en annen kilde gi meg bedre lyd så lenge UMC-1 tar seg av dette?

Håper noen kan svare, og eventuelt rette på meg eller si" godt tenkt"

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Satte meg jo inn i dette med bitstream og PCM når jeg kjøpte min gamle yamaha861,den hadde jo "bare" hdmi1.2 og jeg måtte derfor sende i PCM.
    Nå har jeg altså fått UMC-1 og bør vel oppdatere meg litt igjen.

Men når ps3 sender i pcm over hdmi så er jo dette digitale signaler, og følgende, så må jo signalene bli gjort om til analoge siden jeg får lyd i høytalerene? Eller hvor blir de digitale signalene omgjort til lyd før de blir sendt til min forsterker?
    Og vil en annen kilde gi meg bedre lyd så lenge UMC-1 tar seg av dette?

Håper noen kan svare, og eventuelt rette på meg eller si" godt tenkt"
    Samme hvor lydfilen blir dekodet så blir det til PCM. Mange missforstår og tror dette er dårlig format. Men faktisk så er det det beste da signalet er helt rent og konstant.

Ett DTS Master eller True HD lydspor er ett PCM lydspor som er pakket ned for å spare plass på platen. Ett PCM lydspor ligger konstant på 6.9 Mpbs, men når det blir pakket ned så får det en mer variable strøm som normalt ligger mellom 1.5 til 3.5 Mpbs. I løpet av en 3 timers film så er det mye pass spart for bildekvalitet.

Om spilleren eller forsterkeren pakker ut signalet skal i teorien ikke gjøre noe forskjell på signalet. Men mange hevder at å sende signalet som bitstream gir bedre lyd. Men det blir opp til hver enkelt. Dette kommer av hvilke komponenter osv som er i signal baner osv. Når jeg hadde min Samsung BD-1500 så var det bedre med bitstreaming. Mens med min nåværende Oppo BDP-83 så er det ingen forskjell å spore. Bruker sjeldent min PS3 til filmavspilling, selv om den var kjøpt for dette. Mye av grunnen er at de andre spillerene jeg har hatt har vært bedre. Jeg har aldri fått den store lydopplevelsen fra den som med Oppoen heller. Jeg legger skylden av dette på at PS3 gjør dekodingen i software. Mens andre kjefter på meg for å ha den holdningen. (Det samme gjør den med bildet). Hardware chipper for dekoding er laget spesielt for den jobben, mens når det jobbes i software så må den krangle om plassen i samme chipen som bildet skal jobbens med også. Alle vet jo at det tidvis blir kø, samme hvor brei motorveien er.

Jeg kan ikke garantere at du vil oppleve en annen spiller som bedre enn PS3, men jeg kommer aldri til å gå tilbake til den som avspiller for film i hvertfall. Spesielt siden Oppoen er sonefri, og ekstremt mye bedre på DVD oppskalering, og like kjapp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger skylden av dette på at PS3 gjør dekodingen i software. Mens andre kjefter på meg for å ha den holdningen. (Det samme gjør den med bildet). Hardware chipper for dekoding er laget spesielt for den jobben, mens når det jobbes i software så må den krangle om plassen i samme chipen som bildet skal jobbens med også. Alle vet jo at det tidvis blir kø, samme hvor brei motorveien er.

Jeg kan ikke garantere at du vil oppleve en annen spiller som bedre enn PS3, men jeg kommer aldri til å gå tilbake til den som avspiller for film i hvertfall. Spesielt siden Oppoen er sonefri, og ekstremt mye bedre på DVD oppskalering, og like kjapp.
    Hele innlegget ditt synes jeg var veldig oppklarende, og jeg foretrekker også at hardwaregjør jobben. Det vil i hvert fall avlaste andre komponenter. Husker når jeg skulle kjøpe skjermkort til PCèn, da var det bred enighet om at man ville ha mest mulig av prossesseringen/data-behandlingen gjort av hardware. Software ble liksom en nødløsning.

Når det gjelder Oppo, så ser jeg at mange entusiaster har denne. Du ser ut til og være en av mange som er fornøyd med den. Syntes det var ekstra kjekt at du hadde prøvd forskjellige dvd/bd-spillere. Da du jo i tillegg til teori, også praksis. Det er jo denne blandingen som er og foretrkke når man spør etter råd. Takk for lynkurset!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden siste innlegg har jeg nå tenkt litt8)

Når lyden kommer gjennom hdmi fra en bluray-spiller, ps3, og lyden blir gjort analog i UMC-1.......

Hva gjør UMC-1 når jeg setter den i -Direct-?
    Og hva skjer når jeg setter Umc-1 i -All stereo-?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden siste innlegg har jeg nå tenkt litt8)

Når lyden kommer gjennom hdmi fra en bluray-spiller, ps3, og lyden blir gjort analog i UMC-1.......

Hva gjør UMC-1 når jeg setter den i -Direct-?
    Og hva skjer når jeg setter Umc-1 i -All stereo-?
    Tipper den kun dekodersignalet og gjør det analogt. Og ikke legger på romkorreksjon og EQ og andre ting. Slik som Pure Direct gjør på alle andre receivere.

Analogt blir det uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper den kun dekodersignalet og gjør det analogt. Og ikke legger på romkorreksjon og EQ og andre ting. Slik som Pure Direct gjør på alle andre receivere.
    Ok. Det jeg lurte på er jo hvor mye umc-1 jobber med signalene. Det er jo avgjørende for meg som bruker PS3, spesielt med tanke på at den ikke får toppkarakterer på hverken lyd eller bilde.

Så min konklusjon er ; Direct er lyd laget 100% av UMC-1 og ingenting fra PS3/kilden. PS3 hadde spilt en rolle om den hadde sendt signalene analogt.

Men hva er All stereo? Blir et Multi PCM signal nedskalert til stereo? Eller blir det bare at UMC-1 bruker romkorreksjon og EQ.

Når jeg vil ha lpcn/mpcm-lyd fra UMC-1. Hva er alternativene?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det jeg lurte på er jo hvor mye umc-1 jobber med signalene. Det er jo avgjørende for meg som bruker PS3, spesielt med tanke på at den ikke får toppkarakterer på hverken lyd eller bilde.

Så min konklusjon er ; Direct er lyd laget 100% av UMC-1 og ingenting fra PS3/kilden. PS3 hadde spilt en rolle om den hadde sendt signalene analogt.

Men hva er All stereo? Blir et Multi PCM signal nedskalert til stereo? Eller blir det bare at UMC-1 bruker romkorreksjon og EQ.

Når jeg vil ha lpcn/mpcm-lyd fra UMC-1. Hva er alternativene?
    Direct har ingenting med hva kilden gjør. UMC-1 gjør da minst mulig med signalet den får inn. Så med PS3 så ville jeg ikke brukt den. Har du den gamle PS3 så er du vel "uheldig" uansett. Mens med Slim så bare sett den til Bitstream så gjør den ingenting med lyden.

Det beste kan nok uansett være å la UMC-1 jobbe litt med lyden, det kan hende den kan fikse noen feil med rommet du spiller i. Normalt så anbefales Direct/Pure Direct osv ved avspilling av musikk fra en spiller som har bedre DACer, og kjøre analogt.

All Stereo har heller ingenting med romkorrektsjon å gjøre. Tipper det er deres versjon av 7ch stereo som andre kaller det, eller også kalt "Party Mode" hvor det blir en mer lik lyd i alle høytallerene. Den omgjør nok da ett surround signal til ett stereo signal, og forer det til alle høytallerene. Er bra på fest, men ikke ellers.

Kjenner ikke UMC-1 sitt oppsett, men på en helt normal forsterker (altså alle andre merker) sett på romkorreksjon og sett til Auto hvis du har 5.1, og til Dolby Pro Logic II Movie hvis du har 7.1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direct har ingenting med hva kilden gjør. UMC-1 gjør da minst mulig med signalet den får inn. Så med PS3 så ville jeg ikke brukt den. Har du den gamle PS3 så er du vel "uheldig" uansett. Mens med Slim så bare sett den til Bitstream så gjør den ingenting med lyden.

Det beste kan nok uansett være å la UMC-1 jobbe litt med lyden, det kan hende den kan fikse noen feil med rommet du spiller i. Normalt så anbefales Direct/Pure Direct osv ved avspilling av musikk fra en spiller som har bedre DACer, og kjøre analogt.

All Stereo har heller ingenting med romkorrektsjon å gjøre. Tipper det er deres versjon av 7ch stereo som andre kaller det, eller også kalt "Party Mode" hvor det blir en mer lik lyd i alle høytallerene. Den omgjør nok da ett surround signal til ett stereo signal, og forer det til alle høytallerene. Er bra på fest, men ikke ellers.

Kjenner ikke UMC-1 sitt oppsett, men på en helt normal forsterker (altså alle andre merker) sett på romkorreksjon og sett til Auto hvis du har 5.1, og til Dolby Pro Logic II Movie hvis du har 7.1
    Takk for godt og utfyllende svar!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD lyd på UMC

Hei! Tenkte dette var riktige post. Nå har jeg endelg fått med en UMC-1 i hus og satt den og, kalibrert og alt mulig. Jeg har en XPA-2 og XPA 5 tilkoblet for 7.1 surround.

Jeg får ikke lov å velge Noen av HD alternativene for lyd på menyen - det man har valgt blir jo gult (for de som har en.. hjelp! men jeg får ikke velge noen av surround alternativene "mode" menyen.

Input > mode > her får jeg ikke valgt noe annet en Stereo, Direct, DSP, PLIIx og NEO:6... alt annet kan ikke skrus på (Dolby D, Dolby DDEX, Dolby DIgital +, Dolby TrueHD, DTS, DTS-ES, DTS-HD Master, DTS-HD HI RES). Har jeg oversett en grov feil i tilkoblingen her eller? :P

I kalibreringen så funker alle 7 kanaler og de er stilt inn slik jeg ville ha dem, men får altså ikke lov å skru på disse alternativene.. uansett hva jeg velger, så står statusen alltid på "Stereo" når jeg spiller lyd og bilde fra blu-ray / pc, etc.

På forhånd takk for hjelp... !

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke skrudd på True HD/DTS MA osv på forsterkeren. Det er det spilleren som sender.

Velg DPLII Movie så omgjør den 5.1 signalene den får inn til 7.1.

Kjenner ikke oppsettet på UMC-1 selv, men normalt så er det Auto, samt de valgene du nevner som kommer opp (både movie og music utgavene.)

Når du setter på en film som bitstreamer HD formatene så skal det dukke opp i displayet, men igjen så avhenger det av din avspiller. Er det gamle fete PS3 så skal det kun være PCM eller Multi CH som skal komme opp. Aldri True HD eller DTS MA.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke skrudd på True HD/DTS MA osv på forsterkeren. Det er det spilleren som sender.

Velg DPLII Movie så omgjør den 5.1 signalene den får inn til 7.1.

Kjenner ikke oppsettet på UMC-1 selv, men normalt så er det Auto, samt de valgene du nevner som kommer opp (både movie og music utgavene.)

Når du setter på en film som bitstreamer HD formatene så skal det dukke opp i displayet, men igjen så avhenger det av din avspiller. Er det gamle fete PS3 så skal det kun være PCM eller Multi CH som skal komme opp. Aldri True HD eller DTS MA.
    Uansett hva jeg velger eller spiller fra så står det bare i stereo hele tiden. Har en blu-ray spiller fra Samsung (Hifiklubben) og har prøvd alt men det står fortsatt at den bare spiller i Stereo, noe jeg kan høre også. Den burde jo velge formatet som passer best? men gjør ikke det, og tillater ikke meg å trykke på valgene selv i menyen.

Newcomer lihku sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med at når jeg velger en sang jeg vil høre på tar det kansje 2-3 sekunder før lyden kommer ut på høytalerene. Og når sangen har spilt i kansje 30 sekunder så plutselig kutter UMC-1. Slik at det står No Audio på displayet også tar det kansje 30 sekunder til så kommer det lyd på høytalerene igjen. Av og til kommer den ikke tilbake før sangen er over. Mens andre ganger kommer lyden tilbake men da skurrer den og det høres jævlig ut.

Noen andre som har hatt disse problemene? Jeg koblet opp mitt oppsett i dag. UMC-1 og XPA-5.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lihku
    Jeg sliter med at når jeg velger en sang jeg vil høre på tar det kansje 2-3 sekunder før lyden kommer ut på høytalerene. Og når sangen har spilt i kansje 30 sekunder så plutselig kutter UMC-1. Slik at det står No Audio på displayet også tar det kansje 30 sekunder til så kommer det lyd på høytalerene igjen. Av og til kommer den ikke tilbake før sangen er over. Mens andre ganger kommer lyden tilbake men da skurrer den og det høres jævlig ut.

Noen andre som har hatt disse problemene? Jeg koblet opp mitt oppsett i dag. UMC-1 og XPA-5.
    hva slags kilde spiller du fra ? og hvilken firmware versjon kjører du å umc ?
    høres i utg punktet ut som en feil fra det tidligere versjonene av firmwaren mulig du bør prøve en oppdatering (også selv om du skulle ha siste versjon)

Newcomer lihku sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    hva slags kilde spiller du fra ? og hvilken firmware versjon kjører du å umc ?
    høres i utg punktet ut som en feil fra det tidligere versjonene av firmwaren mulig du bør prøve en oppdatering (også selv om du skulle ha siste versjon)
    Jeg har prøvd og spille streetfighter på xbox. Da fungerte det problemfritt. Men når jeg bruker pcn (begge kjøres over HDMI) skjer det. Har merket at vist jeg ikke gjør noe på pcn så går det bra. Men vist jeg feks surfer på nettet, så kutter UMC. Jeg har version 07.05.00.01 ellernoe. Husker ikke nøyaktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine erfaringer med UMC-1

Må bare fortelle at jeg er veldig fornøyd med min UMC-1. Jeg hadde
    problemer med Dolby Digital lydspor fra PCen over HDMI. Det løste seg
    meg ny versjon av XBMC og ny driver.

I tillegg har jeg en Popcorn boks(A-100) og Blu-Ray spiller(Panasonic BD-35) tilkoblet via HDMI og en CD-spiller tilkoblet analogt. Alt sammen fungerer glimrende og jeg er veldig fornøyd med lyden!

Etter kommentar fra Emotiva i går, ser det også ut til at "final" firmware er på
    vei. De kommer sannsynligvis til å slippe en ny beta snart(final "Beta" code) før final versjonen kommer.

The Emotiva Lounge - The definitive UMC-1 status page from Big Dan

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    lurer på å kjøpe en UMC-1 nå
    MEN hva mangler av "bugs" o.l. på denne surroundforforsterkeren ?
    ( virker alt som det skal? )

Hvis ikke hva mangler?

Mvh Jan I

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av "Bugs" mangler vel ingenting , men de bugs som er der er vel at med siste oppgradering av software så sliter en med at ved romkorreksjon så stopper målingen med ambient test, så en må blåse på eller stryke over mikrofonen for å få den til å gå videre i romkorreksjonen.Det er også greit å ha en lydtrykksmåler etterpå for sjekk av nivåer (men det gjelder uansett hva slags surroundreciever -prosessor en har).

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei
    lurer på å kjøpe en UMC-1 nå
    MEN hva mangler av "bugs" o.l. på denne surroundforforsterkeren ?
    ( virker alt som det skal? )

Hvis ikke hva mangler?

Mvh Jan I
    støtter siste innlegg :-D min funker i allefall helt fin , ingen iritasjonsmomenter for min del , bortsett fra romkorrigering:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Av "Bugs" mangler vel ingenting , men de bugs som er der er vel at med siste oppgradering av software så sliter en med at ved romkorreksjon så stopper målingen med ambient test, så en må blåse på eller stryke over mikrofonen for å få den til å gå videre i romkorreksjonen.Det er også greit å ha en lydtrykksmåler etterpå for sjekk av nivåer (men det gjelder uansett hva slags surroundreciever -prosessor en har).

Beklager formuleringen, men dette er skrevet i sterk rødvinsrus!
    Gratulerer så mye med en lovlig fin rus kveld.
    Denne ambience-testen har jeg aldri kommet forbi, så jeg gleder meg til og kunne bruke romkorreksjonen. Den må i hvertfall kunne gjøre EN ting, som ikke jeg kan gjøre selv.

Blir kjekt med en ny software-oppdatering. Kanskje til og med litt lettere og gjennomføre...

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med en lovlig fin rus kveld.
    Må være lov det når en har bursdag og akkurat fått seg en datter til.
    Eneste problemet var at jeg omtrent sovnet midt i Shutter Island, selv om volumet var bra høyt på.
    Fjernet siste linjen i forrige innlegg etter at jeg leste gjennom det idag og synes det var greit det som sto der.

Er det noen av dere som har UMC-1 som har fått mva regningen? Jeg har ikke fått den enda, og håper på det beste!

Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •