Dette lurer jeg på. Hvor sitter lydsignaturen til en forsterker, pre eller power?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dette lurer jeg på. Hvor sitter lydsignaturen til en forsterker, pre eller power?

Jeg la akkurat til Densen beat-300 i rekka (på frontene) så sitter jeg og lytter litt og begynte å lure på dette. Jeg ville tro at mesteparten sitter i preampen da det er der det tas imot og du har eq og lignende saker.

Men jeg er IKKE teknisk kunnig nok til å kunne gi meg selv svar, så da lener jeg meg på dere gode forumitter.

Noen som vet og kan forklare?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker dette er viktig for å sette smmen ett "riktig for meg" anlegg. Kabler og annent må vi holde utenfor ellers tar det helt av her:-D

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Stemmer nok det.

Jeg mener nå det er pre som har mest signatur.(forsterkere)
    Power har jo sitt å si men syns ikke det er SÅ mye.
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter at Pre har mest å si på signaturen. Det er der jeg finner størst variasjon på holografi etc. Power har mer med tight bass dvs. kontroll å gjøre.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Støtter at Pre har mest å si på signaturen. Det er der jeg finner størst variasjon på holografi etc. Power har mer med tight bass dvs. kontroll å gjøre.
    Men det kommer også an på kilden. CD vs. vinyl?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg opplevde når jeg matet på med litt mer watt var at høytaleren vokste, spesiellt i bass, nedere mid. Men ellers låter det veldig likt som før i lydsignatur ja.

Dette er gøy

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power har mer med tight bass dvs. kontroll å gjøre.
    Men har ikke det utrolig mye å si for lydbildet?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk er det vel ingenting i veien for at både en forforsterker og en effektforsterker kan ha en lydsignatur i en eller annen retning hvis produsenten ønsker det.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Men har ikke det utrolig mye å si for lydbildet?

Jeg ville tro det ja Det er klart at det gjør noe med lydbildet, men lydsignaturen ex. typisk NAD, eller typisk Lyngdorf osv. har kjente signaturer i sine amper. Det er ved NAD, som jeg kjenner godt, ingen forskjell på integrerte og delte amper i samme serie med samme specs. Jeg har selv brukt 1000 + 2100 og den integrerte versjonen 3100 låter dønn likt, med en liten forskjell i detalj, men den er liten. Hvis jeg tok 1000 (pre) og kjørte den på annen efektforsterker en 2100 så mistenker jeg at det ville være veldig lik lyd. Omvendt, og bytte preampen vil sansynligvis betyde mer for lydsignaturen.

Anyway, jeg kommer tilbake med litt mer info om hva jeg selv finner ut når jeg tester Cambridge 640v2 som forforsterker med Densen B-300, integrert forsterker (kun 640v2) og som bi-amp der jeg bruker effektdelen i 640v2.

I wil be back

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,
    Nå har jeg testet litt og det er klare toneforskjeller på effektforsterkeren i Densen og Cambridge. Jeg har kjørt dem begge med Cambridge som preamp. Densen låter utrolig bra på begge, kontant og oppløst på begge oppgavene. Cambridge låter mye lysere på diskanten, litt i overkant på den platen jeg har brukt i kveld LIVE. Bassen blir også litt mindre kontant og punchen som Densen klarer å levere på riktig sted til riktig tid blir litt tam i sammenligning.

Nå kjører jeg Cambridgen som ren preamp og Densen tar hele jobben på Høytalerne og det den heldigste løsningen, og da ser det slik ut:
    NAD 542 CD - Cambridge Azur 640 v2 preamp - Densen Beat-300 poweramp - XTZ 99.26. AudioQuest kabler på anlegget og Dali silverwave på høytalerne.

Mao, det ligger klare forskjeller i lydsignatur på de to effektforsterkerne jeg nå har testet. Men mye hører jeg ligger i forforsterkeren, vi snakker nyanser av lys og mørk. Detaljer blir ikke borte, de er der, og det tenker jeg ligger i forforsterkeren.

Jeg lytter videre, og tar en godt fortjent lytte pils

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Det jeg opplevde når jeg matet på med litt mer watt var at høytaleren vokste, spesiellt i bass, nedere mid. Men ellers låter det veldig likt som før i lydsignatur ja.

Dette er gøy
    det du nevner her kommer fra den måten pre håndterer volumet. En skikkelig pre vil ikke ha nevneværdig endring i dynamik på lave nivåer. Derfor så vil en pre som ikke hånderer dette bra i de fleste tillfeller spille best på høyt volum.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du nevner her kommer fra den måten pre håndterer volumet. En skikkelig pre vil ikke ha nevneværdig endring i dynamik på lave nivåer. Derfor så vil en pre som ikke hånderer dette bra i de fleste tillfeller spille best på høyt volum.
    Snakket ikke her om volum:wink: kun effektforsterkere med forskjellige specs/watt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter lydsignatur i alle komponenter!

Med få unntak har effektforsterkere en frontend hvor signalet forsterkes og et utgangstrinn hvor man tilfører strøm i større grad enn forsterkning.

En frontend er per definisjon en for-forsterker som er konstruert spesielt for å drive et gitt utgangstrinn under gitte forutsetninger.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Det sitter lydsignatur i alle komponenter!

Med få unntak har effektforsterkere en frontend hvor signalet forsterkes og et utgangstrinn hvor man tilfører strøm i større grad enn forsterkning.

En frontend er per definisjon en for-forsterker som er konstruert spesielt for å drive et gitt utgangstrinn under gitte forutsetninger.
    Alle komponenter har en signatur, den kjøper jeg. etter egne erfaringer kan man høre allt fra store forskjeller og små nyanser på komponenter gennerelt.

Din beskrivelse av effektdelen sier litt om hva som skjer, men ikke hvor mye eller lite dette påvirker lyden (annent en i db). Men det du sier er at vi faktisk snakker om følgende oppbygging, pre+pre+utgangstrinn i stort sett alle forsterkere. Da har vi altå to preamper og forholde oss til i spørsmålet. Da blir det litt enkelt kansje, med like stor påvirkning i begge komponentene.

Jeg syns i hvert fall at jeg hører forskjell på de effekttrinnene jeg har i hus nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •