Håndholding vedr. kjøp av receiver og enkelt høytaleroppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håndholding vedr. kjøp av receiver og enkelt høytaleroppsett

Har svært lite kjennskap til audio generelt, og trenger litt håndholding for å anslå om jeg er helt på villspor i mine antagelser.

Er på utkikk etter en lyd-oppgradering, da de innebygde høytalerne i tv'n ikke gir den helt store kino-opplevelsen.

Ønsker HDMI, flere inn, slik at jeg kan kvitte meg med switch, samt håndtering av DTS lyd. (Jeg antar at PS3 klarer å videresende DTS lyd over HDMI, men kanskje feil sted å spørre.)
    Må også fungere slik at jeg slipper å koble loop tilbake fra tv til receiver for å få lyd fra alle enheter.
    Plassmessig har jeg egentlig ikke areal nok til noe gigantisk surround-anlegg, men praktisk å kjøpe noe jeg kan bygge videre på senere.

Har derfor sett på Yamaha Hjemmekino Receiver RX-V565, og lurer på om dette er en fornuftig investering sett i forhold til den ullne krav-speccen over.

Tenkte også på et simpelt 2.1 oppsett i første omgang, med følgende komponenter:
    Yamaha Gulvhøyttaler NS-F210PB Sort
    Yamaha Subwoofer NS-SW210 - sort

Jeg har null erfaring/kunnskap om matching av watt/ohm og evt andre variabler, så lurer på om dette er et fornuftig oppsett, eller om jeg misser fullstendig på blinken.

Snakker vi her om komponenter i røffly samme prisklasse, eller er f.eks receiveren bra, mens høytalerne er billige?

Alle tips og innspill mottas med takk, uansett hvor basic det måtte virke.

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren

Ønsker HDMI, flere inn, slik at jeg kan kvitte meg med switch, samt håndtering av DTS lyd. (Jeg antar at PS3 klarer å videresende DTS lyd over HDMI, men kanskje feil sted å spørre.)
    Vet ikke om du mente at playstation skulle kode og sende signalene videre, eller at recieveren skulle få signalene direkte og kode dem selv, men jeg kan hvertfall nevne at det første alternativet fungerer veldig bra for en som ikke absolutt må ha High-end hele veien..

Kjøpte en brukt YAMAHA RX-V861 som ikke støtter HD-lyd, og derfor valgte jeg å la PS3 kode lydformatene og sende de som MPCM til recieveren. Siden PS3 støtter både DTS, DTS HD MASTER, DOLBY DIGITAL OG DOLBY TRUEHD, har man støtte for stort sett det som er av viktige lydformater. Med andre ord kan du fokusere på andre aspekter ved recieveren enn hvilke formater den koder når du skal handle..

Jeg syns hvertfall dette fungerer veldig bra for min del

Og når det gjelder å handle Yamaha reciever, vil jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med min.. Har ikke sett på spesifikasjonene på den du foreslår, men Yamaha er hvertfall ikke et dumt valg i utgangspunktet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde ikke at ps3 (fat) kunne oversette dts på egenhånd, men praktisk dersom det lar ordne via settings et sted.

Folk snakker generelt pent om yamaha, men er 2.1 settet jeg har satt opp en grei match til akkurat den receiveren?

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen kjennskap til høyttalerene til Yamaha, men ut i fra prisen jeg ser, vet jeg at for eksempel noen av dynavoice sine høyttalere kanskje fortjener en sjans..

Dynavoice har flere høyttalere som har kommet svært godt ut i tester i forhold til pris, anbefaler deg å sjekke blant annet lydogbilde.no for tester av høyttalere før valget faller.. Dynavoice finner du hos surround.no på lillestrøm..

Skal ikke gi deg alt for mye råd, da jeg ikke har alt for mye erfaring i gamet selv, men noen tips er lov..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du PS3slim så klarer den fint å sende DTS HD over HDMI Den gamle PS3 sender PCM på HD lydsport med dette vil en reciver ala 465 gjøre om til HD lyd. Recivern fra Yamaha er fin. Har også hørdt på de nevnte høytalerne å de gir bra lyd særlig iforhold til størrelsen. Ikke skrikende nødvendig med sub på når du hører på musikk samt at de har høy WAF.

Du må nok desverre enten ha optisk/coax lydkabel fra tvn evt bruke HDMI fra tv tuner inn i reciver for å få tv lyd via anlegget.

Mitt råd er å ta deg en lytte runde å ta gjerne med musikk du liker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •