reciever + effektf. eller kun dyrere reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer DKH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

reciever + effektf. eller kun dyrere reciever?

Sitter og tenker på å bytte ut min nåværende Onkyo SR-606 i en kraftigere og større reciever.
    Men rundt dette er jeg litt usikker på hvilket valg jeg skal gjøre (og da i hvilken klasse jeg skal se meg om i).
    Jeg har tenkt på to valg:
    1) Se i klassen rundt 10000,- på forsterkere som Denon 3310 og Onkyo 1007, og så legge til en effektforsterker alá Rotel 1562 eller XTZ Class-AP100.
    2) Se på en reciever i klassen 15000, som f.eks. Pioneer lx82 (som ligger til denne prisen på netshop).

Jeg sitter i dag med Dali Concept 6 som fronter, concept 1 bak og concept center. En eventuell oppgradering senere vil bli i "klassen" B&W CM5 eller Dali mentor menuet.

Viktig i denne sammenheng er at jeg bruker recieveren omtrent 70% til musikk og 30 % til film. Derfor er det meget viktig å velge det som vil bli best på musikk i stereo.

Og et lite ekstraspørsmål: hvis jeg går for alternativ 1, vil det da være det samme om jeg går for en litt billigere reciever som onkyo 807, eller vil jeg merke stor forskjell opp til 1007? (tenker da på hvis effektforsterker er tilkoblet frontene ved musikk i stereo)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i nøyaktig samme situasjon. Oppgraderte receiver til Denon 4310 for å få bedre lyd i stereo. Og det ble det jammen også. Men jeg valgte dyrere receiver kun fordi jeg ikke hadde nok goodwill på hjemmebane for å innføre en gadget til i tv benken. Men hadde jeg hatt frie tøyer ville jeg valgt en separat effekt forsterker. Det er jo mye mer fleksibelt. Men det er vel slik at preampen i receiveren har en del å si også.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs nok litt på hvilke høytalere du ender opp med - Dali f.eks er vel ikke så tunge å drive,så en god reciver driver vel disse bra alene!
    Kjøpte selv en Rotel 1562 for å drive mine Monitor Audio RS6,men den ble solgt igjen da min Pio LX 51 faktisk gjorde en bedre jobb alene!
    Så jeg vil påstå at en LX 82 er et særdeles godt alternativ! Den fikk vel også VELDIG god omtale for sine musikalske egenskaper i stereo - ser du spiller mye musikk!
    Du skal ha rimelig vanskelige høytalere for at den ikke gjør jobben tilfredstillende,og da må du etter mitt skjønn sikte vesentlig høyere enn Rotel 1562 for å få et løft i lyden!
    Vil påstå det er litt oppskrytt,og nærmest en "motesak" at man på død og liv må ha effektforsterker i et hjemmekino oppsett!
    Men som sagt - det kommer selvsagt an på både reciver og høytalerne!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Vil påstå det er litt oppskrytt,og nærmest en "motesak" at man på død og liv må ha effektforsterker i et hjemmekino oppsett!
    Det henger vel igjen fra tidene der receivere stort sett gjorde det dårlig i stereo.

En receiver til over 8-9000 vil vel gjøre det vel så bra, som en stereoforsterker til halve prisen tror jeg da.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok få receivere i folkelig prisklasse som kan matche Rotel RB-1562. Jeg selv kjører en billig receiver og effekt i alle kanaler og synes det fungerer meget bra.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er nok få receivere i folkelig prisklasse som kan matche Rotel RB-1562. Jeg selv kjører en billig receiver og effekt i alle kanaler og synes det fungerer meget bra.
    Nå spørs det hva du mener med "folkelig" prisklasse da??
    Har hatt en sånn RB1562,og den ble solgt fordi en reciver til 9k (Pio LX51) spilte bedre i mine ører, på mine høytalere og i mitt rom BASTA BOM!!
    Både penere og høyere og med bedre trykk i bassen i stereo!
    Kan vel selvsagt komme i den situasjon at reciveren tappes før for krefter i krevende filmscener med masse lyd i alle kanaler nå,enn da jeg hadde effekt på fronter,men da snakker vi om volum langt over mitt normale lyttevolum!
    Har ingen problemer å kjøre filmscener på opp mot 110 db,og det holder hvertfall i lange baner for min del
    Og med to kanaler i drift,og med evt. biamping,så er en RB1562 ikke i nærheten av å yte det samme som f.eks en LX82,som var en aktuell kandidat her - det er hvertfall helt garantert!
    Det er da vel bare å se på spes det!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX-82 kan også biampes slik at du kan bruke fire av kanalene til å drive frontene hvis du bare skal ha 5.1.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig å oppfatte forvrengt lyd med lite kontroll på bassen som høyere en ren og kontrollert lyd.

EDIT: Men når det er sagt så er vel 51'en rimelig kraftig?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er vanlig å oppfatte forvrengt lyd med lite kontroll på bassen som høyere en ren og kontrollert lyd.

EDIT: Men når det er sagt så er vel 51'en rimelig kraftig?
    Og hvorfor skal ikke en LX 82 med 7x 140w i biampmodus ha like god kontroll som Rotel RB1562 på 2x100W??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor skal ikke en LX 82 med 7x 140w i biampmodus ha like god kontroll som Rotel RB1562 på 2x100W??
    Jeg har ikke sagt det. Men som nevnt et utall ganger på forumet her så er ikke watt (på papiret?) alt som teller. Men 82'en er sikkert kraftig nok den.

EDIT: Er det 7x140watt i 7 kanaler eller i 2 kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer LX 82 ser ut til å være en veldig god receiver, og det er jeg sikker på at den er. Men 140 watt pr kanal er likevel helt urealistisk.
    Jeg synes imidlertid at Rotel RB1562 virker for liten til å være noe særlig oppgradering av kraft, med sine spe 5,6 kg.

Da blir det helt andre boller med f.eks Nad C275 til 7.000,-

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en måling av forrige modell LX81!
    Sound & Vision Magazine - Pioneer Elite SC-07 A/V receiver

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Pioneer LX 82 ser ut til å være en veldig god receiver, og det er jeg sikker på at den er. Men 140 watt pr kanal er likevel helt urealistisk.
    Jeg synes imidlertid at Rotel RB1562 virker for liten til å være noe særlig oppgradering av kraft, med sine spe 5,6 kg.

Da blir det helt andre boller med f.eks Nad C275 til 7.000,-
    Grunnen til at 1562 bare veier 5,6 kg,er at det er en klasse-D forsterker,så det kan ikke sammnlignes direkte med en A/B forsterker!
    At 140 W per kanal er noe urealistisk er vel så,men så er det vel ganske urealistisk at du har behov for like mye power til alle kanaler samtidig også??

Med to kanaler i drift til musikk,burde det vere nok kraft for de aller fleste med normale stuer - og særlig hvis man har sub i tillegg,noe de fleste har!
    Skal man fylle en kinosal blir det vel en annen sak!

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til at målingen er gjort med 1KHz påtrykt, ikke hele det normale frekvensregisteret 20Hz-20KHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale deg receiver + effekt basert på egne erfaringer.
    Har selv en v1800 og fikk for ett par dager siden tak i ett par midgard oberon 6.1 som jeg koblet til.Har enda ikke fått spilt skikkelig høyt og testet ordentlig men på vanlig moderat volum på musikk hørte jeg stor forskjell på tyngden og fylden i lyden med en gang.Det var tydelig at v1800`ns 7x130w i bi amp modus hadde veldig godt av litt mer dra hjelp fra midgard på mine DM684.

(I morgen er det forøvrig skikkelig testing siden kone og barn skal bort )

Har også hørt en dyr receiver (yamaha z7) på klipsch rf82 med og uten disse midgard blokkene og jeg hadde ikke vært i tvil.Receiver og effekt i tillegg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Legg merke til at målingen er gjort med 1KHz påtrykt, ikke hele det normale frekvensregisteret 20Hz-20KHz.
    Ja ser det,uten at jeg vet hvor mye det betyr hvis man "oversetter" det til en sånn måling!
    Noen som har peiling på dette?
    Men den øker da fra 154W 8ohm til 262w i 4 ohm da,med to kanaler i drift,så da er den jo rimelig strømsterk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX81 er målt av hifi og musikk til 200Watt i 8 ohm og over 350 Watt i 4 ohm. PIoneer sine ICe synes å gi ENDA mere her i Europa med høyere spenning Samme med susano som har maks trekk på 1,5kw i statene mens den er målt til 2,5kW i Europa maks trekk. Den gir for 249 og 480 Watt i 8 og 4 ohm iflg Hifi og musikk. Så er ganske mye effekt i dagens recivere. De fleste ICE modulene klarer ca 20-29A noe som er mindre enn gode AB forstkerere. ICE modulene som jeg antar at LX7 og LX8 er bassert på er oppgitt til 7X63 Watt alle kanaler derevet 20-20000 HZ 8 ohm <0.1%THD. og Nominal Power
    <0.1% THD+N, 8Ω, 20Hz-20kHz Two channel driven FTC 150 Watts

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    LX81 er målt av hifi og musikk til 200Watt i 8 ohm og over 350 Watt i 4 ohm. PIoneer sine ICe synes å gi ENDA mere her i Europa med høyere spenning Samme med susano som har maks trekk på 1,5kw i statene mens den er målt til 2,5kW i Europa maks trekk. Den gir for 249 og 480 Watt i 8 og 4 ohm iflg Hifi og musikk. Så er ganske mye effekt i dagens recivere. De fleste ICE modulene klarer ca 20-29A noe som er mindre enn gode AB forstkerere. ICE modulene som jeg antar at LX7 og LX8 er bassert på er oppgitt til 7X63 Watt alle kanaler derevet 20-20000 HZ 8 ohm <0.1%THD. og Nominal Power
    <0.1% THD+N, 8Ω, 20Hz-20kHz Two channel driven FTC 150 Watts
    Ja og utfra dette så burde det vel ikke vere noen oppgradering å hekte på et klasse-D effektrinn (rotel RB1562 som nemt her) på 2x 100W??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden effekten øker jo færre kanaler du bruker så kan jo en 1562 brukes på surround. Da vil du få mer til front og senter. Men har du en liten receiver med endel mindre kraft enn LX82 så vil jeg tro at det er forskjell på bare receiveren og en 1562.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og utfra dette så burde det vel ikke vere noen oppgradering å hekte på et klasse-D effektrinn (rotel RB1562 som nemt her) på 2x 100W??
    Hvis du har overnevnte recivere NEI. Men har en liten reciver så vil det nok ha noe å si . Recivere i nedre mellom klasse(RXV565,607) har skjelden mere enn 70Watt alle kanaler drevet i 8 ohm.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •