Hvilken nad forsterker til Dali 109 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken nad forsterker til Dali 109 ?

Har et par gamle Dali 109 høyttalere som fortjener en god forsterker.

Står mellom følgende alternativer ?

2x 216thx ca pris: 4000kr
    1x 218thx ca pris: 4000kr
    1x 308 ca pris: 5000kr ??

Jeg spiller egentlig ikke så høyt så veldig ofte. Men vil ha muligheten til det når jeg er i AC/DC modus :-) Er ganske opptatt av god lyd til rock, ikke pen B/W hifi lyd.

Hva vil forskjellen på disse forsterker alternativene være ?
    Penest lyd, mest trøkk i bassen, mest volum osv.. sikkert masse erfaringer om disse nå (er jo litt utrangerte saker ???)

Lurer vel mest på 2x 216thx vs 1x 218thx egentlig.

Hvilken kombo anbefales ?
    Evt. om det har kommet nye ting som kan matche dette prismessig i
    "bang for the buck" målestokk.

Jeg kommer til å gå for NAD amp selv om sikkert mye matcher dette. Jeg liker Nad rett og slett, pluss at jeg kjenner til modellene og ikke orker å bli helt tullete av alternativer så prøver å holde det enkelt her.

Kjør debatt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje å kjøre 114 el 116 forforsterker, elr er dette et område det er verdt å gå opp et hakk til mer moderne ting ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er det bare teit å kjøpe så gammel forsterker og jeg burde heller satse på en 372 og om det blir for lite kjøpe en 272 i tillegg ?
    Blir det da en mer pen og bedre lyd?
    Men litt mindre trøkk ?

Kjøper jeg en litt nyere forsterker så kan jeg jo bytte ut 109 etterhvert og sikkert få killler lyd med 372 ampen. Har ikke hørt den jeg assa, så bare gjetter litt.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har hatt et par dali 109 tidligere, med en c272. Synest det svingte greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rokkern
    Har et par gamle Dali 109 høyttalere som fortjener en god forsterker.

Står mellom følgende alternativer ?

2x 216thx ca pris: 4000kr
    1x 218thx ca pris: 4000kr
    1x 308 ca pris: 5000kr ??

Jeg spiller egentlig ikke så høyt så veldig ofte. Men vil ha muligheten til det når jeg er i AC/DC modus :-) Er ganske opptatt av god lyd til rock, ikke pen B/W hifi lyd.

Hva vil forskjellen på disse forsterker alternativene være ?
    Penest lyd, mest trøkk i bassen, mest volum osv.. sikkert masse erfaringer om disse nå (er jo litt utrangerte saker ???)

Lurer vel mest på 2x 216thx vs 1x 218thx egentlig.

Hvilken kombo anbefales ?
    Evt. om det har kommet nye ting som kan matche dette prismessig i
    "bang for the buck" målestokk.

Jeg kommer til å gå for NAD amp selv om sikkert mye matcher dette. Jeg liker Nad rett og slett, pluss at jeg kjenner til modellene og ikke orker å bli helt tullete av alternativer så prøver å holde det enkelt her.

Kjør debatt :-)
    Hadde 109 på midten av 90tallet.Jeg kjørte med Denonforsterker som jeg synes er bedre enn nad,men jeg ville definitivt gått for størst mulig. Forresten så har nok ikke NAD noen 308,men 208!! Jeg vill gått for 218 hvis du kan ha de stygge håndtakene på den da,hvis ikke så blir det 208. 216 henger ikke helt med på de to største synes jeg da. Har hørt det meste av dette på en av mine utallige turer til HiFIklubben i grimstad på 90tallet :-) Heller en av de to første enn 2x216.... men har du tilgang til alle disse så prøv deg frem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 109 har noe lik signatur som 850 så ville jeg ha styrt unna NAD. Ihvertfall de som du nevner. Jeg brukte 218THX på 850 og det sparka, men ble skarpt ved pådrag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 109 med 208, den spillte bra og hadde bra trøkk, men det blir skarpt ved høyt volum....
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers
    Jeg har hatt 109 med 208, den spillte bra og hadde bra trøkk, men det blir skarpt ved høyt volum....
    Tror ikke det hadde så mye med forsterkeren å gjøre. etter mitt syn så var høyttalerne på langt nær så råe som Klubben ville ha det til. Drfor jeg bytta til Cervin Vega senere....men det er klart; de fleste høyttalere kan låte skarpt når man spiller i nærheten av maks lydtrykk!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt 109 med ett par midgard oberon 6.1 spilte bra det men blei litt skarpt i toppen etter min smak. da med en onkyo stereoforsterker til forforsterker

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med Emotiva...? Har ingen problemer med å anbefale det 8) Da får du helt ny elektronikk til en billig penge, som også passer til Dali

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert masse ting som spiller bedre enn de gamle nad´ene. Har bare inntrykk av at de gir bra med bang for the bucks??!?

Pluss at jeg kjenner til de og gidder ikke å sette meg inn i tusen forskjellige merker og vurdere opp og ned. Pleier å ta helt av på sånt :-(
    Vært innom hifiklubben med 5k budsjett tusen ganger, ender bare opp med å gå ut å syns at det jeg har er dritt, og at jeg får såå mye mer for ti lapper enn for fem og hvis jeg bare sparer litt,... så begynner jeg å spare og finner ut at ti lapper er for mye å bruke på forsterker og utsetter ting.
    Nå er jeg lei og vil ha action bare.. men vil forhøre meg litt først med dere som har peiling.

Er det stor forskjell på nyere amper og feks. 218thx lydmessig ?

Har litt god feelinga på Nad bare, ikke noen spesiell grunn. Akkurat som noen liker Ford og jeg liker Chevrolet. Ford kan jo sikkert ha sine bra ting de også, men jeg vil ikke se det hehe

Men om "folk" sier, kjøp denne den er helt perfekt og koster ingenting skal jeg selvfølgelig sjekke det ut.. selv om det ikke er Nad

Og jeg mente selvfølgelig 208 ikke 308 duhh :?
    Er helt klar over at det ikke er verdens beste høyttalere, forventer ikke det til den prisen pluss at det er vel nesten ti år siden jeg kjøpte dem.. brukt hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en C375bee til en grei penge så klinte til ! Da er det ihvertfall ikke ampen som bremser på godlyden lenger, så kan jeg heller oppgradere til andre høyttalere om jeg får lyst til det etterhvert. Får ikke testa volumet nå da, litt seint for det i blokk :-(
    Fikk jo bra tester og tenkte mer og mer på at å betale 4-5 lapper for en 10+år gammel amp ikke var no alreit. Selv om jeg er old school på alt annet...
    Har vel skjedd litt på hifi fronten på 13 år eller ?
    Håper jeg blir fornøyd og takker for alle gode tips ! selv om jeg ikke hørte på noen av dem huff..... hehe :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rokkern
    Får ikke testa volumet nå da, litt seint for det i blokk :-(
    Håper du blir fornøyd med lyden når du tester i morgen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post nad

NAD c372 er en god og kraftig stereo forsterker , er abslutt til og anbefale !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Håper du blir fornøyd med lyden når du tester i morgen
    Jeg er etter et par dagers testing veldig fornøyd.
    Bassen ble litt romlete i min lille stue men hjalp btraktelig når jeg fikk dytta inn et par raggsokker i bassportene :-) Overraskende effektivt cowboy triks.

Litt krass diskant ved høyt volum og vurderer å bytte ut diskant elementene da jeg ellers er meget fornøyd, se den tråden her:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/9...ml#post1390756

Takker for råd og tips !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •