trenger en Effektforsterker med lite støy alikevel mye effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger en Effektforsterker med lite støy alikevel mye effekt

hei, jeg har 2 PA forsterkere som bråker vanvittig, og er egentlig ikke helt fornøyd me lyden heller. det er em qlc usa 1300 og en alto mac 2.2 som kjøres på cls 215. hva er løsningen for meg å skifte til?
    har Nad 216/218 viftestøy?

har egentlig ikke noe budsjett men det er jo alltid greit når det blir rimligst mulig.

Mvh

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    216 og 218 har ikke vifte, men drar heller ikke høyttalerne dine særlig høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Klasse D.....
    Hvordan duger klasse D, egentlig? Samme lyd, men mindre varmeutvikling og strømregning?

Edit: Har desverre ikke lest reglene for forumet, sorry... men når jeg spør om noe annet enn det trådstarter spør om; er det og stjele tråden? Eller noe annet fælt?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Hvordan duger klasse D, egentlig? Samme lyd, men mindre varmeutvikling og strømregning?

Edit: Har desverre ikke lest reglene for forumet, sorry... men når jeg spør om noe annet enn det trådstarter spør om; er det og stjele tråden? Eller noe annet fælt?
    Kuppe tråder er ikke kult, men syns ikke du gjør det. Relevant spørsmål på en så kort post

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke alle PA-forsterkere vifte? De er jo laget for å pumpe ut masse strøm i flere timer. Skal du ha noe som klarer å dra høyttalerne dine så må du ta i litt. Har du mye å bruke på dette? Oberon 6.1 ligger vel på ca 12.000kr hvis jeg ikke husker helt feil. Rotel RB-1090 ligger på ca det samme.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, andre kan sikkert forklare mer "korrekt" enn jeg, men fordi klasse D brukes som bilforsterkere er jo den store fordelen de har med tett opp imot 90% utnyttelse av strømmen den trekker fra nettet, uten å avgi nevneverdig varme i det hele tatt, derfor kan den gjemmes bort. Stille er den jo også...
    Almindelige klasse AB forsterkere utnytter ca. 50-60%, resten er varme. Meget kraftige forsterkere krever derfor enorme kjøleribber, eller ventilatorer.
    Klasse A går 100% hele tiden og utnytter ca. 20%, resten er varme.
    Det handler ikke så mye om strømforbruk, men hvor mye en forsterker kan utnytte av den strøm den trekker.
    Som med alt annet, du må nesten høre det før du kan danne deg en mening om lyden....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med alt annet, du må nesten høre det før du kan danne deg en mening om lyden....
    Ja, sant nok.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar

Hei og hopp... jeg har 2 stk Rotel rb1091 som er klasse D de skal gi 1x500wrms@8ohm hver, de bruker ikke nærheten så mye strøm så hvordan det regnestykket går opp vet jeg ikke men det låter helt enormt mener jeg da... tror klasse D trekker det de trenger for å gi det høyttalerne vil ha... (jeg er fersk her på forumet så kan hende jeg er helt på jordet her altså :P) til han med cls215 så tror jeg nok disse ville klart seg lekende lett... rotel har også en model 1092 som er helt lik mine bare at den er 2x500 i en boks... verdt å ta en titt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, hadde egentlig sett for meg å bruke to 216/218 og vil tro det vil fungere greit. selges midgard 6.1 bare på bruktbørsen eller selges di nye også?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvmagnus
    takker for svar, hadde egentlig sett for meg å bruke to 216/218 og vil tro det vil fungere greit. selges midgard 6.1 bare på bruktbørsen eller selges di nye også?

Disse tror jeg har gått ut av produksjon og dermed bare kan kjøpes brukt...
    Ellers er det jo sikkert mulig å bytte vifter på de forsterkerne du har, hvis det kunne vært noe

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1572 2x250W Class D Effektforsterker - Rotel - L-Sound AS

Med denne kommer du utrolig langt... 250watt på CLSC er VELDIG morro, spessielt når det er så strømsterk som Klasse D er .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Hei og hopp... jeg har 2 stk Rotel rb1091 som er klasse D de skal gi 1x500wrms@8ohm hver, de bruker ikke nærheten så mye strøm så hvordan det regnestykket går opp vet jeg ikke men det låter helt enormt mener jeg da... tror klasse D trekker det de trenger for å gi det høyttalerne vil ha... (jeg er fersk her på forumet så kan hende jeg er helt på jordet her altså :P) til han med cls215 så tror jeg nok disse ville klart seg lekende lett... rotel har også en model 1092 som er helt lik mine bare at den er 2x500 i en boks... verdt å ta en titt
    De bruker nok 500watt når de kjøres på full pupp. Det som står angående strømtrekk er ikke ved fullt skuv, bare en viss % av maks effekt. 1091 og 1092 er forresten målt til 635watt/kanal så pulver har de. Vurderte disse selv, men endte opp på RMB-1575.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    De bruker nok 500watt når de kjøres på full pupp. Det som står angående strømtrekk er ikke ved fullt skuv, bare en viss % av maks effekt. 1091 og 1092 er forresten målt til 635watt/kanal så pulver har de. Vurderte disse selv, men endte opp på RMB-1575.

Det så absolutt ingen tvil om at det er kraft i dem men tror ikke de gir full pupp på hyttalerne mine for de trenger ikke så mye for å gi mer enn nok lyd fra seg :P er helt ville forsterkere jeg er kanon fornøyd med dem

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •