Platespiller problem (problem nummer en løst)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespiller problem (problem nummer en løst)

Jeg har nettopp fått opp min Project Genie RPM, den er koblet til en Clearaudio Nano Phono (kjøpt brukt), og videre inn i aux 1 inngangen på min Onkyo 875 receiver.

Jeg får lyd fra høyttalerne, men den såpass lav at jeg knapt hører den. Er det noen her som vet hva som kan være galt?

Jepp, du gjettet riktig om du tror dette er mitt første møte med platespiller/riaa

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags pickup har du på spilleren din? Moving Magnet (MM) eller Magnet Coil (MC)? Sjekk at RIAA er satt opp med riktig modus for din pickup først i hvertfall. Du stiller det inn ved å flytte på jumperene under RIAA.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at du har valgt rett av MM og MC modus på Phono-trinnet mot stiften du bruker. Det er forskjell i gain på de forskjellige stifttypene og forsterkerinstillingene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Rega Elys to, med MM, fant jeg ut fra regas side. Tester på nytt etter kampen. Takk for hjelpen folkens!

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en MM.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg skiftet justert til det jeg antar at er MM. Det er likevel ingen lyd. dvs eneste lyd jeg hører må være fra selve platespilleren.

Noen flere mulige løsninger?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått litt forskjellige tilbakemeldinger for hva som er mm innstillingen, men slik den står nå, så får jeg ihvertfall lyd. Lyden kom når riaa var koblet til cd inngangen på onkyoen. mao må det være noe med innstillingene til receiveren som gjør at det ikke kommer lyd fra aux 1 og dvd rca inn.

Det er dog noe knitring under avspilling, og slik skal det vel ikke være? hva kan være årsaken til det, og har jeg rett i at det kan begrense levetiden til stiften?

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duckand
    Har fått litt forskjellige tilbakemeldinger for hva som er mm innstillingen, men slik den står nå, så får jeg ihvertfall lyd. Lyden kom når riaa var koblet til cd inngangen på onkyoen. mao må det være noe med innstillingene til receiveren som gjør at det ikke kommer lyd fra aux 1 og dvd rca inn.

Det er dog noe knitring under avspilling, og slik skal det vel ikke være? hva kan være årsaken til det, og har jeg rett i at det kan begrense levetiden til stiften?
    Knitring er sjarmen med vinyl :-)
    Hvis du har justert pickupen korrekt og rett stifttrykk er det nok en sliten vinyl du har lagt på.
    For å reusere knitring kan du prøve en kullfiberbørste for å fjerne støv, en cerostat "pistol" ( den fjerner statisk elektrisitet) eller en platevask.
    En Google på "vinyl care" vil drukne deg i nyttige og unyttige produkter og råd.
    Du har nå skaffet deg en veldig lærerik og trivelig hobby

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •