16ampere vs max 5000w effektforsterker??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb 16ampere vs max 5000w effektforsterker??

kan min forsterker få forlite strøm fr sikrings skapet ?

du skjønner jeg lærte noe nytt i dag:

230v(standar i hus i norge) x 16a(ameren på sikringen som er på mitt rom) = 3680watt

kan min forsterker få forlite strøm da siden det ikke kommer mer strøm til romme mitt en forsterkeren klarer, siden det står jo max 5000w input på baksiden av den ?

vet ikke om det kom litt uklart ut, men håper ihvertfall noen fårstår

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke den klarer å knekke en 16amp kurs. Sjekk hvor mye strøm den trekker fra nettet. Skal å stå ved nettkabelen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde den ikke fått nok strøm hadde sikringa ryket. Så enkelt er det. Mao den trekker ikke 3680watt. Og mest sannsynlig ikke noe i nærheten av det heller da jeg tviler på at du har en dedikert 16amp kurs kun til den forsterkeren.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hadde den ikke fått nok strøm hadde sikringa ryket. Så enkelt er det. Mao den trekker ikke 3680watt. Og mest sannsynlig ikke noe i nærheten av det heller da jeg tviler på at du har en dedikert 16amp kurs kun til den forsterkeren.
    ahaa, ja men! vis den e varm, altså vis æ har spilt høyt i 5 min for.eks, å slår den av å på, så går sikringa når æ slår den på

men va igrunn ikke det æ tænkte på øøh.. hmm.. kan fårsterkern yte mer vis æ putte inn ei større sikring i sikrings skape i gangen sån at romme mitt får mere strøm

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du putter inn en større sikring enn det anlegget er beregnet for og det er noe galt et sted så brenner du ned huset.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    ahaa, ja men! vis den e varm, altså vis æ har spilt høyt i 5 min for.eks, å slår den av å på, så går sikringa når æ slår den på

men va igrunn ikke det æ tænkte på øøh.. hmm.. kan fårsterkern yte mer vis æ putte inn ei større sikring i sikrings skape i gangen sån at romme mitt får mere strøm
    Har du lov til å ha så mye større singring til vanlig rom enn 16a?
    Du må vell gjerne ha større tversnitt på ledningene i husveggen og kansje?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det er vel særdeles tvilsomt at du klarer å spille så høyt at du forbruker 3600W i middeleffekt.
    La oss si 1500 - 2000 W utgangseffekt. Det må ganske mye høyttalere til for å tåle dette.
    Spisseffekter (dynamisk effekt) belaster ikke strømnettet direkte, det er det kondensatorene i forsterkeren brukes til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

¨
    Hvis du skulle gjort det, må du se hva slags kabler som går fra skapet til det rommet! Størrelse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten så er det ikke wattene som tar sikringen, men startstrømmen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - dette hørtes ut som en takløftende bekymring. La oss si at trådstarter faktisk trekker 3.680 Watt fra nettet for å omsette til lydenergi. Med tap i forsterkeren skulle dette kunne bli rundt 500 kontinuerlige Watt i hver kanal - i stereo. Hvilket tilsier et lyttevolum på rundt 115 dB - pluss/minus noen dB, avhengig av følsomhet og lytteavstand.

Da snakker vi minst høyt rockekonsertnivå - kanskje t.o.m. en smertefull lytteopplevelse. Og forlengst forbi det nivået som ørene har godt av - på dette nivået er man garantert hørselskader på bortimot no time.

Sånn sett er det ikke ueffent hvis sikringene skulle ryke før trommehinnen gjør det. Men det er som Gurba sier: Det skal godt gjøres at kontinuerlig musikk tar knekken på sikringene i sikringsboksen - hvis de ryker, er det gjerne startstrømmen som er synderen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så må en jo ta med i regnestykket att en kan trekke ut 1,4ganger merkestrøm`en i en time før sikkringen ryker å på nyere automater og 1,7 på eldre glass sikkringer...

10A glass skal tåle 17A i en time før den ryker.. altså 17 x 225 = 3825W
    16A glass skal tåle 27A i en time før den ryker.. altså 27 x 225 = 6120W

men så lenge en klarer å slå på forsterker`n uten att noe sikkringer spretter ut så skal det godt gjøres å få de til å hoppe ut ved å spille..

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste er hvis den ikke har softstart så kan den knekke noen automater med B karakteristikk, men det gjelder de fleste forsterkere med noe maskulin størrelse

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker å tro at min Rotel er litt maskulin, men den tar ikke 10A sikringen den deler med kjøkkenet og TV'en og 2 sub'er+++. Men det skal sies at lyset blinker i takt med bass-slagene når jeg drar på "litt".

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit : glem det. (må huske å lese signaturen til folk bedre)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    eneste er hvis den ikke har softstart så kan den knekke noen automater med B karakteristikk, men det gjelder de fleste forsterkere med noe maskulin størrelse
    Behøver ikke å være automat. Gudene vet hvor mange 10amp skrusikringer Nad'en min har på samvittigheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha større sikringer enn 16A, trenger du 4 mm2 ledninger og 20A sikring. I tillegg må du skifte støpsel på ledningen fra forsterkeren til et komfyrstøpsel og montere komfyrstikk i stedet for vanlig stikk..... Det er vel få som trenger mer enn 3600W til effektforsterkeren i en vanlig bolig om du ikke skal ha nachspiel for hele nabolaget.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg liker å tro at min Rotel er litt maskulin, men den tar ikke 10A sikringen den deler med kjøkkenet og TV'en og 2 sub'er+++. Men det skal sies at lyset blinker i takt med bass-slagene når jeg drar på "litt".
    det blinker her å! men jeg deler sikring med et annet rom, der er det jo et vanlig ungdomsrom, du vet, pc,ps3,tv et mindre stereoanlegg

men det er da forsterkeren er varm, at jeg har spilt høyt i 5 min elns at når jeg slar den av å på strømmen går.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Skal du ha større sikringer enn 16A, trenger du 4 mm2 ledninger og 20A sikring. I tillegg må du skifte støpsel på ledningen fra forsterkeren til et komfyrstøpsel og montere komfyrstikk i stedet for vanlig stikk..... Det er vel få som trenger mer enn 3600W til effektforsterkeren i en vanlig bolig om du ikke skal ha nachspiel for hele nabolaget.
    16a på to rom

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kontinuerlig så skal ikke en kurs belastes mer enn 80 prosent av kapasitet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at startstrømmen på PA forsterkere tar knekken på sikringen, det er skrevet `en gang før i denne tråden.
    Det du trenger er et softstart kretsløp slik at kondensatorene i forsterkeren fyldes langsomt opp med strøm, da ryker ikke sikringen.

Søk på softstart og du ser en del treff....eller ring til en elektriker og meld at du vil ha innstallert en 20 amp kurs. (muligt forsterkeren fortsatt knekker denne ved oppstart uten softstart)

Ellers vil jeg minne om at for høy musikk giver permanente høreskader, merk deg ordet "permanent"......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •