reciever + effektf. eller kun dyrere reciever? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis du har overnevnte recivere NEI. Men har en liten reciver så vil det nok ha noe å si . Recivere i nedre mellom klasse(RXV565,607) har skjelden mere enn 70Watt alle kanaler drevet i 8 ohm.
    Og knapt nok det. Det er en link til en test her inne et sted og der var bl.a. AVR255 og RX-V663 med. 255 var den eneste som ytte den effekten den var oppgitt med. 663'en er oppgitt til 7x95watt, men yter bare 7xnoen-og-30watt. Derfor har jeg effektforsterker til min 663.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis du har overnevnte recivere NEI. Men har en liten reciver så vil det nok ha noe å si . Recivere i nedre mellom klasse(RXV565,607) har skjelden mere enn 70Watt alle kanaler drevet i 8 ohm.
    Da er vi enige da
    Solgte som sagt igjen min RB1562 da den ikke ga noe løft i lyden i forhold til min min LX 51! Så hvis det skal bli en oppgradering i forhold til de recivere som trådstarter nevnte,så mener jeg han må ha ett kraftigere effekttrinn enn den Rotelen (RB1562) han nevnte!
    Og jeg mener at nye recivere fra 10k og oppover langt fra er så dårlige som enkelte vil ha det til! Har man normalt lettdrevne høytalere i ca samme prisklasse,og en el to gode suber,så spiller det da vitterlig med et langt høyere nivå enn jeg orker å se en hel film med hvertfall
    Men som jeg skrev tidligere - har man et stort rom,og veldig tungdrevne høytalere så kan et effekttrinn selvsagt gjøre susen!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer DKH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode og utfyllende svar og tanker! Frister å gå for klassen rundt 15000,- og se/høre på Pioneer lx82 og Onkyo nr-3007. Men forstår det også som at Onkyo nr-1007/Pioneer lx52/Denon 3310 vil være gode steg opp fra min nåværende Onkyo 606.
    Grunnen til at jeg lurte på dette med effekttrinn var i grunn det jeg leste fra denne karen på minhembio.com, hvor det virker som xtz class-ap 100 førte til et steg opp i lydkvalitet fra Pioneer lx81. For min del ville i dette tilfellet lx-82 vært litt overkill, og jeg kunne heller valgt lx52/onkyo-1007.

Men til det lille ekstraspørsmålet: Nå virker det riktignok mest fristende å gå for kun en reciever alá Onkyo3007/Pioneer 82, MEN hvis det skulle bli en litt rimeligere reciever sammen med f.eks. nevnte XTZ class-ap100, ville jeg da vært like tjent med en Onkyo 807 som en 1007? Da jeg allikevel ville brukt XTZ i stereo. Eller er det stor forskjell i forforsterkerne i modellene som koster rundt 10000 fra de som ligger rundt 7-8000?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du vurderer lx52 eller forsterkere fra andre merker så kan det være greit å få med seg at LX72/82 (og 71/81) er klasse D forsterkere med ICE-moduler så det er helt andre forsterkere enn f.eks lx52.

Personlig synes jeg lydkvaliteten er helt overlegen i Pioneer SC-LX81 - så er lydkvaliteten i fokus bør LX72/82 vurderes. At det er mye kraft er naturligvis en bonus - men det er tidvis et noe overdrevent fokus på dette med power - de fleste av oss spiller i praksis på et lydnivå hvor det ikke er mange wattene i bruk. Det som suger mest effekt er jo bassen, og vi har vel alle aktive subber?
    --
    Thorbjørn

Newcomer DKH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig Hybris - er ikke ute etter å spille så veggene rister, er kun kvalitet i lyden jeg er ute etter Takk for svar. Frister jo å gå for en lx82 hvor jeg får "alt i 1 pakke". Er fan av at ting ikke tar unødvendig stor plass.

Ble bare litt usikker da jeg leste det jeg linket til over, i tillegg til dette fra samme person på forumet på samme side:
    "Tror ni att det kan bli ett slutsteg AP 100 är en stor förbättring jämnförelsevis med steget i LX 81? Pioneer maskinen är ju ganska så dyr trots allt.
    Kan inte riktigt bestämma mig, man vill ju ha en förbättring så att säga.
    Det tråkiga med ett 2 kanalssteg är ju att man tappar klangen när man kör bio! Men som sagt jag lyssnar 70 % på musik 30 % bio så för mig är musik viktigast.
    Vad tror ni om detta steg? Kan det låta bättre än med Pioneer Ice steg?
    "

"Svarar på mitt egna inlägg, och kan bekräfta att XTZ Class AP 100 låter helt underbart!
    Spelar enl mig på en helt annan nivå än mina ice power steg i Pioneer stärkaren.
    För pengen OTROLIGT BRA!
    "

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DKH - Det er lett å la seg overbevise om at forskjellen er større enn den er når man har kjøpt en ny skinnende komponent. Knutinh postet nylig link til fenomenet: (Post-purchase rationalization - Wikipedia, the free encyclopedia) - gjerne ispedd en dose placebo

XTZ-forsterkeren er sikkert fin den, og det varierer sikkert litt hva som funker for forskjellige folk og forskjellige komponenter - men jeg gikk fra ekstern DAC og Electrocompaniet AW-250 til kun SC-LX81, og synes det låter minst like bra.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    DKH - Det er lett å la seg overbevise om at forskjellen er større enn den er når man har kjøpt en ny skinnende komponent. Knutinh postet nylig link til fenomenet: (Post-purchase rationalization - Wikipedia, the free encyclopedia) - gjerne ispedd en dose placebo

XTZ-forsterkeren er sikkert fin den, og det varierer sikkert litt hva som funker for forskjellige folk og forskjellige komponenter - men jeg gikk fra ekstern DAC og Electrocompaniet AW-250 til kun SC-LX81, og synes det låter minst like bra.
    Ja det sier jo litt
    Lurer litt på en sånn LX 71/72-81/82 selv jeg,fordi jeg har en som vil kjøpe min LX 51!
    Men sitter å lurer på om det virkelig er verdt de ekstra pengene,og om det blir noen merkbar forskjell på normale lytevolumer?
    Og om det er noe forskjell å prate om fra LX71 og til LX 82??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo når du skal få ørene til å blø at det er kjekt med ekstra effekt. Tror ikke at Yamaha 663'en min hadde likt Terminator Salvation på MV 0 alene gitt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan: Tja, ikke godt å si. 72 og 82 bruker samme forsterkermoduler så der er nok lyden veldig lik.

Gurba: Ja, alle må jo vurdere sitt eget behov og handle ut fra det. Spiller man jevnlig på blødende ører-nivå er det jo fornuftig å handle noe med endel effekt. Jeg spilte Transformers på MV -4dB her (da outputtet XTZ 10"eren 104dB på pulse-test scenen), og en biampet LX81 klarte da å holde koken med mine 804s (pluss surroundhøyttalerne naturligvis) hvertfall. Rett nok med crossover på 100hz da, så forsterkeren er jo avlastet endel.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Da er vi enige da
    Solgte som sagt igjen min RB1562 da den ikke ga noe løft i lyden i forhold til min min LX 51! Så hvis det skal bli en oppgradering i forhold til de recivere som trådstarter nevnte,så mener jeg han må ha ett kraftigere effekttrinn enn den Rotelen (RB1562) han nevnte!
    Og jeg mener at nye recivere fra 10k og oppover langt fra er så dårlige som enkelte vil ha det til! Har man normalt lettdrevne høytalere i ca samme prisklasse,og en el to gode suber,så spiller det da vitterlig med et langt høyere nivå enn jeg orker å se en hel film med hvertfall
    Men som jeg skrev tidligere - har man et stort rom,og veldig tungdrevne høytalere så kan et effekttrinn selvsagt gjøre susen!!
    Jeg vurderer selv det samme. Oppgradering av reciever eller legge til effekt på min eide Pioneer LX50. Men jeg har utgangpkt i film. Jeg hadde kanskje sett for med en Emotiva XPA-5...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Torolan: Tja, ikke godt å si. 72 og 82 bruker samme forsterkermoduler så der er nok lyden veldig lik.

Gurba: Ja, alle må jo vurdere sitt eget behov og handle ut fra det. Spiller man jevnlig på blødende ører-nivå er det jo fornuftig å handle noe med endel effekt. Jeg spilte Transformers på MV -4dB her (da outputtet XTZ 10"eren 104dB på pulse-test scenen), og en biampet LX81 klarte da å holde koken med mine 804s (pluss surroundhøyttalerne naturligvis) hvertfall. Rett nok med crossover på 100hz da, så forsterkeren er jo avlastet endel.
    Det er nok mer enn stor forskjell på en LX81 og en RX-V663 og da. Jeg ser at behovet for effekt er mindre med en kraftig forsterker. Men 663'en kan ikke betegnes som kraftig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Jeg vurderer selv det samme. Oppgradering av reciever eller legge til effekt på min eide Pioneer LX50. Men jeg har utgangpkt i film. Jeg hadde kanskje sett for med en Emotiva XPA-5...
    Spørs jo litt på hva slags høytalere du bruker også da??
    Nå har vel ikke LX 50 flust med hdmi innganger heller da,så det er kanskje noe å ta med i vurderingen også??

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer? Hva er forbedringene fra LX81 til LX82?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Ikke så mye såvidt jeg forstår. samme forsterkerdel hvertfall. men det er vel muligens noen tekniske endringer. en ekstra hdmi-inngang og slikt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Mener å ha lest at MCACC er blitt ennå bedre påLX82!
    Andre kan kanskje bekrefte dette??
    Ellers vet jeg rett og slett ikke!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX7/82 har visst fått noe som heter optium mode som er noe lignende dynamic EQ som audyssey har, gir mer bass / bedre tale / etc på lavere nivåer. Også har den PQLS (anti-jitter) på HDMI-inngangene.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før lx82 kom, hadde verken lyd og bilde eller whathifi noe å kritisere lx81 for, og den fikk 5 av 5 stjerner i whathifi. I ettertid, se på linkene...
    Whathifi har forandret karakteren fra 5 til 4, mens lx81 har bedre karakter i lyd og bilde enn lx82...

Pioneer SC-LX82 Home cinema amplifier review - from the experts at whathifi.com
    Pioneer SC-LX81 Home cinema amplifier review - from the experts at whathifi.com

Fullspekket kraftkar - Lyd og Bilde
    Hjemmekinoens muskelbunter - Lyd og Bilde

Skulle jeg kjøpt ny reciever, ville jeg nok gått for lx81 eller onkyo-5007...

Newcomer DKH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg nok litt overbevist om at det beste for meg ville vært å gått for en kraftigere reciever med en gang, uten ekstra effektforsterker. Det som nå ble et "problem" for meg, er alt jeg de siste dagene har lest om hdmi 1,4. Plutselig er jeg litt usikker på om det er noe smart å se etter/kjøpe reciever nå. Hvis 2010's recievere kommer med hdmi 1,4 (som er kompatible med 3d), vil jo disse være langt mer fremtidsrettede en dagens recievere. Og er vel kanskje da en stor fare for at lx82 blir fort utdatert...

Vil ikke gjøre noe "tabbe-kjøp" hvis jeg legger 10-15000 i en forsterker...

Noen som har noen tanker om Pioneer vil inkludere HDMI 1,4 i sin neste serie, og eventuelt hvor stort prishopp det blir på disse?

Tusen takk for all informasjon jeg har fått forresten!!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet ville jeg kjøpt en kraftig reciever fremfor en effekt. Onkyo topp-reciverne er jo dumpet noe ekstremt i pris siste uken(e). Tror disse vil være en god investering. Jo dyrere reciever du velger, desto bedre pre får du. Og det bør ikke undervurderes på musikk.

Må vel nesten også kunne anbefale H/K til Consept. Disse har jo også villt mye kraft og låter tøfft på rock og pop. Denon vil nok også kunne bli en god match, men syntes ikke min 3808 er spessielt bra på stereo. Blir liksom ikke noe stort lydbilde, men bra med detaljer.

En løsning du også bør kikke på er liten reciever og en god integrert forsterker med HT-bypass. Hegel H100 er nok et godt alternativ til dine Concept, men ser den er satt opp til 16k igjen (den lå på 12k for en liten stund siden). Fordelen med siste løsning er at du får et MYE bedre oppsett i stereo. På film brukes da forsterkeren som en ren effekt. Nevnte H100 vil nok også bli en fin match på dine fremtidige CM5. Testet H200, altså storebroren til H100, på 805S og det låt supert. Masse detaljer og bra holografi.

Håper dette hjalp litt og ikke bare ga deg mer å tenke på. Har forøvrig en Parasound Halo A23 liggende og slenge. Om du bor i nærheten av Porsgrunn er det ikke noe i veien for å låne denne og se hva du syntes. Dette er dog en ren effekt. EDIT: Oslo er kansje litt langt unna. :P

Lykke til uansett.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Mener å ha lest at MCACC er blitt ennå bedre påLX82!
    Andre kan kanskje bekrefte dette??
    Ellers vet jeg rett og slett ikke!
    MCACC skal være bedre på LX82 og dette er grunn nok til at jeg skal bestille en LX82 for å prøve! Er spendt hva som er forskjellen. Har fått ok lyd i høytalerne nå å men vil selvsagt ha enda bedre!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •