Rørforsterker med 4/8ohm utganger - 6ohms høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørforsterker med 4/8ohm utganger - 6ohms høyttalere?

Nå har jeg søkt rundt på forumet her uten å finne frem til noe svar, godt mulig det finnes midt inni de store trådene om rørforsterkere, men jeg spør direkte her jeg, setter pris på om noen av dere med rør-erfaring vil dele deres kunnskap

Saken er at jeg har en rørforsterker med dedikerte utganger for 4 og 8 ohms høyttalere, men høyttalerene jeg skal bruke har en nominell impendans på 6 ohm. Etter mitt skjønn bør disse kobles på 4ohms utganger siden de er mindre enn 8 ohm, men er dette rett? Kan det skje noe galt om jeg kobler de på den ene eller den andre utgangen?

Forsterkeren har EL84 rør, om det skulle ha noe innvirkning på resultatet. Er ny innen rørverdenen, så vil gjerne spørre om råd enn å prøve og feile

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble på 8 Ohm

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Nå har jeg søkt rundt på forumet her uten å finne frem til noe svar, godt mulig det finnes midt inni de store trådene om rørforsterkere, men jeg spør direkte her jeg, setter pris på om noen av dere med rør-erfaring vil dele deres kunnskap

Saken er at jeg har en rørforsterker med dedikerte utganger for 4 og 8 ohms høyttalere, men høyttalerene jeg skal bruke har en nominell impendans på 6 ohm. Etter mitt skjønn bør disse kobles på 4ohms utganger siden de er mindre enn 8 ohm, men er dette rett? Kan det skje noe galt om jeg kobler de på den ene eller den andre utgangen?

Forsterkeren har EL84 rør, om det skulle ha noe innvirkning på resultatet. Er ny innen rørverdenen, så vil gjerne spørre om råd enn å prøve og feile
    Hør hva som spiller best.... tipper litt mer bass ved 4ohm ?
    du ødelegger ingenting

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, supert, takker for svar

Jeg skal kun drive diskanter med den, aktivt delt før forsterkeren. Forsterkeren det gjelder er forøvrig denne:

Bilen som konsertsal - Lyd og Bilde

Tru Technology C-7.2AT

Har denne og en C7.2T som skal drive mellomtoner, men den er en hybrid med rør i inngangstrinnet og transistorer i sluttrinnet, AT'en er en ren klasse A rørforsterker.

Da blir det bare å prøve seg frem når alt er på plass i bilen da

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en cayin og copland rørforsterker og på mine klipsch 8ohm låter 8ohm best,mine tidligere chario høytalere på 6 ohm låt faktisk best på 4 ohm så prøv deg frem,ingen fasit å elektronikken tar ingen skade

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser gøy ut:-D .. kan jeg spørre om hvilke element du skal bruke og hvilken bil du har?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilen er en VW Lupo 3L tdi, og elementene rørforsterkerene skal drive er Focal Utopia.

Diskanten som skal drives av fullrør-forsterkeren på 2x15W er Focal Utopia audiom TLR (de samme som står i JM Lab Grande Utopia), 6ohm og 96db følsomhet.

Mellomtonene er Focal Utopia audiom 6W, som også er på 6ohm og 96db følsomhet. Disse skal drives av hybridrørforsterkeren på 2x150W.

Måtte kikke litt under lokket på hybriden, ser ikke ut som de har prøvd å spare inn der folk ikke vanligvis ser heller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •