Brum i effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Phalmar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brum i effektforsterker

Har en Muse effektforsterker som har brum i ringkjernetrafoen (se vedlagt bilde). Må den byttes eller skyldes dette støy på strømnettet?
    Støyen høres i høytallerne når jeg spiller musikk.
    Skruen i midten var litt løs men nå er den strammet uten at det gjorde noen forskjell. Det er filt på begge sider av trafoen så den ligger ikke mot chassi.
    Forforsterker og høytallere er koblet fra.
    Forsterkeren står i en jordet strømkontakt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phalmar
    Har en Muse effektforsterker som har brum i ringkjernetrafoen (se vedlagt bilde). Må den byttes eller skyldes dette støy på strømnettet?
    Skruen i midten var litt løs men nå er den strammet uten at det gjorde noen forskjell. Det er filt på begge sider av trafoen så den ligger ikke mot chassi.
    prøv med ikkejordet kontakt i stikken . Det kan være løsningen!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk og koble den til et ujordet stikk eller benytt en kabelforgreining uten gjennomgang for jord så får du avgjort om det er støy fra jordingen.

Dersom problemet vedvarer er det trafoen som støyer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet på ujordet kontakt men det var ingen forskjell. Samme brummingen.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du støy om du kobler fra signalkablene inn på forsterkeren?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har kun strømkabel koblet til akkurat no. Resten av anlegget er i et annet rom.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter du med trafostøy ja. Hvordan du løser dette, eventuelt om det er mulig uten å bytte trafo, vet jeg ikke. La ballen rulle... Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakk

En lite tips fra en ex radio/tv rep, kjøp en boks spray lakk blank, spray trafoen så godt du kan, la det tørke fullstendig(2 dager) og prøv igjen, dettte hjelper mot støy i viklinger.

Lykke til!!

Brgds Chiefoff

Newcomer oy5tein sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på støy. Dette er ikkje jordstrøm sidan det brummar mekanisk og også når kun forsterker er kobla på strømnettet.
    Det du slit med her er mest sansynleg DC spenning på nettet.

Mekanisk støy i ringkjernetrafoar kjem som oftast av at kjernen går i metning. I det kjernen i trafoen går i metning vil primærvindingen begynne å trekke kraftige strømspikerar to gangar per 50hz periode. Dette skapar for det meste mekanisk støy, men feltene som oppstår rundt ledningane kan og påvirke forsterkerkretsen og sleppe gjennom til høgtalarane. Ringkjernetrafoar over ca 400va går i metning med ca 0.1 -0.3 VDC.

Dette er noko som kan oppstå på alle strømnett dersom det er ein del gamle panelovnar og hårtørkerar i nabolaget som belastar ulikt i positiv og negativ halvperiode. Det var vanleg før å bruke koble inn ein diode på slikt utstyr for å få halv effekt. Resultatet er at nettet blir "skeivt".

Om du likar å modde litt kan du installere dcsperre. I praksis er dette ein elektrolyttkondis på 1000-2000uf 16v som du koblar i serie med eine primærledningen på trafoen. Du kan gjerne også verne denne kondisen med to diodar i paralell men i kvar sin retning slik at den maks kan få 0.6V over seg i kvar retning, men dette er ikkje egentlig nødvendig.

Då blir trafoen tyst. :-)

Ein meir avansert dc sperre kan du sjå i figur 3 her:
    Mains DC and Transformers

Edit: sjå heller på figur 8 i linken over

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke er noen elektriker, kan dette kjøpes ferdig?

Kan dette fungere?
    IsoTek Systems

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en som jakter på Brum…
    Mekanisk brum trodde jeg nærmest ikke eksisterte på ringkjerne trafo( Mulig bare ønske tenkning)
    Ville uansett sjekket hvordan oppførselen var hvis du fjernet trafo helt chassi (dvs ikke kontakt med chassi)
    Er det dempemateriale mellom chassi-Trafo og Trafo-MountPlate?
    Er det plast eller metall skrue som fester trafo-mount plate? ( noen må ha plast)

Elektrisk Brum er vanskelig,,,
    Men de fleste tilfeller skyldes de gamle kondensatorer eller feil plasserte el-lytter (nære varme kilder)
    Det skyldes også lange kabel strekk mellom likeretter/brokoplingen og videre til ”glatte” kondensatorene (store el-Lytter) .

Jeg ville sett nærmere på plassering og kabler..( ville nok hatt tilkoplet cd-spiller/forforsterker, ikke la inngangen stå åpen)(har litt med inngangs impedansen til din forsterker)

Hvis du har muligheten å levere den tilbake vært det første jeg har gjort.

Så hvis du har kunnskap og utstyr til modifikasjon, ville jeg vurdert plassering av Likeretter og lytter. Videre med dc-sperre og andre type filtre..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å skille mellom to brum-fenomener som her "sauses" litt sammen.

De har nemlig forskjellig årsak:

1) Akustisk/mekanisk 50Hz brum som høres når forsterkeren kun er tilkoblet power, skyldes trafoen, festingen/dempingen av denne, eller defekter på elnettet som DC.

2) Brum i høyttalerne når forsterkeren er frakoblet kilde er som regel 100Hz rippel på DC spenningen fra elektrolyttene som sitter på utgangen av poweret. Disse elektrolyttene skal i tillegg til å være strømreservoar også glatte ut / filtrere spennningen, som etter likrettingen har et kraftig 100Hz rippel.

Tiltak:

1) Demping og innfesting høres det ut som du har sjekket. Sjekk at dempematerialet ikke er blitt stivt av varme/elde. Prøv å endre litt på dempingen, legg på feks tykkere gummi, og varier strammingen på festebolten.
    Det man også kan prøve er å støpe inn plastmateriale i midthullet (untatt skruehullet), slik at dette blir fyllt opp og demper vibrasjoner. Man kan også putte trafoen inn i en kapsling og fylle opp hele hulrommet, med slik spesialplast. Dette kalles "potting" av trafoen.
    Du kan også forsøke å måle om det ligger en DC komponent på elnettet ditt. Dette er en feil som skal rettes av elektriker/netteier.

2) Denne er enklere. 100Hz DC rippel skyldes som regel alltid defekte/tørre elektrolytt kondensatorer. Hovedårsakene til uttørkingen er elde og varme. Du skriver ikke noe om alder, men den ser ut som den har noen år på baken, og har sikkert en viss arbeidstemperatur.
    Jeg ville byttet de store elektrolyttene, og de mindre på kretskortene. Da er du nesten garantert kvitt brum i høyttalerne.
    Jeg ser de store er 10 000µF 100V. Du får slike med skrueterminaler på elfa.se til en grei pris. Pass på å få riktig spenningsverdi !
    Jeg skal snart gjøre en slik jobb på en Zapsolute, men der blir det dyrere for den har 130 000µF pr kanal

Lykke til med fiksingen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lilten kommentar angående jordsløyfer / jordstrømmer:
    De kan også være opphav til 50Hz brum. En enkel måte å eliminere denne årsaken er å koble fra alt annet enn power og høyttalere. Da finnes det ingen lukket sløyfe som evt jordstrømmer kan gå i.
    Ser at du allerede har gjort dette, så jordsløyfe kan man se bort fra i dette tilfellet.

Newcomer oy5tein sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    snipp..
    Du kan også forsøke å måle om det ligger en DC komponent på elnettet ditt. Dette er en feil som skal rettes av elektriker/netteier.
    ..snapp
    Kva kan ein elektriker gjøre for å fikse DC på nettet uten å forby hårfønerar og panelovnar i nabolaget? :P

Det har alltid vert og vil alltid vere varierande dc på nettet :-)
    Min haldning er at konstruksjonar med ringkjernetrafo bør handtere dette sjølv.

Eg kan anbefale ein softstartmodul med dc-sperre dersom det er plass i kabinett:
    NewClassD Soft Start

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok med forsterkeren til en jeg kjenner som bor noen km unna. Men fikk samme brumme lyd.

Dempingen rund trafoen er mjuk og fin, testet den også ved å løfte den ut. Så det er nok trolig ikke mekanisk.

Nå har forsterkeren noen år på baken som bønna antyder. Den er sikkert 15 år gammel. Det kan være kondensatorene trengs å byttes ut. Men det spørs om det lønner seg å fikse den. Synd fordi den gir fin og ren lyd (-litt brum).
    Det blir vel i underkant av 1000,- i deler + arbeid.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok med forsterkeren til en jeg kjenner som bor noen km unna. Men fikk samme brumme lyd.

Dempingen rund trafoen er mjuk og fin, testet den også ved å løfte den ut. Så det er nok trolig ikke mekanisk.

Nå har forsterkeren noen år på baken som bønna antyder. Den er sikkert 15 år gammel. Det kan være kondensatorene trengs å byttes ut. Men det spørs om det lønner seg å fikse den. Synd fordi den gir fin og ren lyd (-litt brum).
    Det blir vel i underkant av 1000,- i deler + arbeid.
    Klart det lønner seg, hvis du er fornøyd med lyden !
    Elfa.se:
    De 2 store lyttene: 500,-
    De små estimeres til 100,-
    Jobben med å skifte de store er jo en ren skrujobb du kan gjøre selv.
    Kan du lodde er det bare å skifte de andre også.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattern har en gammel Quad effektforsterker, og der brumma det både i ampen med bare stikka i ujorda og jorda kontakt, + at det brumma i høyttalerne når dem var tilkobla, og jeg sendte den på service for et par år sida og fikk bytta begge kondensatorene som sitter der, og vips, så ble dette borte.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa er tom for 100uf aksial i kort lengde. Levering 25.03.10.
    Skal prøve å registrere meg hos Farnell. De har alt på lager.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCAudio selger ferdig DC filter....men det hjelper sikkert om du skifter kondensatorer, som de andre skriver.
    Muse er veldig fine forsterkere, ekstremt undervurderte her til lands faktisk....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    LCAudio selger ferdig DC filter....men det hjelper sikkert om du skifter kondensatorer, som de andre skriver.
    Muse er veldig fine forsterkere, ekstremt undervurderte her til lands faktisk....
    Det at han tok med seg forsterkeren til en annen og fikk samme brum der svekker teorien om DC på strømnettet.

Tipper bytting av lytter gjør susen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •