Ny forsterker - funnet noen opptil 4000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker - funnet noen opptil 4000,-

Jeg har nå en Yamaha RX-V1300, som driver mine Proson Reality 63MK2.

Hadde tenkt til å bytte høyttalere, men egentlig er jeg veldig fornøyd med Proson og lyden. Eneste jeg savner litt, er det ekstra lille lydnivået uten forvrenging av lyd, sånn at jeg kan spille høyere.

Tenkte da å kjøpe ny forsterker, som kan drive de litt bedre, og dermed få en bedre lydopplevelse. I tillegg tenker jeg at hvis jeg skulle oppgradere høyttalere senere da, så er det litt mer oppnåelig hvis jeg har en kurant forsterker, da jeg føler min Yamaha kan bli litt svak.

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil!

Pris skal være på rundt 4000, men om jeg kan gjøre det knallkjøpet for 5000 f.eks, så er jo det mer attraktivt. Disse har jeg funnet hittil:

1. Sony STR DA5200ES
    2. Harman Kardon AVR-435
    3. Harman Kardon 3480
    4. Harman Kardon AVR7500
    5. NAD T754
    6. Yamaha DSP-AX1

Selv synes jeg den Yamaha-en virket ganske kraftig, selvom den er litt over antatt budsjett.

Er veldig takknemlig for alle svar jeg for, da jeg vet slike poster ofte dukker opp. Takk uansett :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom du klarer deg med en 2 kanals stereo forsterker, så er dette et veldig bra alternativ : Vincent SV 236 integrert rørhybrid - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    dersom du klarer deg med en 2 kanals stereo forsterker, så er dette et veldig bra alternativ : Vincent SV 236 integrert rørhybrid - FINN Torget
    Nå bruker jeg kun to kanaler, men ser for meg å kjøpe et par Proson til og få til surround, da i forhold til film osv. , men fortsatt i tenkefasen.

Hovedbruksområdet på dette er jo helt klart musikk da, og da holder jo to kanaler. Hva slags forsterker er det der?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony STR DA5200ES er et meget godt kjøp til prisen, fungerer også godt i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne bedre enn Vincent eller?

Da blir det igjen å finne ut av om jeg skal kun ha forsterker for stereo oppsett, eller da surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Sony STR DA5200ES er et meget godt kjøp til prisen, fungerer også godt i stereo.
    Den virket kvalitet, og tidligere toppmodell står det jo. Da får jeg også surround da, med litt valgmuligheter, men er det kraft og trykk i den?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt med krefter i Sonyen. Har hatt en slik tidligere og var meget godt fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt med krefter i Sonyen. Har hatt en slik tidligere og var meget godt fornøyd med den.
    Riktig. Også mer enn i f.eks Harman Kardon 7500? Trodde liksom dette var sånn kraftbomber hehe.

Høyttalerne jeg har er jeg som sagt fornøyd med, men er vel en sånn type høyttaler som trenger en god forsterker for å bli spilt ordentlig, de er vel ikke de lettest drevne mener jeg.

Men dette fikser Sony-en?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Welhaven
    Nå bruker jeg kun to kanaler, men ser for meg å kjøpe et par Proson til og få til surround, da i forhold til film osv. , men fortsatt i tenkefasen.

Hovedbruksområdet på dette er jo helt klart musikk da, og da holder jo to kanaler. Hva slags forsterker er det der?
    Dette er en veldig solid bygget forsterker (ca 18kg) med rør i forforsterker delen, og "vanlig" transistor løsning i effekt delen. Etter min mening gir dette en smak av rørlyd, og samtidig masser av krefter fra transistor delen. Min forsterker er en litt eldre modell fra samme produsent ( 2x100w ), den har mer enn nok kraft til mine relativt tungdrevne xtz høyttalere med en følsomhet på 88db. Eg byttet fra en 5.1 receiver til ren stereo forsterker, og har ikke angret et sekund på det

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Welhaven
    Riktig. Også mer enn i f.eks Harman Kardon 7500? Trodde liksom dette var sånn kraftbomber hehe.

Høyttalerne jeg har er jeg som sagt fornøyd med, men er vel en sånn type høyttaler som trenger en god forsterker for å bli spilt ordentlig, de er vel ikke de lettest drevne mener jeg.

Men dette fikser Sony-en?
    På rå kraft har nok H/K mer å rutte med. Men jeg mener Sonyen skal holde langt. Den er jo også mer fremtids rettet med at du har muligheter for HD lyd via HDMI.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også gjøre et knallkjøp på ny receiver hos Net on Net. De har Harman Kardon AVR 355 til 5090,-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også gjøre et knallkjøp på ny receiver hos Net on Net. De har Harman Kardon AVR 355 til 5090,-
    Og den duger også? Kontra Sonyen?

Jeg tittet litt mer på denne, og den har jo fått veldig mye god kritikk. Godt med slagkraft skriver VG også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •