LYDsignatur...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LYDsignatur...

Når man snakker om lydsignatur på en forsterker, hvor store forskjeller er det egentlig?
    Hører noen snakke om en lys eller mørk signatur; og lurer f.eks på hvor forskjellig dette er fra og stille inn bass og treble?

Har bare hatt 2 recievere og en forsterker jeg, også er jeg såpass gnien at jeg ikke vil kjøpe for teste forskjellene...

Og vil man få bedre lyd med og splitte en reciever, slik at man heller bruker en prosessor og forsterker?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Når man snakker om lydsignatur på en forsterker, hvor store forskjeller er det egentlig?
    Hører noen snakke om en lys eller mørk signatur; og lurer f.eks på hvor forskjellig dette er fra og stille inn bass og treble?

Har bare hatt 2 recievere og en forsterker jeg, også er jeg såpass gnien at jeg ikke vil kjøpe for teste forskjellene...

Og vil man få bedre lyd med og splitte en reciever, slik at man heller bruker en prosessor og forsterker?
    Lyd er subjektivt så det holder, men det er noe vi alle kan være enige om, og det er at allt utsyr har en signatur på en eller annen måte.
    min egen erfaring er at det ofte er små nyasner som gir den lille ekstra oppturen eller nedturen. Har selv forsket på mitt eget utsyr de sisste dagene og funnet ut en del om hva som fungerer og ikke, hjemme hos meg.
    Cambridge er tynn i bunn og lys i toppen, Densen er punchy i bassen og silkesbløt i diskanten (litt motsatt av Cambridge).

Det er vel de flestes erfaring at en separat pre og poweramp gir en bedre levering. Men det finnes sikkert unntak her også. Selv har jeg bare gode erfaringer med det.

Håper det var litt hjelp på veien

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    -Lyd er subjektivt så det holder
    -det er ofte små nyanser som gir den lille ekstra oppturen eller nedturen.
    Det er vel dette jeg "er redd for". Nemlig og brenne av mange tusen for nyanser...for så og legge godviljen til for og rettferdig gjøre kjøpet :-? :?
    Det er jo mye som høres logisk ut i denne lyd og bilde bransjen, slik som f.eks forsikringsbransjen eller meglerbransjen eller bilbransjen:twisted:

Jeg er ikke så sterk i troen lenger. Er vist blitt en tviler...

Takk for svaret i hvertfall

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Det er vel dette jeg "er redd for". Nemlig og brenne av mange tusen for nyanser...for så og legge godviljen til for og rettferdig gjøre kjøpet :-? :?
    Det er jo mye som høres logisk ut i denne lyd og bilde bransjen, slik som f.eks forsikringsbransjen eller meglerbransjen eller bilbransjen:twisted:

Jeg er ikke så sterk i troen lenger. Er vist blitt en tviler...

Takk for svaret i hvertfall
    Det er det som er hele poenget, IKKE bruke masse penger på dritt, men lese seg opp, høre hva andre anbefaller og ikke minst lytte selv, kansje viktigst. Det er mange muligheter å få matchet anlegget godt uten å svi av unødvendige kroner. Her på forumet er det mye kunskap (mellom synsingene ), og gode råd å få.

Så er det noe som heter "godt nok for meg", det er viktig. Er du fornøyd, hvorfor søke videre da.

Jeg har vært passiv i mange år, var fornøyd med anlegg og lyd. Men så flyttet vi og så begynte det på nytt med nye høytalere i hjemmekinoen/tv-stua. I tilegg fikk jeg en dedikert stereo stue, og så var vi igang. Eneste jeg har bommet på er at jeg kjøpte en litt for klein forsterker i den forbindelse. Men pengene har ikke akkurat blit missbrukt på nyanser heller litt dårlig research fra min side i forhold til hva jeg trengte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser mye før jeg kjøper, og prøver og få det til en god pris. I tillegg så er jeg fornøyd med kinoen min også.
    "Problemet" er vel at jeg blir revet med når jeg er innom forumet her...men jeg har i hvert fall lært en del.

Til nå har jeg fått endel for pengene, men nå må jeg kvitte meg med .feks reciveren om jeg vil ha UMC-1 AUDIO-VIDEO PROCESSOR fra Emotiva. Og siden jeg da må ha noe til og drive bakhøytalerene så MÅ jeg ha XPA-2 TWO CHANNEL AUDIO POWER AMPLIFIER Tot: 13000Nkr
    Da nytter det ikke og skryte til kona over nyansene

Edit; for ordens skyld så skal jeg da ha xpa-2 på frontene og xpa-3 på center og surround. Kanskje litt dårlig gjort mot centeren contra frontene?
    Nå har jeg xpa-3 på frontrekka og yam861 på de to bak.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det mye mer enn nyanser som skiller utstyret, også forsterkere.

Rådet er derfor at når du finner noe som er en nyanse annerledes enn noe du har, så let videre, det er ting der ute som er MYE bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Min erfaring er at det mye mer enn nyanser som skiller utstyret, også forsterkere.

Rådet er derfor at når du finner noe som er en nyanse annerledes enn noe du har, så let videre, det er ting der ute som er MYE bedre.
    Enig i det du sier. Men og lete videre innebærer at jeg allerede har kjøpt noe. Og jeg vil jo helst gjøre et godt kjøp med en gang.

Det som jeg vel syns er mest spennende for meg selv, er om lyden i annlegget forandrer seg mye, om jeg bytter ut reciever med en prosessor fra emotiva Er det noen forbedring og hente i lyden om jeg kjøper en dyrere reciever fra Yamaha? enn 861?
    Og er det noe og hente på og kjøre mer enn 200watt på MTS-
    fronthøytalerene mine.

Tror jeg heller i mot og vente med og bruke mere penger...
    Føler at hvert eneste grep nå vil koste flesk, og at det er lite og vinne.
    Har også en veldig liten kino som sikkert begrenser mer enn annlegget.
    2 X 3.5m.
    Kommer nok til og vente kjenner jeg ja. Synd og skam

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor store forskjeller er det i lydsignaturen på forsterkere, i forhold til feks ht-Kabler eller en Dac? Vurdere å bytte forsterker til mine Klipsch (Har hk), men begynner å bli usikker på hvor mye dette faktisk har å si.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Hvor store forskjeller er det i lydsignaturen på forsterkere, i forhold til feks ht-Kabler eller en Dac? Vurdere å bytte forsterker til mine Klipsch (Har hk), men begynner å bli usikker på hvor mye dette faktisk har å si.
    Alle aktive komponenter i signalveien gjør mer (skade?) enn passive komponenter, ergo vil forsterkere og Dac'er gjøre mer enn kabler.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Etter min erfaring, mye. Men du må først bli enig med deg selv om hva du ikke liker med lyden, før du kan se på hvor du bør bytte komponent.

Jeg solgte mine Kimber høytalerkabler etter å ha testet Dali silverwave. To gode og greit rimelige, men meget forskejllige kabler.

Har i dag NAD/Cambridge/Densen forsterkere i hus. De låter alle forskjellige. Jeg liker NAD og Densen best. Cambridgen må desverre forlate huset om litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •