Vurderer rørforsterker, hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer rørforsterker, hjelp?

Heisann! Helt ny på dette forumet, har ikke rukket å gjøre meg kjent, å med litt dårlig tid nå på morgenen satsa jeg på min første tråd istedenfor å søke meg frem til svar her

Snuser etter ny forsterker (egentlig nytt oppsett) Har per dags dato, Nad c375 / Dali ikon 5, men føler ikke at dette har nok å gi.

Har etter mye om og men bestemt meg for å gå i retning rørforsterker! Og her lurer jeg litt på hva man burde se etter! (kjøper i norge, gidder ikke importere8) så her kan noen tjene penger på meg hehe :-P) Vet ikke helt hvor mye jeg skal legge i dette men så for meg alt fra 4-5000 og opp til 20 000, kjøper gjerne brukt! Det må også tildels se litt pent ut!

Blir nok ikke noe kjøp før ut mot februar / mars måned, da jeg bruker utrolig lang tid på å tenke igjennom før jeg handler! men kom gjerne med forslag uansett

Gjerne Tips til hva man burde matche dette med! (cd spiller, platespiller, HT, ect )

Mvh
    Ole

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin A 88-T/100T
    Copland CTA405
    Jolida
    MC
    Ayon
    Manley
    Prima Luna
    Melody
    Luxman

Finnes jo mye mer enn disse merkene da men hvilke høytalere er du ute etter?
    Klipsch!!!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet,

Skal forsterkeren brukes med høyttalerne du har i dag?
    Det er også fint om du sier noe om dine lydpreferanser og din musikksmak, sånn at det blir lettere å komme med en konkret anbefaling.

Dersom du har noen formening om du ønsker en integrert forsterker eller separate komponenter er det også til hjelp.

Skal de 20000.- rekke til bare forsterkeri eller skal det dekke hele oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! takk for svar. må beklage med dårlig informasjon!

20000 skal kun dekke forsterker. gjerne pre + effekt!

Hører på alt fra Beatles til Sonata Arctica (sist nevnte er jeg blod fan av for å ha sagt det :-P) så må være ganske *all round*

Foreløig skal det brukes på Ikon 5 men dette skal byttes ut fort som fy (da jeg håper på et helt nytt oppsett iløpet av våren / sommeren

Har en spennende Høyttalerkonstruksjon som jeg holder på å *pusse opp utsende på* Kjøpte de billig av en mister jeg kjenner som også holder til på forumet her. de skal ha Scan-Speak 2905-9900 diskant + 10" Scan-Speak Basser (husker ikke hva den het i farta men skal være ganske bra!) og Seas mellomtone. Dette låt ihvertfall meget bra i mine ører! ( testet med både densen forsterker og min Nad c375) så skal bruke denne høyttaleren forhåpentligvis!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye bra info i rørforsterkertråden her. Der mener jeg det er en liste over rørvennlige høytalere også.

Lykke til og velkommen til rørverden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Veldig mye bra info i rørforsterkertråden her. Der mener jeg det er en liste over rørvennlige høytalere også.

Lykke til og velkommen til rørverden.
    Hvilken tråd er rørforsterkertråden, prøvde å søke samt lete litt, men fant ikke noe.

Hadde vært veldig fint med en link...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fayelund
    Hvilken tråd er rørforsterkertråden, prøvde å søke samt lete litt, men fant ikke noe.

Hadde vært veldig fint med en link...
    Der er 3-4 tråder her under "Receivere/forsterkere" som omhandler forskjellige rørforsterkere. Noe info om egnede ht til rør - og hva som gjør en ht "rør-vennlig" kan også finnes om man leter/leser litt.

* Rørforsterkere vs rørforsterkere
    * Alternativer til Music Angel
    * Music Angel.. en god.....

osv.
    OBS! En del av trådene er litt "utvannet" med div. meningsutvekslinger av varierende "kvalitet" , men det får man bære over med. Mye nyttig info er det - ihvertfall innimellom

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiEntusiasten
    Har etter mye om og men bestemt meg for å gå i retning rørforsterker! Og her lurer jeg litt på hva man burde se etter! (kjøper i norge, gidder ikke importere8) så her kan noen tjene penger på meg hehe :-P) Vet ikke helt hvor mye jeg skal legge i dette men så for meg alt fra 4-5000 og opp til 20 000, kjøper gjerne brukt! Det må også tildels se litt pent ut!

Mvh
    Ole
    Først av alt: Velkommen til forumet.

Vedr. rørforsterkere - så er det 2 grunnleggende forskjellige veier til "målet":

a) Laveffekts- SingleEnded forsterkere.
    I effektområde 5 - 20 W. Disse benytter litt "eksotiske" rør som f.eks 300B, 845, 211 og 6c33. Enkelte har også høyere effekter, men dyyyyyrt". Disse forsterkerne "krever" i utgangspunktet ht med høy følsomhet for å "levere" litt lydtrykk - men du verden for en lyd det kan levere med riktig ht match.

b) PushPull forsterkere.
    I effektområde fra +/- 35W og oppover. Det er forholdsvis mange alternativer i effektområde 40 - 60W der det ofte benyttes KT88, EL34, 6550 effektrør.

Andre "koblingsvarianter" finnes også, men i grove trekk er det 2 retninger, som på sett og vis blir et grunnleggende for både forsterkerløsning og høyttalervalg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Først av alt: Velkommen til forumet.

Vedr. rørforsterkere - så er det 2 grunnleggende forskjellige veier til "målet":

a) Laveffekts- SingleEnded forsterkere.
    I effektområde 5 - 20 W. Disse benytter litt "eksotiske" rør som f.eks 300B, 845, 211 og 6c33. Enkelte har også høyere effekter, men dyyyyyrt". Disse forsterkerne "krever" i utgangspunktet ht med høy følsomhet for å "levere" litt lydtrykk - men du verden for en lyd det kan levere med riktig ht match.

b) PushPull forsterkere.
    I effektområde fra +/- 35W og oppover. Det er forholdsvis mange alternativer i effektområde 40 - 60W der det ofte benyttes KT88, EL34, 6550 effektrør.

Andre "koblingsvarianter" finnes også, men i grove trekk er det 2 retninger, som på sett og vis blir et grunnleggende for både forsterkerløsning og høyttalervalg.
    Hei! og takk opplysningene da ble jeg litt klokere! vet igrun ikke hvilken av de to *retningene* jeg trenger, da jeg ikke vet hvor følsom denne HT er.. men fikk beskjed av han jeg kjøpte den av at den ikke var tungdreven, hvis det er til noen hjelp!

Mvh

Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! og takk opplysningene da ble jeg litt klokere! vet igrun ikke hvilken av de to *retningene* jeg trenger, da jeg ikke vet hvor følsom denne HT er.. men fikk beskjed av han jeg kjøpte den av at den ikke var tungdreven, hvis det er til noen hjelp!

Mvh

Ole
    Om du skal beholde disse Ikon 5, så er en PushPull 50W+ nok retningen å gå
    De har en følsomhet på 88db > som er i den mer tungdrevne enden av skalaen, selvom det ikke sier hele sannheten. Aner ikke imp.kurve på disse.

At selger sier "ikke tungdreven", vel.... sier litt om Hi-Fi klubben kanskje:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal beholde disse Ikon 5, så er en PushPull 50W+ nok retningen å gå
    De har en følsomhet på 88db > som er i den mer tungdrevne enden av skalaen, selvom det ikke sier hele sannheten. Aner ikke imp.kurve på disse.

At selger sier "ikke tungdreven", vel.... sier litt om Hi-Fi klubben kanskje:-?
    My bad, mente den andre høyttaleren jeg fikk billig, hehe

Fra innlegg nr 4:

* Har en spennende Høyttalerkonstruksjon som jeg holder på å *pusse opp utsende på* Kjøpte de billig av en mister jeg kjenner som også holder til på forumet her. de skal ha Scan-Speak 2905-9900 diskant + 10" Scan-Speak Basser (husker ikke hva den het i farta men skal være ganske bra!) og Seas mellomtone. Dette låt ihvertfall meget bra i mine ører! *

Mvh

Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad, mente den andre høyttaleren jeg fikk billig, hehe

Fra innlegg nr 4:

* Har en spennende Høyttalerkonstruksjon som jeg holder på å *pusse opp utsende på* Kjøpte de billig av en mister jeg kjenner som også holder til på forumet her. de skal ha Scan-Speak 2905-9900 diskant + 10" Scan-Speak Basser (husker ikke hva den het i farta men skal være ganske bra!) og Seas mellomtone. Dette låt ihvertfall meget bra i mine ører! *

Mvh

Ole
    Har du noe peiling på delefilterkonstruksjonen i disse? Er ht opprinnelig noe selvbygg (etter spec av f.eks. Eltek), eller levert fra en produsent som byggesett? Uten å ha sett løsningen så kan det "lukte" litt tung last > dvs lav følsomhet, men det avhenger litt av filteret og da kan de jo også være ganske så linjære.
    Det går jo an å få hjelp til å måle ut alle data om ikke tidligere eier har noe.

Uten sammenlikning forøvrig, så har jeg hørt Response Grand på 22W SE (211-rør). De har noe tilsvarende elementbestykning og 86-87 db i følsomhet. Det låt veldig bra, men har sin begrensing i totalt lydtrykk.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger iallefall en Sonic Frontiers Power 2 på Hifisentralens bruktbørs. Den er på 110watt med 4 x KT88 per kanal. Men den blir av mange regna som å være kjedelig, siden den er fullstendig nøytral. Men, muligens fordi den hverken legger til eller trekker fra. Den burde i høyeste grad være kraftig nok for IKON.
    16500,- virker som en grei pris.
    Ser også at noen skal selge en Antique sound labs rør-pre for 2750,- der.

Som sagt kan det bli kjedelig for deg som liker metal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe peiling på delefilterkonstruksjonen i disse? Er ht opprinnelig noe selvbygg (etter spec av f.eks. Eltek), eller levert fra en produsent som byggesett? Uten å ha sett løsningen så kan det "lukte" litt tung last > dvs lav følsomhet, men det avhenger litt av filteret og da kan de jo også være ganske så linjære.
    Det går jo an å få hjelp til å måle ut alle data om ikke tidligere eier har noe.

Uten sammenlikning forøvrig, så har jeg hørt Response Grand på 22W SE (211-rør). De har noe tilsvarende elementbestykning og 86-87 db i følsomhet. Det låt veldig bra, men har sin begrensing i totalt lydtrykk.
    Hei, jeg har ikke mye peil på delefilteret! Men det er eksternt delefilter i stygg nesten ødelagt kasse (driver å pusser den opp!) men jeg kan ta bilde når jeg kommer hjem hvisdet er tl noen hjelp ? :-D Det jeg vet: Er en høyttaler bygget av frode steen (mannen bak euforia), de veier alt for mye (nesten 150kg pr HT, og jeg synes de låter ganske bra, ihvertfall i forhold til Ikon5 :-P

Mvh

Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har ikke mye peil på delefilteret! Men det er eksternt delefilter i stygg nesten ødelagt kasse (driver å pusser den opp!) men jeg kan ta bilde når jeg kommer hjem hvisdet er tl noen hjelp ? :-D Det jeg vet: Er en høyttaler bygget av frode steen (mannen bak euforia), de veier alt for mye (nesten 150kg pr HT, og jeg synes de låter ganske bra, ihvertfall i forhold til Ikon5 :-P

Mvh

Ole
    Ja, da er det som jeg "mistenkte" en konstruksjon" med røtter i Eltek (nå Dynabel). Da budre det være enkelt å få tak i alle data.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •