Hjelp! Tror kanskje det er noe feil med effekttrinnet mitt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Robban sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Tror kanskje det er noe feil med effekttrinnet mitt!

Hei,

jeg har et 2-kanalsoppsett som jeg er svært fornøyd med. For noen mnd siden begynte jeg å legge merke til at lyden innimellom forsvinner i den høyre høyttaleren. Problemet oppleves som skurring eller at lyden faller ut (diskanten først og fremst), akkurat som om det skulle vært dårlig kontakt. Jeg har prøvd å koble fra ALT og koble det til igjen skikkelig, men problemet vedvarer. Jeg har trodd det har vært noe feil på delefilteret i høyttaleren, men jeg begynner å tvile. I det siste har jeg forsøkt å skru effekttrinnet av og på når problemet oppstår og da går det over, for en stund ...

Jeg har konkludert med at problemet sannsynligvis sitter i effekttrinnet ettersom det bestandig går over når jeg skrur dette av og på. Allikevel kan jeg ikke være sikker på noe. Det som gjør dette ekstra vanskelig å kartlegge er at problemet er ikke konstant, det oppstår, og helbredes når jeg skrur av og på forsterkeren. Som regel 1. gang en times tid etter jeg skrur på anlegget, det er heller ikke hver gang det skjer, men ofte nok til at det er grusomt irriterende. Jeg har vært inne på tanken at det kan være signalkabelen fra pre til effekt forsterkeren (denne er nemlig litt strukket da den er i korteste laget), men da ville det vel ikke hjulpet å skru av og på effekttrinnet?

Oppsettet mitt består av:
    Shanling CD-T100
    Parasound Halo P3
    Vincent SP-993
    Klipsch RF-83

Takker for absolutt alle forslag

Mvh Robin

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har et multimeter så mål kortsluttning på kablene i anlegget. piper meteret uavbrutt så er kablene i orden. piper den med litt "skurring" så er antakelig kabelen skadet. Om forsterkeren hadde vært defekt på en kanal så ville den bare blitt stille.

Prøv å bøye på kablene mens du måler så du kan sjekke om det er noen variabler i kontakten mellom +/- på multimeteret.

Du måler kortsluttning ved å bruke multimeterets målepinner i hver ende på kabelen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å bytte om på signalkablene som går inn til effekttrinnet ditt. Er det skurring i samme ht da, så er det amp eller delefilter.

Bytter skurringen side er det pre sin feil.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan effektforsterkeren klare å skurre på bare diskanten?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robban
    Hei,

jeg har et 2-kanalsoppsett som jeg er svært fornøyd med. For noen mnd siden begynte jeg å legge merke til at lyden innimellom forsvinner i den høyre høyttaleren. Problemet oppleves som skurring eller at lyden faller ut (diskanten først og fremst), akkurat som om det skulle vært dårlig kontakt. Jeg har prøvd å koble fra ALT og koble det til igjen skikkelig, men problemet vedvarer. Jeg har trodd det har vært noe feil på delefilteret i høyttaleren, men jeg begynner å tvile. I det siste har jeg forsøkt å skru effekttrinnet av og på når problemet oppstår og da går det over, for en stund ...

Jeg har konkludert med at problemet sannsynligvis sitter i effekttrinnet ettersom det bestandig går over når jeg skrur dette av og på. Allikevel kan jeg ikke være sikker på noe. Det som gjør dette ekstra vanskelig å kartlegge er at problemet er ikke konstant, det oppstår, og helbredes når jeg skrur av og på forsterkeren. Som regel 1. gang en times tid etter jeg skrur på anlegget, det er heller ikke hver gang det skjer, men ofte nok til at det er grusomt irriterende. Jeg har vært inne på tanken at det kan være signalkabelen fra pre til effekt forsterkeren (denne er nemlig litt strukket da den er i korteste laget), men da ville det vel ikke hjulpet å skru av og på effekttrinnet?

Oppsettet mitt består av:
    Shanling CD-T100
    Parasound Halo P3
    Vincent SP-993
    Klipsch RF-83

Takker for absolutt alle forslag

Mvh Robin
    Bytt om høyre og venstre høyttaler, hvis skurringen flytter seg til den "andre" høyttaleren
    (den som i dag er venstre), så kan du friskmelde høyttalerene.
    Hvis problemet følger den høyttaleren som i dag er "høyre" så er det denne
    som har en feil. Hvis disse høyttalerne har "bi wiring" så kan det bare være
    at leningstermineringen inne i høyttaleren (til diskant) er løs.

Ja det kan komme mye rare lyder fra effektforsterkere som ikke er "friske".

Du bør prøve dette først for å skille ut enheter som er i orden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Takk for alle forslag så langt, skal selvfølgelig testes. Skal teste signalkablene først og fremst, deretter switcher jeg om på høyre og venstre INN på effekttrinnet, hvis problemet fortsatt er rettet mot høyre ht. så friskmelder vi Pre og signalkablene. Da bytter vi dem tilbake og bytter så om på ht. kablene UT fra effekttrinnet. Om problemet bytter side så er det noe galt med enten ht. kablene eller kontakten med effekttrinnet (kan jo prøve å kjøpe bananplugger istedenfor spadene jeg bruker nå, de er nemlig litt trange, men det har ALDRI vært en eneste ulyd i venstre ht.). Det som gjør meg så tankefull er at problemet midlertidig blir løst av å skru av strømmen til effekttrinnet og så på igjen, derfor jeg frykter at det er noe galt inni den. Ht. har bi-wiring og jeg bruker Black Magic jumpere på dem. Spader der også er jeg redd, så ja, det er dobbelt sett med spader, men de er koblet til og fra flere ganger for å konkludere med at det er tilfredstillende kontakt, og det er det. Kan være at loddingen på det ene delefilteret i ht. er litt sketchy.

Gurba: det er ikke bare diskanten nødvendigvis, men det oppleves sånn i de fleste tilfeller, akkurat som om kontakten er litt løs, plutselig er det bruddstykker av lyd der, så blir det stille, så skurrer det litt og det er mest merkbart på diskanten.

Takk for alle forslag til nå, kom gjerne med flere.

minhifi: http://avforum.no/minhifi/show.php/Robban

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å begynne å eliminere.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer problemet uansett volum?

Prøv å riste på signalkabelene når problemet oppstår.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke merket noen tendenser hva angår volum, helt fra lavt volum til actionfilm volum

let the elimination begin

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok neppe signalkablene. De kan nemlig bevege seg litt på høye volum, og du kan få skurring om det er dårlig kontakt.

Jeg har hatt dette, og en kompis samme problem. Begge på Marantz cd spiller. Pga dårlig kontakt/lodding som er dårlig på utgangene på spilleren.

Men det finner du fort ut av med å riste på kablene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •