Rør-tråd :Ditt system og hvilke rør du liker best! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Hei, jeg er nybegynner på rør, og fikk min Neuhauslabs T-2 før helgen, er veldig fornøyd hittil og forskjellen mellom transistrobasert forsterker er himmelvid. I spekken på min T-2 står dette oppført "Tubes 4-6N7 2-6N1 2-6N3" Sier det dere noe?
    Ser ut til at de 6N7 er effekt rørene, og 6N1 ( trolig produsert i kina) er inngangsrør. Min erfaring er at inngangsrør påvirker lyden mest, så vil du teste med andre rør, begynn med de 6N1. Om eg ikke husker helt feil så kan de byttes ut med ecc85 rør. Ta en titt på tråden ang smårør til Music Angel her på avforum, mye info å finne der.
    mvh
    Terje

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da melder jeg meg på denne tråden.
    Jeg har solgt PRE30 og har nylig mottatt et eksampler av Cary SLP 03 pre amp.

Electro-harmonix rørene som sitter i originalt var dessverre defekte og som en start har jeg puttet inn 4 stk. Golden Dragon (12AU7).

Ettersom dette er mitt første ordentlige rørprodukt, er selvfølgelig alt som har med rør og slikt nytt for meg.
    Nesten synd det er sommer og sol ute for da har jeg ikke hjerte til å sitte så mye inne og spille musikk.
    Kommer i fremtiden (høsten) til å eksprimentere litt med forskjellige rør. Og i skrivende stund innser jeg at jeg ikke skulle revet i stykker de små eskene

Anyway, hva tror dere mht innspillingstid?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fake NOS-rør?

Jeg holder på å oppgradere head-ampen og har i den forbindelse kjøpt noen rør fra e-bukta, nærmere bestemt selgere i Russland og Ukraina. Rør av typen 6N1P (-EV).

De første jeg mottok var opplyst til å være fra 1973, militær spec. Men for å være ærlig, det så ut som de ble produsert i går.
    Nå er ikke dette så farlig, da dette kjøpet var grisebillig, men spørsmålet er:

Er det veldig mye ny produksjon som selges som gammel? Og har dere noen tips for hvordan dette kan avsløres.?

Joda, alle vet at "...for godt til å være sant.." osv. men når det gjelder rør og ebay spriker jo prisene veldig, og alle er jo interessert i å kjøpe billige rør fra Russland som har lagt på en låve siden krigen.

Tips?

Ps: jeg har ikke hørt den nye Russland-røret ennå, så for alt jeg vet kan det være at det låter kanon.

Håper dere tillater dette korte sidespranget i tråden (som forøvrig trenger å blåses litt liv i).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Er det veldig mye ny produksjon som selges som gammel? Og har dere noen tips for hvordan dette kan avsløres.?
    "We have estimated that as many as 40% of the "NOS" audio tubes being sold on eBay are outright phonies."

Dette er et sitat fra denne siden hos Vacuum Tube Valley Magazine.

EDIT: Et sitat til fra samme side: "The NOS fraud scheme depends upon ignorance on the part of the buyer. If you do want to look at online auctions for NOS, you really have to educate yourself about the physical appearance of the tubes in question. This is not difficult in most cases, since really sleazy dealers usually take the cheapest compatible tube they can find for relabeling."

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for link. Mye nyttig info der.!
    Og i praksis, ikke kjøp rør fra ebay

I mitt tilfelle, måtte jeg ha nye rør for å få liv i ampen igjen for annen feilsøking, så det var ikke så veldig kritisk hva slags rør det var. Grei erfaring, dog.

Bildet på auksjonen viste et rør som bar preg av tidens tann, røret jeg mottok var så blank og fint som bare det :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pegpisk: Jeg har erfaring med et annet rør, nemlig SJ1-EV som tilsvarer det europeiske EF95-røret. Dersom røret er påstemla et rakettmerke , er det militært produserte og av typen "Voskhod". Disse skal være av bedre kvalitet uten at prisen nørvendigvis er mye høyere. Seff må man regne med å bli lurt, men prisen for akkurat disse russiske rørene er som du sier bare for småpenger å regne. Og hvem vet, kanskje er de fra den kalde krigens dager, eller produsert med det originale utstyret? Nei ellers er det vel bare erfaring og et skarpt øye som redder en unna rene bløffer. Å drive etterretningsarbeid i forkant av kjøpet blir en del av det hele.
    Kan samtidig oppgi ekvivalenter og korte erfaringer for EF95-rør som jo er gjengangere i hodetelefonforsterkere: CV 4010/M8100 (knall kvalitet, USD20 for paret på eBay). Har også bestilt derfra: Tung-Sol 6AK5 (mangler litt i bunnen men musikalske og transparente), Valvo EF92 (knall rør, sammenheng i hele registret), Siemens 6AK5W/5654 (frempå med god bass, litt slitsomme i lengden), Raytheon 5654/6AK5W (musikalske, mangler noe nedover mot bassen), Voshkod 6J1P (med rakettmerke) (god sammenheng hele veien fra topp til bunn), CEI 6AK5W (OK lyd men litt for "snille"). Philips Miniwatt 6AK5, Western Electric 403A og 403B lyder alle bra. Miniwatt med god dekning i hele registret og passelig "frempå". De to siste mer musikalskt og med åpent lydbilde, litt spakere i bassen.

Ellers kan man selvfølgelig bytte rør etter musikktype, slik at de musikalske uten bass og punch spiller på akkustisk musikk og orkestral-/vokalemusikk. Rock og annen musikk med trøkk behøver mer fylde nedover og en annen lydsignatur.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    pegpisk: Jeg har erfaring med et annet rør..
    Bra post! Da er det altså fortsatt håp!
    Så får vi se hva som kommer i posten fra Russland på fredag, nytt eller gammelt, og selvsagt teste litt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuvel, som jeg nevnte over mottok jeg et rør fra Russland av type 6N3P-EV (mil spec), men dette røret var selvsagt ødelagt (sus i ene kanalen). Tabbe å bare bestille ett!! Smekk!!!

Klok av skade bestilte jeg nytt, nærmere bestemt 10 stk
    Og dem ankom i dag.
    Type:
    Double triode 6N3P-EV / 2C51 = 6385 = ECC42

Jeg er ikke så flink i russisk, så jeg vet ikke hva slags fabrikat dette er. Men hey - 10 bucks for 10 rør!

Denne gangen tror jeg at jeg har fått det real deal.! Dersom det er et mål i seg selv at rørene skal være gamle, vel og merke.
    Eskene ser absolutt til å stamme fra den kalde krigen, likeså med lappen oppi.

Hvordan låter det? Aner ikke!
    Jeg har liv i head ampen for første gang på evigheter, og de gamle rørene var ødelagt.. Ingenting å sammenligne med :???: Det tilside så låter det bra! Selv om rørene bare er en halvtime varme.

OM noen av dere holder til i Bergensområdet kan jeg selvsagt avse et rør eller to slik at flere kan prøve dem 8)
    Jeg kunne selvsagt sendt i posten også, men da er det nesten like billig at dere kjøper et par fra Russland selv:twisted:

Edit: Mobilbilder får tydeligvis rørene til å se ut som om dem er fra 1800-tallet.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ¨Kjempefin tråd dette her, la oss holde liv i den jeg bruker en mcintosh2102
    og en audio note L2 pre
    rørene som benyttes i disse er

mc2102 8xKT88, 4x12AX7,4xAT7 , pr idag sitter det orginale rør ,Winged C svetlana i den, stemplet mcintosh, men jeg har bestillt opp litt smårør

4 stk GE NOS 12A7 fra det gode 50 tall+ 4 stk Phillipss 12AT7 Nos

i L2 pre sitter det 2x12au7 , 1xecl82,1x6x5 rør

her er det bestillt opp følgende rør

4xB329 Marconi NOs(svært sjeldne),1 stk cifte ecl82 nos, tungsol >Nos 6x5
    3 forskjellige RCA typer fra 50 og 60 tallet, 4 stk jan phillips 5814a
    1 stk amperex bugle boy ecl 82, 12au7 sylvania NOS, Rca NOS 6X5,
    CV4003mULLARD, M8136 mullard, simens &halske ecl82 fra 1960

så jeg skal kose meg med å bli kjent med rørverdenen og de forskjellige produsentene, er veldig fasinerende

preferensen min innen rør er jeg ikke kjent med for de rørtypene jeg har nå er de eneste jeg har eid

kan gi bort ett par av de 5814A (12au7)rørene fra jan phillips når jeg får de, har bestillt 6 av de og trenger ikke så mange
    det er phillips rør som er produsert av sylvania for militært bruk så de har lang levetid og lite støy

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg var innom her, hos meg så står Rogers røret i, et billig men meget godt rør. Jeg hører at Telefunken GP låter bedre, men til prisen så er Rogers meget - meget bra.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guys,

Noe av nedsiden med rør er at de blir så varme og derfor setter begrensninger for forsterkerplassering mht kjøling etc.

Derfor: har noen av dere testet slike heatzinks, f.eks disse:
    PEARL PCF-200 KT88 - 8417 VACUUM TUBE COOLER DAMPERS - eBay (item 280514782488 end time Mar-27-11 05:43:17 PDT)

Eller tilsvarende?

I så fall, er det kun rørerene som blir kjøligere, total mengde varme i kabinettet blir vel uansett den samme?

Newcomer Raya sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, her var det ikke mye liv.
    xindak pre hvor får jeg tak i rør, sitter i nå GE12at7 og electron(ik) rca12ax7
    synes dette låter rimelig ok, men ikke vært i nærheten av ett rør før
    og lurer da på om jeg kan få den til å bli/låte enda bedre?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har Shuguang black treasure KT88 samt Jan Philips 6189W på mine Ayon Triton monoblokker. Når disse blokkene først kom i produksjon hadde de KT88 Gold Lion fra Genalex. Noen som vet hvordan disse KT88 rørene låter opp mot hverandre?

Newcomer pedja sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er en del prat om rør her men jeg har en "generelt" spørsmål til alle dere som kan dette og som gidder å svare Bare så det er sagt, jeg har vært i hifi verden i mange år men når det er snakk om rør da er jeg nesten nybegynner. Har for tiden Ayon og er VELDIG fornøyd lydmessig men det er en ting jeg har merket (spesielt med spilleren) at den spiller forskjellig på venstre og høyre kanal. Litt vanskelig å beskrive kanskje, men det er nesten som at lyden fra venstre høyttaller kommer ut mer fram, spiss og med mindre bass og høyre litt lent tilbake (muligens mer naturlig, eller " sånt skal låte" ) . Det som jeg kunne tenke meg om er kanskje selve rørene ( det er 4 stykker Sovtek 6H30) som er muligens ikke machet helt eller det kan være noe helt annet ? Det er faktisk på grense at det er ikke morsomt lengre når du har " 2 forskjellige høyttallere" ! Har noen av dere erfart noe lignende eller har noen svar på det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pedja
    Ser at det er en del prat om rør her men jeg har en "generelt" spørsmål til alle dere som kan dette og som gidder å svare Bare så det er sagt, jeg har vært i hifi verden i mange år men når det er snakk om rør da er jeg nesten nybegynner. Har for tiden Ayon og er VELDIG fornøyd lydmessig men det er en ting jeg har merket (spesielt med spilleren) at den spiller forskjellig på venstre og høyre kanal. Litt vanskelig å beskrive kanskje, men det er nesten som at lyden fra venstre høyttaller kommer ut mer fram, spiss og med mindre bass og høyre litt lent tilbake (muligens mer naturlig, eller " sånt skal låte" ) . Det som jeg kunne tenke meg om er kanskje selve rørene ( det er 4 stykker Sovtek 6H30) som er muligens ikke machet helt eller det kan være noe helt annet ? Det er faktisk på grense at det er ikke morsomt lengre når du har " 2 forskjellige høyttallere" ! Har noen av dere erfart noe lignende eller har noen svar på det ?
    Mitt råd er at du krysbytter de smårørene parvis H/V-V/H og sjekker om problemet bytter side og "følger med" rørene. Dersom det skjer så er nok rørene årsaken, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker svetlana winged C i Aronov forsterkeren KT 88 og sovtek 12 AX 7
    I forforsterkeren Telefunken NOS 12 AU 7. Telefunken er noe av de bedre små rørene jeg har testet. Sovtek, Mullard, Jan Philips,Golden Dragon.
    Svetlana Winged C låter meget bra,har ikke testet så mye KT 88 rør.

O

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Mitt råd er at du krysbytter de smårørene parvis H/V-V/H og sjekker om problemet bytter side og "følger med" rørene. Dersom det skjer så er nok rørene årsaken, ja.
    Ja, det har jeg tenkt selv, men med Ayon spiller skal du ikke tulle mye innvendig, det er nesten sånt at du må demontere halve chasis til å komme til rørene

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg tenkt selv, men med Ayon spiller skal du ikke tulle mye innvendig, det er nesten sånt at du må demontere halve chasis til å komme til rørene
    Vel, rørene må jo byttes før eller siden uansett, så du kan like godt lære deg å åpne den nå :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Vel, rørene må jo byttes før eller siden uansett, så du kan like godt lære deg å åpne den nå :-)
    Det må jeg vel har sett litt på det, det går, men spilleren er bare noen måneder gammel, tenker på garanti osv...

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er automatisk bias på disse forsterkerene, men hvis bias er forskjellig i høyre og venstre kanal kan det bli forskjell i lyden.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •