Rør-tråd :Ditt system og hvilke rør du liker best!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør-tråd :Ditt system og hvilke rør du liker best!

Dette er er IKKE en tråd der vi rakker ned på andres meninger, forsterkere osv. Her skal vi legge ut hva slags system vi har og hva slags rør vi bruker (og har brukt). Denne tråden er for oss som liker å teste ut forskjellige rør, men ikke har råd til å kjøpe "katta i sekken". Tips til andre om hva slags rør en kan bruke er flott.. Men å starte en ny rør-krig er IKKE lov.
    ---------------------------------------------------------------

Mitt system.

Høyttaler : Magnepan MG12QR
    til Pre : Golden Tube Audio Sep-1
    Effektfor. : Talk Electronics Tornado 3.1
    -------------------------------------------
    Mine tester hittil..
    Disse er med i testen.
    - Telefunken Diamond Goldpins ecc88
    - Mullard ecc88
    - Valvo ecc88
    - Voskhod pcc88

Jeg tar utgangspunkt i hva som stod i disse da de kom i hus. Det var Tesla ecc88 rør, som jeg synes låter meget bra.
    Første ut er Telefunken Diamond det som slår meg er at det låter litt "tørr" men god lyd. Synes ikke disse passer så godt i dette anlegget. Lyde "fanger" meg ikke så mye.
    Så over til Mullard, som jeg synes låter meget bra, flott lyd, men... det er noe med den som jeg ikke så lett kan forklare med ord.. (jo svaret kommer snart)
    ..her er ikke svaret - inn med Voskhod pcc88 - og fort ut igjen.. den passer bare ikke her, lyden blir meget tynn, og det er ikke det jeg er på jakt etter.
    En igjen, og det er Valvo ecc88, dette er det jeg er på jakt etter, her synes jeg "alt" sitter, flott diskant og herlig mellomtone og bass. Dette er nesten som en drøm!

Da var jeg i mål - trodde jeg, kan det gå ann å få noe bedre en Valvo til mitt system.. en stund etter fikk jeg svaret. Da kom en ny pakke rør i posten.
    Tesla Goldpin E88cc havnet i min Golden tube og etter 24t med å bare lyse var det på tide å høre, her måtte Valvo'n legge seg pent tilbake i esken, for dette var bra - og stort. Jeg trodde at Valvo'n gav det meste av hva rør hadde å by på, men det var feil. Tesla Goldpin passer meget godt i mitt system. Testet også Reflector 6N23P - som også er meget bra, men litt slapp i bånn. Tesla Goldpin sto i en god stund, men så var jeg bortom en som har MYE rør i Stavanger, han tok frem en eske - "prøv denne du".. Og det gjorde jeg. Det er noen Rogers 6DJ8 (Amperex) - og her sitter absolutt alt.

Spørsmålet er : Kan det bli noe bedre en dette da?

Noen tips dere?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette er er IKKE en tråd der vi rakker ned på andres meninger, forsterkere osv. Her skal vi legge ut hva slags system vi har og hva slags rør vi bruker (og har brukt). Denne tråden er for oss som liker å teste ut forskjellige rør, men ikke har råd til å kjøpe "katta i sekken". Tips til andre om hva slags rør en kan bruke er flott.. Men å starte en ny rør-krig er IKKE lov.

Lykke til:wink:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Lykke til:wink:

Takker, det burde faktis la seg gjøre i denne tråden synes jeg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel....da kan jeg begynne med å spørre om hvilke rør som kan "oppgradere" min Ayon Spirit!?
    I den sitter det originale Golden Dragon kt88, og noen små 12au7 rør.

Dette er min første røramp, så jeg er ikke særlig "bevandret" i rørverden. Har blitt godt vant til lyden av denne, så nå passer det kanskje og prøve noen nye/bedre rør.

Hvilke rør er det som forandrer lyden mest? De store effektrørene, utgangsrørene, eller rett og slett alle?!

MVH
    Jahn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Vel....da kan jeg begynne med å spørre om hvilke rør som kan "oppgradere" min Ayon Spirit!?
    I den sitter det originale Golden Dragon kt88, og noen små 12au7 rør.

Dette er min første røramp, så jeg er ikke særlig "bevandret" i rørverden. Har blitt godt vant til lyden av denne, så nå passer det kanskje og prøve noen nye/bedre rør.

Hvilke rør er det som forandrer lyden mest? De store effektrørene, utgangsrørene, eller rett og slett alle?!

MVH
    Jahn
    Spirit, eller Spirit II?
    I hvilken retning vil du "oppgradere" > dvs karakteristikk > hva "mangler"?

Pre-rørene (de små) vil påvirke lyden mer enn effektrørene. Om disse ikke er "utbrent" og allikevel modne for utskifting, så ville jeg ventet til de er det.
    Om de er "modne", så trår du neppe feil med å velge Svetlana Winged C.
    Ca. kr. 1000,- +/- for "matched pair" hos Motron.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Spirit. Mangler vel egentlig ingenting, men hadde vært artig og prøve noe nytt da dette er medfølgende "billigrør". Men jeg venter nok en liten stund til, da jeg ikke bytter bare for å bytte. Men helt klart, kommer nok til å kjøpe noen dyrere/bedre...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Spirit. Mangler vel egentlig ingenting, men hadde vært artig og prøve noe nytt da dette er medfølgende "billigrør". Men jeg venter nok en liten stund til, da jeg ikke bytter bare for å bytte. Men helt klart, kommer nok til å kjøpe noen dyrere/bedre...
    Mulig jeg ord-la meg litt upresist:smile:

Det jeg skrev om evt. "utbrent" og "modne" gjelder effektrørene. Det er også de jeg refererer til med type/pris.

Vedr. pre-rørene. Om det er de "originale" pre-rørene som sitter der og det er 12AU7 JAN-Sylvania, så er ikke det noen "dårlige" billig-rør, men har en litt "skarp/hard" klang i forhold til en del andre alternativer. På Spirit II så testet jeg GE5814 3-mica. Mørkere, varmere klang, men like detaljert.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ord-la meg litt upresist:smile:

Det jeg skrev om evt. "utbrent" og "modne" gjelder effektrørene. Det er også de jeg refererer til med type/pris.

Vedr. pre-rørene. Om det er de "originale" pre-rørene som sitter der og det er 12AU7 JAN-Sylvania, så er ikke det noen "dårlige" billig-rør, men har en litt "skarp/hard" klang i forhold til en del andre alternativer. På Spirit II så testet jeg GE5814 3-mica. Mørkere, varmere klang, men like detaljert.
    Aaaaah....slik å forstå! Det var disse små 12AU7 rørene jeg hadde i tankene. Det var en anelse mørkere klang jeg hadde i tankene også. Er det Motron som selger disse GE5814 3-mica rørene? Pris?

EDIT: Effektrørene mine er relativ nye, så de får duge en stund til. Bytte kun de, da de var knust når jeg fikk ampen sendt med Posten.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit jeg poster denne her Hoj . Ingen fasit , men enn grei pekepinn .

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Håper det er greit jeg poster denne her Hoj . Ingen fasit , men enn grei pekepinn .

Ikke bare greit, toppers - slikt liker vi.. Legger også til at Tesla Goldpinn ligger i samme kat. som 7316 Amperex.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men det er mye diskusjon om man hører forskjell på kabler. Jeg mener man gjør (og erfaringen tilsier det) men å høre forskjell på rør kommer vel i samme kategori ? Det er vel kun en strømbryter ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke for å være frekk, men det er mye diskusjon om man hører forskjell på kabler. Jeg mener man gjør (og erfaringen tilsier det) men å høre forskjell på rør kommer vel i samme kategori ? Det er vel kun en strømbryter ?

Jeg hører lite eller ikke noe forskjell på kabler, men på rør hører jeg stor forskjell..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaaah....slik å forstå! Det var disse små 12AU7 rørene jeg hadde i tankene. Det var en anelse mørkere klang jeg hadde i tankene også. Er det Motron som selger disse GE5814 3-mica rørene? Pris?
    Ja, jeg kjøpte mine hos Morton for noen år tilbake. Mener å huske noe rundt 450,- stk for matchede. Disse har, ved test på 3 forskjelige forsterkere gitt "samme" reslutat > dvs. litt mørkere og "smootere" lyd, uten å miste detaljer.
    www.tubeworld.com ligger det også den del info. om lyd-karakteristikker til forskjellige rør og det er litt å velge mellom.
    Men, man får også gode innspill fra Motron. Og i "små-rør til MA-tråden" har også KjellB skrevet en del om karakteristikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg hører lite eller ikke noe forskjell på kabler, men på rør hører jeg stor forskjell..
    Skal være "forsiktig" med å starte nok en kabel-debatt her - off topic er det også, men når det først nevnes.

Selvom man (jeg) kan høre "god" forskjell på en del kabler, så er også min erfaring at "effekten" er større med rør-skifte. Kabel, som på mange måter kan karakteriseres som et "lavpass-filter" vil (om man sammenlikner en ok/grei, ikke dyr kvaliteskabel mot en annen) ikke nødvendigvis endre/påvirke hele, men kun deler av frekvensområdet, mens det jeg har "forsket" på (begrenset omfang) av tuberolling, er at rørene virker inn på hele frekvensområdet.

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er nybegynner på rør, og fikk min Neuhauslabs T-2 før helgen, er veldig fornøyd hittil og forskjellen mellom transistrobasert forsterker er himmelvid. I spekken på min T-2 står dette oppført "Tubes 4-6N7 2-6N1 2-6N3" Sier det dere noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Hei, jeg er nybegynner på rør, og fikk min Neuhauslabs T-2 før helgen, er veldig fornøyd hittil og forskjellen mellom transistrobasert forsterker er himmelvid. I spekken på min T-2 står dette oppført "Tubes 4-6N7 2-6N1 2-6N3" Sier det dere noe?
    Ja, det sier vel det meste om hvilke rør-typer som den er basert på.
    6N7 er en type, 6N1 er en annen og 6N3 en tredje. Tallet foran angir vel hvor mange det er av hver type.
    Bør da være 8 totalt

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det sier vel det meste om hvilke rør-typer som den er basert på.
    6N7 er en type, 6N1 er en annen og 6N3 en tredje. Tallet foran angir vel hvor mange det er av hver type.
    Bør da være 8 totalt
    Jeg lurte mer på om dette var en bra eller dårlig kombinasjon, telle kan jeg!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Jeg lurte mer på om dette var en bra eller dårlig kombinasjon, telle kan jeg!
    Disse tallene sier bare hva slags type rør det er - ikke hvilke merke.. F.eks. jeg har x-antall ecc88 rør ( 6DJ8, pcc88 ) Dette er samme type rør, betegnelsen viser hvilde kontinenter de er prod. i, men sier lite om hva slags merke rør det er.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kjører mine La Scala på en Copland CTA-405 og er foreløpig fornøyd med det.Denne har originale rør.
    I system 2 har jeg et par Forte II som drives av en Cayin A 88-T med disse rørene.

4 stk Electron Harmonix 6550EH (russia)
    2 stk RCA Radiotron electron 59EX9 (usa)
    2 stk Sylvania Jan CHS 6SL7GT (usa)

noen som vet om dette er brukbare rør,er det billig rør,Nos rør eller lign?
    http://oldtube.com/Sylvania-6SN7GT-J...3hole-quad.jpg bilde hentet på nett

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål.

Er det noen som vet forskjellen mellom Siemens e88cc og Siemens / Halske e88cc ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •