Emotiva vs. Midgard Oberon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Emotiva vs. Midgard Oberon?

Noen som har testet disse opp imot hverandre?
    Tenker på oberon 6.1 og xpa 5 forresten.

Kan emotiva konkurrere mot ICE watt?
    Og hvilken av forsterkerne er det best lyd i?

Har midgard nå på B&W høyttalere men det frister litt med 5 kanals effekt også.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard utklasser Emotiva ja :-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lett omsettelig som Emotiva er nå for tiden vil det være minimal risiko å importere en forsterker for å prøve, dersom du har midler til utlegget. En direkte sammenligning i ditt rom, på ditt utstyr med ditt kildemateriale er uten sidestykke den mest fornuftige måte å etablere hvilket produkt du vil trives best med, uavhengig av hva folk med eller uten Emotiva vil mene om forskjellene.

Som dette:
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Midgard utklasser Emotiva ja :-D
    Har du testet disse direkte mot hverandre? Om ikke, hva er denne oppfatningen basert på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da er det ikke så mye og lure på egentlig.
    Ble veldig fornøyd med hvordan det ble med midgard, det ble mer driv og fart i sakene!Men hadde vært morro og prøvd emotiva også siden alle roser de så mye.Men det får gå til en annen gang.
    Kansje en 3 kanals til senter og surround hadde vært noe etterhvert

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel også ann på resten av anlegget. Noen forsterkere passer til noen høyttalere og noen til andre. Vanskelig å si hvem som er "Best".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det har di jo rett i men tenkte kansje det var noen her som hadde sammenlignet disse og kunne si noe om det.
    Men jeg er jo som sagt veldig gornøyd slik det er nå så da venter jeg heller litt og ser om det kansje blir mer effekt på center og surround senere.
    Takker for svar hvertfall!

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt disse i mitt Klipsch opsett med ett par mnd mellomrom. Jeg synes XPA-5 er en bedre match til Klipsch enn det Midgard var hos meg. Midgard virket litt slankere i bassområdet og nøytral, men med kontroll over hele registeret. Xpa-5 "farger" nok lyden mer enn Midgard, men jeg liker det bedre slik (selv om jeg vurderer å skifte høytalere til enten Vienna Acoustic eller System Audio).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Så lett omsettelig som Emotiva er nå for tiden vil det være minimal risiko å importere en forsterker for å prøve, dersom du har midler til utlegget. En direkte sammenligning i ditt rom, på ditt utstyr med ditt kildemateriale er uten sidestykke den mest fornuftige måte å etablere hvilket produkt du vil trives best med, uavhengig av hva folk med eller uten Emotiva vil mene om forskjellene.

Som dette:

Har du testet disse direkte mot hverandre? Om ikke, hva er denne oppfatningen basert på?

Midgard`ene har jeg opplevd, og de drev disko med lyset i takt med bassen på musikken i romet jeg opplevde de i... :-D

Emotiva så er det omtalen som Forbrukerne har skrevet.
    Men det er ingen tvil om at det er mye du får igjen for Emotiva når du kjøper produktene helt nye.

M.O 6.1 koster vel 14-15.000 kr pr stykk i dag ?

Begge valgene passer svært godt til B&W.
    Sånn helt ut av omtale så er det vel vært og prøve ut emotiva først..
    M.O 6.1 i 5 kanaler blir fort kostbart, men resultatet blir jævlig morro ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler litt om kildekritikk. Dersom noen du ikke kjenner påstår at noe er bedre enn noe annet, uten at du på noen måte kan få undersøkt om det er hold i påstanden vil det være det samme som å slå en mynt og satse på at resultatet er rett.

Misforstå meg rett, jeg forsøker på ingen måte å undergrave harman/kardon eller andre brukere, men det er et poeng at påstander om hva som er best bør ha hold i faktiske erfaringer. Selv om en påstand skulle ha et fundament i en faktisk sammenligning så veier egne preferanser og forhold langt tyngre enn hva en ukjents påstand gjør.

Det er nok off topic fra min kant, jeg lar tråden gå sin naturlige gang herfra, men står 100% for påstanden om at direkte sammenligning er den strakeste veien til å differensiere to produkter. I dette tilfelle vil jeg si at dette vil være langt enklere enn med mange andre og mindre populære produkter.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    M.O 6.1 koster vel 14-15.000 kr pr stykk i dag ?
    De pleier å gå for 10-12k for et par.

Har hatt både 6.1 og XPA-3 her, og det er mer krefter i MA. Kanskje XPA-1 er mer riktig å sammenligne med.

Til mitt bruk (hovedsaklig på film) gjør Emotiva nytten, men har sett noen som ikke synes de fungerer sammen med enkelte B&W-modeller.

Edit: på mine høyttalere (Usher) synes jeg vel til musikk at MA også spilte bedre rent lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Icepower 1000ASP (samme forsterker som i Oberon 6.1) mot Emotiva XPA-3. Emotiva er mye rundere i lyden og har en varmere klang. I nedre mellomtone og bassområdet har den en betydelig varm etterklang. Icepower virker derfor mye slankere i bassen. Dette skyldes hovedsakelig at Icepower spiller det som den skal og har veldig lite etterklang (om noe).

I øvre mellomtone og diskantområdet er Icepower langt mer oppløst og detaljert. Icepower har imidlertid noe forvrengning i diskantområdet. Jeg føler dette går noe utover musikaliteten til forsterkeren. Jeg synes Icepower spiller klart best på gode, linjære høytalere. Dårlige og skrikete diskanter blir uuthåldelige å høre på med Icepower.

Alt i alt synes jeg at Icepower er en bedre forsterker enn Emotiva. Jeg har testet Icepower kritisk opp mot en rekke forsterkere og min erfaring er at man må langt opp i pris for å finne de ekstreme kvalitetene til Icepower. En nyere Dynamic Presicion synes jeg for eksempel er bedre, men koster også langt over mitt forsterkerbudsjett.

Jeg skal nå bygge meg noen dual mono Hypec UCD700HG med HxR og er spent på hvordan disse låter opp mot Icepower. Mange forummedlemmer på nettet mener disse er bedre enn Icepower. Jeg er imidlertid skeptisk til mye jeg leser, og stoler best på mine egne ører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det beste hadde sikkert vært og hatt begge deler her og testet de etter hverandre, men har nå bare Midgard så evt testing av emotiva får komme når behovet for effekt til resten kommer.
    Men siden emotiva er litt varm i lyden, blir det ikke fort for mye til B&W siden de er litt varme fra før?

Personlig syns jeg det ble veldig bra nå da det ble litt skarpere mellomtone og mere punch i det.Men det kan hende det hadde blitt med emotiva også.
    På den annen side så vil jeg jo ha nok effekt til evt framtidige høyttalere også med midgard.(ville sikekrt hatt det også med emotiva)
    Og jeg fikk midgardene for 8000,- for begge to så jeg tror det var en bra pris for de.De er ca 5 år gamle.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mååå ha er vaaarm rørforforsterker til midgard ellers så låter det jævlig til klipsch som SKAL drives med RØR

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gammeltråd her. Vurderer Midgard 6.1 til å drive mine jbl 250ti. Er dette en dårlig match? Har fra før en pioneer lx82 som forforsterker. Vil det bli litt tam lyd med ICE på for- og effekt? Har fortiden en xpa3 og en EC AW100DMB på disse (bytter litt på og vurderer hvilken jeg skal beholde) men merker at det er alt for lite krutt.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Drar opp en gammeltråd her. Vurderer Midgard 6.1 til å drive mine jbl 250ti. Er dette en dårlig match? Har fra før en pioneer lx82 som forforsterker. Vil det bli litt tam lyd med ICE på for- og effekt? Har fortiden en xpa3 og en EC AW100DMB på disse (bytter litt på og vurderer hvilken jeg skal beholde) men merker at det er alt for lite krutt.
    Jeg har hatt både oberon 6.1 og emotiva xpa-2 på mine jbl tl-260 og valget falt på xpa-2. Kunne ikke spille mye høyere på dem, før oberon 6.1 klipte.
    (mest sannsynlig noe impedans relatert når Tl-260 fikk store ut-sving)
    Jeg valgte xpa-2 for jeg syntes at den virket noe bedre på musikk til mine høyttalere og i mitt rom. Når det er sagt, så spilte det så likt at jeg tror nok ikke jeg hadde klart å skille dem under blind test.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Jeg har hatt både oberon 6.1 og emotiva xpa-2 på mine jbl tl-260 og valget falt på xpa-2. Kunne ikke spille mye høyere på dem, før oberon 6.1 klipte.
    (mest sannsynlig noe impedans relatert når Tl-260 fikk store ut-sving)
    Jeg valgte xpa-2 for jeg syntes at den virket noe bedre på musikk til mine høyttalere og i mitt rom. Når det er sagt, så spilte det så likt at jeg tror nok ikke jeg hadde klart å skille dem under blind test.
    Ja ok. Jeg Håpet at oberoen skulle være no mer musikalsk og ha samme trykket. Takk for info'n

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •