Primare I21, kraftig nok til SA 1750? Mindre "levende" lyd ved lavt volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Primare I21, kraftig nok til SA 1750? Mindre "levende" lyd ved lavt volum

Jeg har
    Primare I21
    System Audio 1750.

HT'ene gir ganske fin lyd ved litt høyere lydnivåer. Ved lavere lydnivåer synes jeg de er litt flate og lite levende. De mangler også litt fundament i de lavere frekvensområdene, særlig ved lavere lydnivåer.

Lurer på om jeg ville ha mye å hente på å bytte til en kraftigere forsterker? Vil dette gi økt "liv" ved lavere lydnivåer? Eller er dette en karakteristikk som ligger i selve høyttalerne?

Evt utvide til en for-forsterker-kombinasjon? (Sistnevnte har jeg ikke så mye greie på)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se så er ht på 4 ohm og Primare gir ut 125 w i 4 ohm. Ht har også en følsomhet på 90 db som jo er ganske bra. Så jeg tror neppe det er forsterkeren sin feil.

Uten at jeg har hørt disse ht så tror jeg det er ht `sin feil`. Bassene er jo veldig små (selv om det er 4 av dem).

Hvis du har muligheten til å høre dem med mer effekt så tror jeg det er lurt så får du høre selv om det blir noen forskjell. Kanskje med i30 e.l.

Hvilken lydkilde har du?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare I21 er kraftig nok, den - men den lider sannsynligvis av det samme som alle de Primare-forsterkerne jeg har hatt, nemlig at man må dra på litt for at det skal våkne til liv. Ikke helt ideell for spilling på peiskosnivå.

Mange forsterkere har det slik - det kan ha en sammenheng med høyttalerne man bruker også - så det å bytte forsterker er ingen garanti. Når det er sagt, synes jeg kanskje Hegel gjennomgående låter litt friskere ved lavt volum. Hvorvidt Hegel passer til høyttalerne dine, skal ikke jeg ha sagt noe om - men det kan du jo lett sjekke ut på Soundgarden - de selger jo både Hegel og System Audio.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar!

Jeg har Flac -> Squeezebox -> Ontech Dac -> Primare 21.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er normalt at en forsterker/høyttaler kombo har et "sweet spot" angående volum. Derfor uttalte Peter Walker fra Quad at der egentlig bare eksisterer èt avspillingsvolum, men det er en annen sak.
    Noen forsterkere har dog evnen til å forbli ekstremt detaljerte og levende selv ved latterligt lavt volum.
    Bryston bl.a. er levende legender hva det angår....
    Det kan dog være du har et lite gain problem, jeg har lagt merke til at på mange albums er lyden ganske svak, så gain igjennom kjeden Squeezebox og dac er litt kritisk, jeg sliter med samme til tider.
    Når jeg derimot kobler min Macbook Pro til dac`en og spiller iTunes, da rocker huset!
    Alle vet der er forskjellig gain/lyd fra f.eks. en musikk dvd og noen cd`er, f.eks. har jeg en musikk dvd og en cd med samme artist, og jeg må innrømme at jeg aldrig spiller cd`en, den er helt død ved siden av lyden på dvd`en.
    Jeg har spurt omkring angående gain fra squeezeboks og dac men det er noe man ikke kan justere, bortsett fra å endre gain i musikkfilene selv da....

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Primare I21 er kraftig nok, den - men den lider sannsynligvis av det samme som alle de Primare-forsterkerne jeg har hatt, nemlig at man må dra på litt for at det skal våkne til liv. Ikke helt ideell for spilling på peiskosnivå.
    Her denne erfaringen med Primare I21 ja, merker at den ved ca 20 og opp rocker mere (på B&W 602 s3).

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfart det samme med Primare I21. Sammenlignet med min Arcam A85 er det forskjell. Denne får frem mikrodynamikk på utrolig lave volum.

Så det kan være noe i å prøve en annen forsterker om du har muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frha
    Har erfart det samme med Primare I21. Sammenlignet med min Arcam A85 er det forskjell. Denne får frem mikrodynamikk på utrolig lave volum.

Så det kan være noe i å prøve en annen forsterker om du har muligheten.
    Hva slags prisnivå ligger Arcam A85 på? Og hvor får man kjøpt den?

Og hva slags lydbilde gir den? Liker det kalde/rene lydbildet til Primare og Hegel..

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mbst
    Hva slags prisnivå ligger Arcam A85 på? Og hvor får man kjøpt den?

Og hva slags lydbilde gir den? Liker det kalde/rene lydbildet til Primare og Hegel..
    Arcam Diva A85 kostet vel en 10 til 13.000 for en del år tilbake og var toppmodell i Diva-seien. Den ble erstattet av A90 Arcam Diva A90 - Tester - Lyd og Bilde som ny kostet 13 000.- for et par år siden før Diva-serien gikk ut av produksjon. FJM var/er en litt dyrere serie der de tidligere hadde FMJ A32 som toppmodell blant de integrerte (ca.17 000.- ny). Den igjen ble avløst av A38 Test av Arcam FMJ A38 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde som nå er toppmodellen blant 3 forsterkermodeller i den nye FMJ-serien Arcam HiFi and Home Cinema Systems. Det er HiFi-klubben som nå selger Arcam, men de har av en eller annen merkelig grunn kun valgt å kun ta inn "Solo-serien" som består av kvalitets- minianlegg. Dette er merkelig fordi FMJ-serien, i alle fall i mine øyne, er bedre produkter enn mye av det "Klubben" ellers har i prisklassen 10-20000. Men mange av de nevnte modellene dukker opp innimellom som svært gode kjøp på bruktmarkedet. Hvis du liker et "klart og åpent" lydbilde, så kan dette være en god løsning. Primare låter litt mørkere og "fetere", men fremhever ikke dynamikken i mellomtonen like bra syns jeg. (selv om Primare alt i alt er flotte produkter)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mbst

Hehe, lyd er ekstremt subjektivt. Primare har i mine øyne milevis fra et kaldt lydbilde !

Hegel derimot, er mer kjølig eg rent.

Arcam, mener jeg ligger ganske nær Primare i lydsignatur. En A85/90 kan funke bra på 1750'ene, men bedre enn i21 tviler jeg på.

Om du liker rent og ryddig lydbilde så vil jeg annbefale deg en brukt effektforsterker fra Tact/Lyngdorf 2175, finner du til ca 6K brukt. Har selv hatt denne på 1750 med godt resultat, holder høytalerene i jærngrep.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryston og Lyngdorf påstås å være relativt like når det gjelder å få frem dynamikk på også lave lyttenivå. SA1750 er ikke de mest dynamiske høyttalerne, så med I21 ville jeg bli overrasket om man fikk noe særlig dynamikk på lavt volum.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hvis du liker et "klart og åpent" lydbilde, så kan dette være en god løsning. Primare låter litt mørkere og "fetere", men fremhever ikke dynamikken i mellomtonen like bra syns jeg. (selv om Primare alt i alt er flotte produkter)
    Enig i denne beskrivelsen. Vil også legge til at på mine høyttalere graver Primare frem dybpass som Arcam ikke spiller og gir en helt annen morofaktor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •